قالیباف؛

آشفتگی در بخش دارو مورد قبول نیست/بیش از پنج میلیون نفر رایگان بیمه شدند

1401/03/31 - 12:35 - کد خبر: 66223 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آخرین آمار پنج میلیون و ۳۹۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، گفت که نباید آشفتگی در بخش دارو بوجود آید که این وضعیت مورد قبول مجلس و مردم نخواهد بود.

به گزارش نصر، محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی از مباحث مطرح شده درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسوول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: همیشه بخشی از جامعه و مردم ما تحت پوشش بیمه نبودند به طوری که در سال‌های گذشته در حالی که جمعیت کشور ۸۵ میلیون نفر بود اما بیش از ۱۱۰ میلیون دفترچه برای بیمه صادر شده بود. امیدواریم با سیستم هوشمندسازی و اصلاح قوانین جلوی این اشکال ریشه‌ای گرفته شود.
وی توضیح داد:‌ امسال مجلس پیش‌بینی کرد که سه دهک اول جامعه که دچار مشکلات جدی هستند، به طور صددرصدی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. از این رو وزارت رفاه مسئول شد افرادی که تحت پوشش نیستند را مشخص کند. طبق آخرین گزارش‌ها از ابتدای سال وزارت رفاه پنج میلیون و ۳۹۷ هزار نفر را شناسایی کرده که بیمه شوند. این افراد به صورت غیرحضوری و بدون اخذ وجه بیمه شدند. مجلس برای این کار ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.
رئیس مجلس با قدردانی از انجام این کار در وزارت رفاه و بیمه سلامت در عین حال گفت:‌ البته ۳۰۲ هزار نفر از پنج میلیون و ۳۹۷ هزار نفر وضعیت بلاتکلیف دارند، بدان معنا که هنوز وضعیت آن‌ها در سیستم تعیین نشده است که باید تعیین تکلیف شوند. در این سه دهک تعدادی هم معترض هستند که باید وزارت رفاه به این اعتراضات رسیدگی کرده که کسی بلاتکلیف باقی نماند. انتظار می‌رود وزارت رفاه و بیمه سلامت به این موضوع توجه کنند.
رئیس مجلس با اشاره به موضوع بیماران صعب‌العلاج گفت: بیماران صعب‌العلاج مدت‌ها بود که در جلوی مجلس حاضر شده و به وضعیت‌شان اعتراض می‌کردند. مراجعاتی به نمایندگان داشتند؛ امسال در بودجه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت و صندوقی برای این کار در نظر گرفته شد. از محل ردیف ۱۸ تبصره ۱۴ پیش‌بینی شد که پنج هزار میلیارد تومان برای این صندوق اعتبار در نظر گرفته شود. همچنین دو هزار میلیارد هم از تسهیلات در تبصره ۱۶ پیش‌بینی شد تا به صندوق واریز شود منتها اجرایی شدن این قانون به یک آیین‌نامه نیاز دارد که متأسفانه با گذشت سه ماه از سال هنوز هیئت دولت این آیین‌نامه را تصویب نکرده است.
قالیباف با تأکید بر اینکه موضوع درمان موضوع مهمی است، افزود: آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر بهداشت به سرعت اجرایی شدن صندوق بیمه صعب‌العلاجان را پیگیری کنند تا مشکلات این بیماران به خصوص با افزایش قیمت دارو رفع شود.
وی با اشاره به صحبت‌های میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان درباره نبود زیرساخت‌های بهداشت و درمان در کشور گفت:‌ جلسه‌ای با وزیر بهداشت داشتم که بیان کردم لازم است وزیر اقتصاد یک درصد از ۹ درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده را به حوزه درمان اختصاص دهد.
وی افزود: وزیر اقتصاد و خزانه‌دار بداند که باید پول واریزی به خزانه را به وزارت بهداشت و درمان بدهد. در همین راستا هفته قبل نامه‌ای به وزیر اقتصاد و خزانه زده شد که اختصاص پیدا نکردن یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت، خلاف قانون است. همچنین باید سهم بخش درمان از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت صددرصدی تخصیص داده شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه موضوع تأمین آمبولانس یکی از مشکلات جدی است که باید حل شود، گفت: باید وزارت بهداشت و درمان برای این کار پیشنهادی داشته باشند تا از محل درآمدهای یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و یا تبصره‌های دیگر بودجه بتوان مشکل تأمین آمبولانس را به طور جدی حل کرد.
قالیباف موضوع کمبود دارو را بسیار مهم خواند و توضیح داد: امروز بحث دارو و کمبود آن و افزایش قیمت دارو و ارز ترجیحی بسیار مهم است. اینکه بخواهند بر ارز ترجیحی آن را حذف کرده و تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد موضوع مهم و حیاتی است که با جان مردم سروکار دارد. این کار باید با جدیت و اطمینان کامل انجام شود تا نارسایی‌های بوجود آمده در نهاده‌ها را در حوزه درمان مشاهده نکنیم.
وی تأکید کرد: اول باید مطمئن شویم که بحث‌های مربوط به نسخه‌پیچی الکترونیکی و تعهدات بیمه و هفت درصد تعهدات دولت در حوزه بیمه اجرایی شود و اطمینان حاصل شود که مسیر درست برای آن انجام می‌شود که اگر پیش‌بینی نشود و به دنبال آن آشفتگی در بخش دارو بوجود آید، مورد قبول مجلس و مردم نخواهد بود و قطعا هم مورد قبول دولت نیست.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: خواهش می‌کنیم در ارز ترجیحی که برداشته می‌شود، آن بخش از ارزی که برای واردات دارو نیاز است، باقی بماند تا دچار مشکلات در تولید دارو و مواد اولیه نشویم. امیدواریم وزارت بهداشت و درمان این موضوع را پیگیری کند.
انتهای پیام/
آشفتگی در بخش دارو مورد قبول نیست/بیش از پنج میلیون نفر رایگان بیمه شدند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار