کنسرت تلفیقی فارسی و ترکی در تبریز اجرا می‌شود

1401/03/31 - 13:49 - کد خبر: 66238 نسخه چاپی

نصر:کنسرت تلفیقی «بی من مرو» به زبان فارسی و ترکی، با صدای حسام الدین سراج و اتابک عطری و نوازندگی اردشیر کامکار سه استاد عرصه موسیقی ایرانی ۳۱ خرداد و اول تیرماه در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، حسام الدین سراج در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینکه زبان موسیقی زبان بین المللی بوده و احساس مشترک، فرهنگ و قدرتمان را از طریق موسیقی به تمام دنیا می توانیم نشان دهیم، گفت: سال ۹۶ در قالب گروه «ترانه‌های زمین» نخستین کنسرت تلفیقی و مشترک با اقوام و ملل‌ مختلف را با استاد اردشیر کامکار، جمعی از نوازندگان ایرانی و دو نوازنده بزرگ ترک در تالار وزارت کشور برگزار کردیم، در همان کنسرت بود که با اتابک عطری، هنرمند تبریزی دیداری داشته و پیشنهاد دادیم که کار مشترکی با ترانه‌های مختلف فارسی و ترکی اجرا کنیم.
 وی اظهار داشت: موسیقی ترکی و فارسی وجه اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند و در کنسرت «بی من مرو»، تصنیف‌های فارسی و ترکی اجرا خواهد شد که ملودی آن ترکی است و از اشعار فارسی استفاده کرده ایم، هم‌چنین یک تصنیف کردی هم اجرا می‌کنیم.
سراج بیان کرد: موسیقی باید توسط مسئولان فرهنگی و هنری ترویج یابد و اگر اکنون هنرستان «اقبال تبریز» از اقبال قبلی خود برخوردار نیست نشان از ضعف در این امر دارد و باید جوانان ما پای کار آمده و در موسیقی اصیل کشور کار کنند و این امر نیز نیازمند ایجاد فضایی مناسب جهت فعالیت است.
وی با بیان اینکه مبنای زیبایی شناسی در همه هنرها یکی است و به دلیل تنوع اقلیم در جاهای گوناگون اتفاق افتاده است، افزود: شاهکارهای هنری دوران‌های مختلف در شهر تبریز وجود داشته که نیاز است تا از این اندوخته و میراث کهن هنر خود حفاظت کنیم و این موضوع مهم را در زمینه شهرسازی مورد توجه قرار دهیم.
سراج گفت: جوانان هنرمند عرصه موسیقی بسیاری در تبریز حضور دارند که هر یک برای هنر موسیقی کشور ارزشمند بوده و امیدواریم وضعیت موسیقی اصیل ایرانی در آینده بهبود یابد.
وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در عرصه موسیقی اصیل، گفت: هر کاری که عرضه می‌شود باید ابتکار و نوآوری داشته باشد وگرنه محکوم به شکست است اما همین نوآوری در فضای کنونی موسیقی، دیده نمی‌شود.
اتابک عطری، هنرمند آواز تبریزی هم با قدردانی از استاد سراج و استاد اردشیر کامکار به خاطر همراهی در این کنسرت، گفت: هرچه از خدمات این دو استاد موسیقی ایرانی در تولید آثار و گشایش راه‌ها، ایجاد سبک‌ها و جذابیت‌ها برای نسل‌های آتی بگوییم کم است. 
وی با بیان این‌که موسیقی ایران در حال حاضر حیات و پویایی خود را مدیون این اساتید است، افزود: کنسرت «بی من مرو» یک کار تلفیقی با ترانه‌های ترکی و فارسی است و امیدواریم این کار با سایر اساتید هم استمرار داشته باشد.
عطری با بیان این‌که کار ما فرهنگی و هنری و به دور از پارامترهای تجاری و اقتصادی است، افزود: تداوم این حرکت، نکته بینی و ریز بینی کسانی را می‌طلبد که می‌توانند پشتیبان موسیقی اصیل باشند.
وی با بیان این‌که مسئولان و حتی خود مردم باید فرهنگ استقبال از هنر، رفتن به کنسرت و درک کردن هنرمند را رواج دهند، گفت: یک هنرمند با ارائه هنرش در جامعه‌، زنده است و باید همچون سایر افراد با مسائل و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند. 
عطری با تاکید بر این‌که باید تفاوت بین موسیقی اصیل و غیراصیل در جامعه مشخص شود، اظهار کرد: شاید دروس و ردیف موسیقی آواز ایرانی از سالیان گذشته تغییر نکند اما کارهای هنرمندان برجسته‌ای را می‌توان یافت که هر یک با دیگری تفاوت بسیاری دارند.
اردشیر کامکار، نوازنده توانمند عرصه موسیقی اصیل کشور و سرپرست گروه نیز گفت: امیدواریم بتوانیم کنسرت خوبی را در شان شهر تبریز داشته باشیم.
وی بیان کرد: موسیقی ایرانی از مجموع موسیقی آذربایجان، بلوچستان، خراسان، کردستان تشکیل شده و این مجموعه عظیم موسیقی است که موسیقی ایرانی را به وجود آورده است.
کامکار با بیان اینکه تبریز و آذربایجان یکی از پایه‌های محکم موسیقی ایران بوده و در موسیقی ایران تاثیرگذار بوده است، افزود: نوازندگان بسیار بزرگی در تبریز پرورش یافته‌اند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب هنر موسیقی اصیل در کشور، گفت: بسیاری از نوازندگان با کیفیت بالا و در سطح حرفه‌ای ساز می‌زنند اما برای رساندن موسیقی به اوج، نیاز به حمایت و کار تیمی دارند که متاسفانه ما در این حوزه ضعیف عمل کرده‌ایم.
کامکار با بیان این‌که موسیقی را هیچ کسی نمی‌تواند از بین ببرد، افزود: در تمام دنیا وضعیت به این گونه است که با تغییر نسل‌ها، سلیقه موسیقیایی نیز تغییر می‌کند اما ما نمی‌خواهیم از نسل جوان جامعه دور شویم.
وی با بیان اینکه ما موسیقی سنتی را نه به شکل قدیمی بلکه به سبک امروز خود اجرا می‌کنیم، افزود: بعضی چیزها از جمله موسیقی در زندگی با فرهنگ ما عجین شده اند، بنابراین موسیقی اصیل و خوب را باید از دوران کودکی به فرزندان خود یاد بدهیم.
کنسرت تلفیقی «بی من مرو» به زبان فارسی و ترکی، با صدای حسام الدین سراج و اتابک عطری و نوازندگی اردشیر کامکار،  ۳۱ خرداد و اول تیرماه ساعت ۲۱ در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
کنسرت تلفیقی فارسی و ترکی در تبریز اجرا می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار