رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی:

انهدام ۲۶ باند کلاهبرداری رایانه ای در پوشش بازارهای آنلاین

1401/03/30 - 12:53 - کد خبر: 66131 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا فراجا از شناسایی و انهدام تعداد ۲۶ فقره پرونده مربوط به مجرمان حرفه ای فعال در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در بستر بازارهای آنلاین و شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی با ارزش ریالی بیش از ۶۰۷ میلیارد ریال طی ماه اخیر خبر داد.

به گزارش نصر، سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی دراین باره اظهار کرد: با وصول پرونده های متعددی به پلیس فتا در یکی از استان های شمالی کشور با موضوع کلاهبرداری در قالب درج آگهی های جعلی در سایت های آگهی محور، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. 
رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا فراجا گفت: متهم پرونده با درج و انتشار آگهی های جعلی در قالب کار در منزل، بسته بندی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فروش املاک و غیره اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرده است. 
سرهنگ نوروزی ادامه داد: با بررسی های تخصصی و اقدامات فنی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا در نهایت متهمین اصلی پرونده در یکی از استان های شمال شرق کشور شناسایی و پس از اخذ مجوزهای قضایی دستگیر شدند.
وی گفت: متهمین دستگیر شده در بازجویی های صورت گرفته به کلاهبرداری با شیوه ذکر شده اعتراف کردند و در بررسی مخفیگاهشان،  ادله مرتبط با پرونده شامل ۱۴ عدد سیم کارت مجرمانه، ۶۳ عدد کارت بانکی و سه دستگاه تلفن همراه هوشمند کشف و ضبط شد و در بررسی تجهیزات رایانه ای و هوشمند ایشان تعداد قریب به ۵۰۰ فقره سابقه تماس شهروندان استخراج شد.
این مسئول سایبری با بیان اینکه تعداد پرونده های متشکله در این خصوص تاکنون ۱۸۰ فقره با ارزش ریالی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بوده است، افزود: برابر اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتا استان ها، طی یک ماه اخیر تعداد ۲۶ فقره باند و مجرم حرفه ای فعال در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در بستر بازارهای آنلاین و شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی با ارزش ریالی بیش از ۶۰۷ میلیارد ریال شناسایی و منهدم شدند که در این رابطه ۴۴ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است. 
رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در توصیه به شهروندان گفت: با توجه به استفاده مجرمین از شگرد درج آگهی های جعلی در بستر بازارهای آنلاین و اخذ مبالغی از شهروندان تحت عنوان بیعانه و کلاهبرداری با این شیوه، اکیداً توصیه می کنیم قبل از ملاقات حضوری با درج کننده آگهی و اطمینان از صحت موضوع و وجود کالا، به هیچ عنوان اقدام به واریز وجه تحت عنوان بیعانه یا پرداخت کل مبلغ کالا به حساب های معرفی شده نکنند. 
وی ضمن بیان سوابق متعددی از سوء استفاده از شهروندان متقاضی کار در منزل یا استخدام از سوی مجرمین، از عموم مردم خواست تا در صورت درخواست آگهی دهنده مبنی بر ارسال مدارک هویتی از طریق شبکه های اجتماعی و یا ارائه شماره کارت و حساب های بانکی و یا درخواست ثبت نام در سایت های خرید و فروش ارز دیجیتال و تقاضای خرید رمزارز، به هیچ عنوان توجه ننموده و مراتب را سریعاً از طریق سایت پلیس فتا به نشانی http://www.cyberpolice.ir گزارش کنند.
انتهای پیام/
انهدام ۲۶ باند کلاهبرداری رایانه ای در پوشش بازارهای آنلاین خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار