بررسی وضعیت جاده های آذربایجان شرقی/

راه توسعه ازجاده می گذرد/نواقص بزرگراه بعد یک دهه همچنان باقی است

1398/08/25 - 12:52 - کد خبر: 6614 نسخه چاپی

نصر: جاده های آذربایجان شرقی یکی از پرترددترین راه های مواصلاتی کشور محسوب می شود و نقش تعیین کننده ای در زیربنای توسعه دارد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، صنعت حمل و نقل به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه اقتصاد ملی، دارای نقش اساسی و کارآمد در تولید ثروت و درآمد برای کشور است و از طریق جابجایی بار و مسافر، زمینه های رشد و تعالی بخش ‌های مختلف حمل و نقل را محقق می کند.

صنعت حمل و نقل جاده ای نقش موثری در توسعه کشور و استان دارد و با توجه به پرتردد بودن مسیرهای آذربایجان شرقی، نقش تعیین کننده ای در جذب مسافر و توریست و صادرات و واردات کالاها دارد.

آذربایجان شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، دوهزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

 

اجرای ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه های ملی در آذربایجان شرقی

با توجه به اینکه جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات خودرویی نقش موثری دارد، بنابراین ایمن سازی راه ها از طریق اصلاح هندسی، ساماندهی بافت سطح جاده، نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی در راهها نقش بسزایی در کاهش سوانح و حوادث جاده ای خواهد داشت.

ایمن سازی جاده ها کلید طلایی توسعه جامعه به شمار می رود و مصوبه ای در کمیسیون ایمنی راه ها از سال های گذشته برای استان ها تصویب شده که باید نقاط «پرتصادف» در استان ها شناسایی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، در گفتگویی در این باره ابراز داشت: در آذربایجان شرقی به تناسب وضعیت ناهمواری و تراکم جمعیتی، طول و عرض شبکه تفاوت دارد، براساس مطالعه صورت گرفته، در هر ۵۰ کیلومتری که طی می کنیم، باید یک شبکه ملی را قطع کنیم، در حالی که یک شبکه بازرگان به سمت کرمانشاه و جلفا به سمت تبریز داریم، راه های استانی باید دارای شبکه درون منطقه ای باشند.

ابوالقاسم سلطانی با بیان اینکه در سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی چند محور توسعه تعریف شده و از جمله پروژه هایی که نقش مهمی دارد، تبریز ‌ مرند ‌ بازرگان و تبریز - اهر است، اظهار داشت: طول جاده تبریز - اهر ۹۰ کیلومتر است که تنها ۱۰ کیلومتر آن باقی مانده و در دست اجراست و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در بخش دیگری با اشاره به وضعیت اجرای پروژه های ملی اظهار داشت: معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه های ملی در استان ما تعریف شده که ۶ هزار میلیارد تومان آن برای احداث آزادراه تعریف شده که در حال احداث است.

معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه های ملی در آذربایجان شرقی تعریف شده که ۶ هزار میلیارد تومان آن برای احداث آزادراه تعریف شده که در حال احداث است

به گفته سلطانی بیش از پنج هزار میلیارد تومان نیز به پروژه های راه آهن اختصاص پیدا کرده که راه آهن بستان آباد ‌ تبریز و راه آهن منطقه آزاد از آن جمله است.

وی با بیان اینکه پروژه های مهم کشوری با سرعت بالایی در آذربایجان شرقی اجرا می شود، اذعان داشت: پروژه تبریز ‌ اهر ماهیانه سه درصد پیشرفت فیزیکی داشت که سالیانه ۳۵ درصد می شود و اگر ادامه پیدا می کرد تاکنون به اتمام رسیده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به زمان اتمام پروژه آزادراه تبریز - سهند گفت: آزادراه تبریز ‌ سهند با سرعت خوبی پیش می رود که اگر فصل سرما اجازه می داد، تا پایان امسال به پایان می رسید اما نهایت تا اواخر سال آینده، به بهره برداری می رسد.

سلطانی با اشاره به پوشش ۹۴ درصدی از بابت برخورداری جمعیت روستایی استان از راه آسفالت گفت: در فصل کاری سال گذشته و امسال ۳۲۰ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان شرقی، احداث و یا آُسفالت شده است.

 

تنها یک پنجم اعتبارات ملی جاده های استان محقق شده است

در برنامه ششم توسعه، نگهداری و ایمن سازی شبکه های راه مورد تاکید قرار گرفته تا کاهش تصادفات جاده ای محقق شود؛ عوامل مهمی در ایمنی راه‌ های مواصلاتی و کاهش تصادف و سوانح جاده‌ ای نقش ایفا می‌ کنند که از این میان، به گفته فرمانده پلیس راه کشور، ایمن سازی راه‌ های مواصلاتی، موجب کاهش ۹۵ درصدی حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ ای می شود.

باید در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل و بهره گیری از تجهیزات نوین در جهت کاهش تصادفات جاده‌ ای اقدامات لازم انجام بگیرد، چرا که سهم مهمی در کاهش تصادفات دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگاری با اشاره به عدم جذب اعتبارات ملی افزود: ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان منابع مالی باید در اختیار راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قرار بگیرد که حداکثر ۲۰۰ میلیارد تومان آن در طول سال محقق می شود که ۶۰ میلیارد تومان از منابع استانی است.

اروجعلی علیزاده تاکید کرد: سالیانه ۲۶۰ میلیون تردد در آذربایجان شرقی صورت می گیرد و استان ما کاملا صنعتی و کشاورزی است و نیازمند منابع برای نگهداری و ایمن سازی جاده ها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به اینکه در زمینه روکش آُسفالت امسال حرکت خوبی اتفاق افتاد، گفت: در قالب ۲۰ پروژه بیش از ۳۰۰ میلیون تن آُسفالت ریزی شده و ۱۷ نقطه پرحادثه تعریف شده که ۱۰ مورد آن به طور کامل رفع نواقص شده است.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل نوسازی ناوگان در سند تدبیر لحاظ شده است، تصریح کرد: عمر ناوگان باری استان ۱۸ سال سن دارد که میانگین کشوری ۱۷ سال است، در نیمه سنگین ۲۶ سال است که با میانگین کشوری برابر است، ناوگان سنگین استان نیز ۲۰ سال دارد که ۴ سال از میانگین کشوری پیرتر است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، سن ناوگان در بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان نقش بسیار مهمی دارد هرچقدر عمر ناوگان بالاتر رود، مصرف سوخت و استهلاک آن افزایش پیدا کرده و ضررده خواهد بود.

 

وجود ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه روستایی

علیزاده در بخش دیگری با اشاره به وضعیت راه های روستایی اذعان داشت: در آذربایجان شرقی دو هزار و ۷۵۳ روستا وجود دارد که ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه را تشکیل می دهد که نیمی از آن به صورت رویه آسفالت بوده و هزار و ۷۰۰ کیلومتر به صورت رویه شنی و بقیه هنوز احداث نشده است.

وی افزود: کاربری هایی که در کنار راه های روستایی ایجاد شده به ویژه معادن، بار سنگین حمل می شود که موجب خرابی زودتر از موعد جاده ها شده و نارضایتی روستاییان را به دنبال دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به حل مشکلات رانندگان حمل و نقل جاده ای خبر داد و تصریح کرد: روش «تن کیلومتر» از آذرماه سال گذشته در استان پیاده می شود که تا حدودی مشکلات رانندگان حمل ونقل را کاهش داده است، هر باری که حمل می شود تناژ و فاصله حمل آن مشخص است و راننده، قیمت واقعی را از شرکت های مربوطه اخذ می کند و چهار درصد سهم شرکت نیز از سهم راننده کسر نمی شود.

وی گفت: لاستیک نیز به صورت رایانه ای به میزان ۱۳۰ هزار حلقه بین رانندگان توزیع شده است و ۲۸ هزار حلقه نیز توزیع خواهد شد.

 

حذف ۲۷ نقطه‌ پرحادثه‌ در جاده‌ های آذربایجان شرقی

اما بحث شناسایی نقاط پرتصادف و دارای تصادف، از دو سال گذشته در سازمان راهداری و حمل ‌ونقل جاده‌ای، به صورت علمی دنبال می ‌شود که برای هر استان رفع ۱۰ نقطه پرحادثه در اولویت قرار دارد که در استان آذربایجان شرقی رفع نواقص ۲۷ نقطه پرحادثه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در این باره گفت: حذف حدود ۲۷ نقطه‌ پرحادثه‌ استان آذربایجان شرقی در سال جاری در دستور کار قرار دارد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت را در این زمینه شاهد هستیم.

حذف حدود ۲۷ نقطه‌ پرحادثه‌ آذربایجان شرقی در سال جاری در دستور کار قرار دارد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت را در این زمینه شاهد هستیم

علیزاده، با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار اکیپ در محور تبریز- آذرشهر- عجیب شیر- بناب عملیات آسفالت ریزی را انجام می ‌دهند، تصریح کرد: بیشترین فعالیت‌ها در راستای بازسازی و مرمت جاده‌های استان طی سال جاری در این حوزه انجام شده و با توجه به خرابی ‌های این حوزه، نقاط بحرانی جاده رفع شده و تا زمانی که شرایط جوی مساعد باشد عملیات آسفالت ریزی و مرمت جاده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت و استقرار ۱۷ اکیپ برای انجام عملیات آسفالت ریزی و مرمت در ۱۷ محور استان، اظهار داشت: تاکنون ۲۵۶ کیلومتر از محورهای استان که دارای وضعیت روسازی نامناسب بودند، آسفالت ریزی شده‌ که مجموع اعتبار هزینه شده برای این عملیات ۱۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

 

ورود مدعی‌ العموم به بررسی کیفیت جاده‌ های آذربایجان شرقی

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در گفتگویی از ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم به وضعیت نامناسب برخی از جاده‌های استان خبر داد و ابراز داشت: دادگستری آذربایجان شرقی پیگیر نواقص و مشکلات جاده‌ های «تبریز- اهر»، «تبریز- زنجان»، «تبریز-ارومیه» و «تبریز - سهند» است.

موسی خلیل الهی همچنین با اشاره به پیگیری تکمیل جاده نیمه تمام «تبریز- سهند» افزود: برای پیگیری این موضوع تاکنون چند جلسه با متولیان پروژه و ادارت مرتبط برگزار و مقرر شده تا پایان امسال  به بهره برداری نهایی برسد.

به گفته رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در پیگیری موضوع تکمیل نواقص جاده «تبریز-ارومیه»، به پیمانکار دو ماه فرصت داده شد تا بخشی از این جاده بهره برداری شود؛ این جاده تا «سرای» دو بانده شده و در اختیار مردم قرار گرفت تا شاهد کاهش تلفات و تصادفات باشیم بقیه جاده هم توسط مدعی العموم در دست پیگیری است، در رفع نواقص هم برخی موانع فیزیکی باعث طولانی شدن روند اجرا شده بود که مقرر شد در کمترین زمان رفع شود.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیز جاده «تبریز-زنجان» هم باید تا پایان امسال اصلاح شود، ابراز داشت: روکش کامل این جاده، اصلاح نقاط حادثه خیز، هواکش تونل هم جزو تعهدات بود که بخشی از آن اجرا شده و بخشی هم باید تا پایان امسال به سرانجام برسد.

وی در پایان ابراز داشت: بخشی از آسفالت جاده «تبریز-اهر» که در ابتدای رفتن به زیر بار ترافیک، تخریب شده بود، به سازمان بازرسی سپرده شده تا آن را بررسی و برخورد کند.

انتهای پیام/

راه توسعه ازجاده می گذرد/نواقص بزرگراه بعد یک دهه همچنان باقی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار