رئیس سازمان فرهنگ در دیدار وزیر فرهنگ آذربایجان:

ظرفیت‌های ایران و جمهوری آذربایجان افق جدیدی برای تعاملات فرهنگی ترسیم می‌کند

1401/03/31 - 14:03 - کد خبر: 66241 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با اشاره به سابقه دیرینه برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور تأکید کرد: ظرفیت‌های دو کشور افق‌ جدیدی را برای تحکیم تعاملات ترسیم می‌کند که لازم است با تلاش متقابل گام مؤثری در راستای توسعه روابط فرهنگی برداریم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در دیدار با آنار کریم اف با تأکید رئیس جمهور کشورمان بر تقویت ارتباط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه اشاره کرد و گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان فقط روابط همسایگی نیست، بلکه رابطه خویشاوندی و بسیار نزدیک است از این رو مردم دو کشور به فرهنگ کشور مقابل احترام می‌گذارند و عمیقاً نسبت به یکدیگر علاقه‌مند هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این سطح از روابط فعلی، قابل قبول نیست و معتقدیم ارتقای سطح روابط فرهنگی به پایدار شدن سایر روابط میان دو کشور کمک بسزایی خواهد کرد.
ایمانی‌پور با اشاره به سابقه دیرینه برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: ظرفیت‌های دو کشور افق‌ جدیدی را برای تحکیم تعاملات ترسیم می‌کند که لازم است با تلاش متقابل گام مؤثری در راستای توسعه روابط فرهنگی برداریم.
فصل جدید در تعاملات فرهنگی ایران و آذربایجان
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ضرورت برگزاری سال فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان تأکید کرد و افزود: یقین داریم که از این پس نیز، در راستای تعمیق مناسبات دوستی دیرینه و همکاری متناسب در زمینه فرهنگی تلاش خواهیم کرد.
وی به حضور جمهوری آذربایجان در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم با همکاری مشترک، فصل جدیدی در تعاملات فرهنگی ایجاد کنیم و زمینه را برای حضور در جشنواره‌های فرهنگی به ویژه صنایع دستی، تئاتر و تولید فیلم و مستندسازی و هنرهای اسلامی چون خطاطی، تذهیب و خوشنویسی فراهم سازیم.

تاکید بر گفتگوی میان دو کشور
ایمانی‌پور با تاکید براینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مایل به گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و جمهوری آذربایجان است، تصریح کرد: معتقدیم گفت‌وگو بین نخبگان می‌تواند تصویر واقعی از دو کشور و نقطه نظرات آنان در خصوص مسائل فرهنگی و هنری را به نمایش بگذارد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: خوشبختانه در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک فرهنگی دو کشور، موضوع ایجاد «کمیته تخصصی هماهنگی‌های فرهنگی» تصویب شد. این کمیته باید با جدیت شکل گیرد و فعالیت‌های مشترک را تعریف کند.

خواهرخواندگی تهران و باکو
وی اجرای قانون موافقت ‌نامه‌ فرهنگی و برنامه‌ مبادلات فرهنگی را مهمترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برشمرد و افزود: در تلاش هستیم با جمهوری آذربایجان از بعد فرهنگی ارتباط گسترده‌ای برقرار کنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این دیدار با بیان پیشنهاد خواهرخواندگی تهران و باکو ف افزود: این موضوع می‌تواند زمینه یک همکاری مشترک برای گام‌های بلند و پیوستگی عملی دو شهر در موضوعات‌ فرهنگی را ایجاد کند. همچنین، می‌توانیم بین شهر شوشا و یکی از شهرهای ایران، موضوع خواهرخواندگی را دنبال کنیم.

اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری در زمینه صنایع دستی
 ایمانی‌پور در ادامه با تأکید براینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درصدد است با اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری در زمینه صنایع دستی، ارتباط دو کشور را توسعه و تعمیق دهد، ابراز امیدواری کرد: سفر به ایران نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان باشد و مجموعه این روابط به ارتقای فعالیت‌های فرهنگی کمک کند.

ایران و جمهوری آذربایجان همبستگی ریشه داری با یکدیگر دارند
در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان نیز سفر خود به جمهوری اسلامی ایران در آستانه فرارسیدن سالروز برقراری روابط دینه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را نشانگر پر اهمیت بودن این روابط دانست و بر توسعه روابط فرهنگی تاکید کرد.
آنار کریم اف، با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان از گذشته تاکنون، دارای تاریخ کهن، حسن همجواری و برادری هستند که باعث گسترده شدن هر چه بیشتر روابط می‌شود، اظهار داشت: معتقدیم پایه تمامی روابط و مناسبت بین مردمان کشورها، همکاری‌های فرهنگی است چراکه دولت‌ها متغیر هستند، اما روابط فرهنگی ابدی خواهند بود.
این مقام آذربایجانی همچنین با تأکید بر تحکیم همکاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می‌کند، تلاش بیشتری برای توسعه روابط فرهنگی داشته باشیم.

اعلام آمادگی همکاری فرهنگی و هنری، سینمایی و تئاتر 
کریم اف همچنین درادامه سخنان خود به پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: ما آماده همکاری در زمینه‌های مشترک فرهنگی، هنری، تئاتر و سینمایی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در راهبرد همکاری‌ فرهنگی بین دو کشور، ایجاد مؤسسات فرهنگی حائز اهمیت است. بسیار خوشنود هستیم که رایزنی فرهنگی ایران در باکو به فعالیت می‌پردازد و علاقه‌مندیم «مرکز فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران» نیز، تأسیس شود.
وی ادامه داد: این مرکز فرهنگی می‌تواند تصویر واقعی جمهوری آذربایجان را با ملت ایران به اشتراک بگذارد. در نهایت، تعامل بین این دو مراکز منجر به شکوفایی روابط فرهنگی فی مابین خواهد شد.

همکاری جمهوری آذربایجان با ایران نوید بخش صلح و ثبات در منطقه
کریم اف در عین حال، همکاری جمهوری آذربایجان با ایران را نوید بخش صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: ما از این فرصت تاریخی برای پیشرفت روابط فرهنگی استفاده می‌کنیم.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان از برگزاری سال فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، تولیدات سینمایی و خواهرخواندگی شهرهای ایران و جمهوری آذربایجان استقبال کرد.

«شوشا» پایتخت فرهنگی جمهوری آذربایجان
وی در ادامه سخنان خود، بر ضرورت معرفی فرهنگ غنی و تاریخی «شوشا» در عرصه بین‌المللی تأکید کرد و گفت: با دستور رئیس جمهور آذربایجان، شهر «شوشا» رسما به عنوان پایتخت فرهنگی جمهوری آذربایجان انتخاب و اعلام شد. این مهم به منظور احیای سیمای تاریخی شهر «شوشا» صورت گرفت.
آنار کریم اف اظهار داشت: در تلاش هستیم در سال ۲۰۲۴، «شوشا» را به عنوان پایتخت «اسلام» در جمهوری آذربایجان اعلام کنیم، زیرا می‌تواند زمینه‌ لازم برای معرفی هرچه بهتر این شهر و توانمندی‌های آن به جهان اسلام فراهم کند.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: ما در سایه همکاری‌های فرهنگی می‌توانیم تعاملات بیشتری را برای دو کشور رقم بزنیم. دو ملت، همبستگی ریشه داری با یکدیگر دارند.
وی در پایان این دیدار، مطرح کرد: ثبت میراث ما در یونسکو از اهمیت بسیاری برخوردار است. آنچه که ما رو به یکدیگر نزدیک می‌کند، فرهنگ، آداب و رسوم است و با ثبت در یونسکو می‌توانیم این پیام را به جهانیان نشان دهیم.
آنار کریم اف در جریان سفر به کشورمان با مقامات بلند پایه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو و رایزنی خواهد داشت و ضمن دیدار با علما و اندیشمندان از جاذبه‌های فرهنگی کشورمان بازدید می‌کند.

ورود وزیر فرهنگ آذربایجان به تهران
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان که پیش از ظهر امروز وارد تهران شده بود، مورد استقبال حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کیانی مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، مرجان پور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران قرار گرفت.

ادای احترام به امام خمینی(ره) در مرقد مطهر
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در بدو ورود به تهران با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) با اهدای گل به مقام شامخ بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد.
از دیگر برنامه‌های امروز وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در تهران، می‌توان به دیدار با رئیس موسسه فرهنگی اکو و دیدار با رئیس کتابخانه ملی اشاره کرد.
دیدار با دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 
دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز یکشنبه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱- در دیدار با سفیر آذربایجان، توسعه روابط فرهنگی با کشور همسایه و برادر آذربایجان را از جمله موضوعات مهم در سفر وزیر فرهنگ این کشور به ایران دانست و ابراز امیدواری کرد تا بیانیه مشترک وزرای فرهنگ دو کشور به توسعه و تحکیم این تفاهمنامه منجر شود.
محمود شالویی در دیدار با علی علیزاده با اشاره به دیدار روزهای آینده وزرای فرهنگ ایران و آذربایجان، برنامه‌های وزیر فرهنگ آذربایجان در سفر چند روزه به جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.
مدیر کل حوزه وزارتی در این دیدار تعمیق و توسعه روابط فرهنگی با کشور دوست، همسایه و برادر آذربایجان را از جمله موضوعات مهمی عنوان کرد که در سفر وزیر فرهنگ آذربایجان به ایران مورد توجه ویژه طرفین قرار خواهد گرفت و تصریح کرد: دو کشور دوست ایران و آذربایجان، روابط و اشتراکات فرهنگی دیرینه ای با یکدیگر دارند که امیدوارم این زمینه به ارتقای سطح کیفی ارتباطات و تعاملات بینجامد.

سفیر آذربایجان: تاکید بر توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها 
سفیر کشور آذربایجان در ایران نیز در ادامه این دیدار با تاکید بر اشتراکات فرهنگی میان دو ملت گفت: همواره به دنبال توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها هستیم؛ بر همین اساس روابط سیاسی و اقتصادی مناسبی با جمهوری اسلامی ایران داریم.
علی علیزاده، ادامه داد: شاید در حوزه ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و آذربایجان کاستی هایی وجود داشته باشد که با توجه به سفر چند روزه وزیر فرهنگ آذربایجان به ایران می توان به تقویت همه جانبه ارتباطات فرهنگی دو کشور امیدوار بود.
انتهای پیام/
 ظرفیت‌های ایران و جمهوری آذربایجان افق جدیدی برای تعاملات فرهنگی ترسیم می‌کند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار