معاون آموزش و پرورش سازمان فنی و حرفه ای کشور در تبریز:

ایجاد اشتغال ۵۸ درصدی مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای/ احصا ۵۰۷ شغل مهارت محور و کم هزینه 

1401/03/31 - 13:29 - کد خبر: 66230 نسخه چاپی

نصر: در شورای مهارت استان مطرح شد: ۵۸ درصد مهارت آموزان در سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازار کار و چرخه تولید اشتغال می شوند. 

به گزارش نصر، شاه پسند معاون آموزش و پرورش سازمان فنی و حرفه ای کشور در جلسه شورای مهارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه این روزها بحث اشتغال برای خیلی از جوانان و خانواده ها دغدغه محسوب می‌شود درحالی که فرصت‌های شغلی وجود دارد که مهارت محور است و به سرمایه چندانی نیاز ندارند، گفت: امسال ۵۰۷  فرصت شغلی مهارت محور و کم هزینه در کشور احصا شده است.
وی با اشاره به اینکه شکل دهی این مشاغل به سرمایه کم  تا رقم حدود ۱۰ میلیون تومان نیاز دارد که ابزار کار برخی از مشاغل نیز با ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است، افزود: به عنوان مثال تنها ابزار کار رشته مهارتی آینه کاری، الماس بر است و بقیه  هنر و توانمندی است که استادکار می تواند با آن یک شغل ابرومند ای را داشته باشد. 
وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها ۵۸ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای مشغول به کار شدند و ۸۰ درصد از افرادی کخ در محیط کار اموزش دیدند، به طور مستقیم وارد کار شدند. 
وی اضافه کرد: ۵۲  درصد مهارت آموزان این سازمان را دانشحویان و فارغ التحصبلان تشکیل می دهند. 
وی با اشاره به ارائه مشاوره شغلی در دانشگاه ها به دانشجویان در حین تحصیل، افزود: دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود اگر در کنار علم بتواند به مهارت و دانش فنی رشته خود مجهز شود، برای اشتغال و ورود به بازار کار مشکلی نخواهد داشت. 
شاه پسند، بر اهمیت مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی دانشجویان دانشگاه تاکید کرد و ادامه داد: رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ایجاد تعادل میان سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه و نیاز بازار کار است و این سازمان به دنبال ایجاد بسترهایی جهت همکاری با دانشگاه‌هاست تا مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به حداقل ممکن برسد. 
معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به رویکرد مهارت آموزی در محیط کار واقعی اشاره کرد و گفت: مهارت‌آموزان می‌توانند با راه و رسم مدیریت و بنگاه‌داری صنعتی و اقتصادی آشنا شوند و قابلیت‌های حرفه‌ای و فنی را کسب می‌کنند و یاد می‌گیرند چگونه با ارباب رجوع و مشتری رفتار کنند و درآمد‌ها و هزینه‌ها را چگونه مدیریت کنند. 
وی به تفاهم نامه بین کمیته امداد و سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش مددجویان اشاره کرد و اضافه کرد: تعهد ما آموزش ۵۰۰ هزار نفر در زمینه اشتغال است و سهم آذربایجان شرقی از این تعداد قابل توجه است، همچنین ۵۰ دصرد از هزینه های دوره آموزشی را کمیته امداد پرداخت می کند.  
وی در ادامه به ظرفیت بی بدیل سازمان فنی و حرفه ای برای شتابدهی ایده ها اشاره کرد و افزود: ما زیرساخت ها در اختیار قرار می دهیم و با پارک های علم و فناوری برای کمک به شرکت های دانش بنیان همکاری می کنیم‌.
شاه پسند به طرح نظام صلاحیت حرفه ای در بنگاه های اقتصادی نیز اشاره کرد و ادامه داد: توسعه متناسب با نیازها و  زیرساخت ها بسیار مهم است، بسترها را به گونه تغییر می دهیم که متناسب با نیاز روز و توسعه استانی باشد، تلاش ما ایجاد تعادل بین عرصه و تقاضا نیروی ماهر است. 

ضرورت توجه و ورود جدی به موضوع مشاغل آینده
این گزارش می افزاید، علی مشایخی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی در دیدار  محمد رضا شاه پسند، معاون آموزش و علیرضا طاهر پور، مدیرکل دفتر نظارت،بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با  تلاشگران عرصه مهارت آموزی استان ( نماینده مربیان مراکز تبریز و جمعی از کارشناسان) گفت: سیاست و رویکرد ما در سازمان با محوریت مربی است و قلب تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بر مدار مربیان است. 
مشایخی رویکرد اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و به تبع آن اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی را تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع و صنوف برشمرد. 
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به سند تحولی برای سال ۱۴۰۱ ، بر لزوم توجه جدی بر بحث مشاغل آینده و آینده مشاغل تاکید نمود. 

توسعه سازمان فنی و حرفه ای در گرو جذب شرکای اجتماعی
این گزارش حاکی است، علیرضا طاهرپور شلمانی، مدیرکل دفتر نظارت،بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با حضور در این جلسه به گزارش عملکرد سه ساله مهارت اموزی محیط کار واقعی اشاره کرد و گفت: ۶۴۶ مرکز اموزشی و بیش از ۴هزار کارگاهایجاد شده است و نگهداری و توسعه این مراکز به دلیل   منابع محدود و تامین مواد مصرفی دشوار است‌. 
وی به لزوم جذب شرکای اجتماعی در راستای توسعه و نگه داشت این سامانه عظیم اموزشی اشاره کرد و ادامه داد: موفقیت سازمان فنی و حرفه ای در گرو جذب شرکای اجتماعی و جلب تنوع گروه های شغلی مختلف است. 
وی اضافه کرد: تا این لحظه ۴۰ گروه شغلی در استان تحت پوشش سازمان فنی و حرفه ای است.
انتهای پیام/
ایجاد اشتغال ۵۸ درصدی مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای/ احصا ۵۰۷ شغل مهارت محور و کم هزینه  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار