خبر/

شیوع بیماری ام اس در ایران رو به افزایش است

1398/08/25 - 13:04 - کد خبر: 6616 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در ایران طی سال‌های گذشته میزان شیوع این بیماری رو به افزایش بوده است، البته هر روزه شاهد پیشرفت در درمان این بیماری هستیم.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، پیام ساسان‌نژاد در گفت‌وگویی، اظهار کرد: ام اس یک بیماری اتوایمیون  است؛ یعنی در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودش حمله می کند. از این‌رو شاهد شیوع بیشتر آن در کشور هستیم و طبیعتا هرسال در تمام دنیا پیشرفت‌های جدیدی در زمینه تشخیص و درمان این بیماری توسط متخصصان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع این بیماری در کشور و نیز پیشرفت‌های جدیدی که صورت می‌گیرد متخصصان این حوزه تمایل دارند که هر ساله کنگره‌ای برگزار شود تا تمامی مطالبی که در زمینه تشخیص افتراقی و نیز درمانی به‌روز می‌شوند را به اشتراک گذارند.

ساسان‌نژاد ادامه داد: به همین منظور شانزدهمین کنگره بین‌المللی ام اس را در شهر مشهد برگزار کردیم و صاحب نظران نورولوژیست داخل و خارج از کشور در این کنگره حضور پیدا کردند و سخنرانی‌هایی در زمینه روش‌های تشخیصی جدید، تشخیص‌های افتراقی بیماری، انواع مختلف پاتوژنز (سازوکاری که باعث ایجاد بیماری می‌شود) و نیز درمان‌های متفاوت و جدید توسط متخصصان ارائه‌ شد.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی ام اس در خصوص درمان‌های جدید ام اس، عنوان کرد: با توجه به اینکه یک اتیولوژی (شناخت علل بیماری) قطعی در مورد ام اس وجود ندارد بنابراین درمان قطعی هم نمی‌توانیم در مورد این بیماری داشته باشیم اما بیشتر درمان‌ها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کم کردن میزان عود و ناتوانی بیماران است و هر ساله درمان‌های جدید ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: تقریبا هر ساله برای بیماری ام اس دو دارو اضافه می‌شود که ما در این کنگره توسط سمپوزیوم‌هایی که برای متخصصان این حوزه برگزار کردیم، سخنرانی‌هایی را در این رابطه ارائه دادیم. عمده بیماران ام اس بین 20 تا 45 ساله هستند که البته در میان بانوان شیوع بیشتری دارد.

ساسان‌نژاد با بیان اینکه «در ایران طی سال‌های گذشته میزان شیوع این بیماری رو به افزایش بوده»، خاطرنشان کرد: البته هر روزه شاهد پیشرفت در درمان این بیماری هستیم. درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری و اقدامات تشخیصی و آزمایشات پرهزینه بوده، اما خوشبختانه این بیماری در زمره بیماری‌های خاص قرار گرفته است.

وی بیماری ام اس را این‌گونه تعریف کرد: بیماری ام اس یک اختلال سیستم عصبی است که در آن قسمت‌های مختلف مغز و نخاع درگیر می‌شود و علت دقیق آن هنوز ناشناخته است، اما آنچه که مسلم است در اثر اختلالات سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و معمولا افراد جوان را بیشتر گرفتار می‌کند.

گفتنی است شانزدهمین کنگره بین‌المللی ام اس پس از سه روز، در حالی به کار خود پایان داد که متخصصان نورولوژیست به موضوعاتی مانند روش‌های تشخیص جدید، تشخیص‌های افتراقی بیماری و نیز درمان‌های متفاوت و جدید پرداختند تا جامعه نورولوژیست با به‌روز کردن علم خود بتوانند درمان‌های بهتر و مؤثرتری برای بیماران مبتلا به ام اس داشته باشند.

انتهای پیام/

شیوع بیماری ام اس در ایران رو به افزایش است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار