واکنش شهرداری منطقه 8 تبریز به گزارش نصر/

خانه ارفع الملک در مالکیت شهرداری نیست!

1398/01/29 - 12:08 - کد خبر: 660 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار گزارشی از وضعیت نامناسب و در حال تخریب خانه ارفع الملک شهردار خوشنام تبریز در خیابان منصور تبریز شهرداری منطقه هشت تبریز نسبت به این گزارش واکنش نشان داد.

به گزارش نصر،  پاک نهاد شهردار منطقه هشت تبریز با اشاره به اینکه خانه ارفع الملک در مالکیت شهرداری نیست و همچنان مالک خصوصی دارد افزود: اوایل سال گذشته در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب احتمالی خانه‌ ارفع الملک جلیلی در راستای صیانت از ماهیت فرهنگی و تاریخی این محل، به همراه شهردار محترم تبریز و مالک محترم این بنا در محل حضور یافتیم. پس از بازدید، شهردار محترم تبریز دستور تملک محل را صادر و متعاقبا طی چندین جلسه مذاکرات لازم در اجرای قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها برای توافق با مالکین خانه انجام پذیرفت و جهت تعیین قیمت کارشناسی نیز اقدام گردید که مالکین محترم به مبالغ اعلامی کارشناس رسمی دادگستری تمکین نکرده و تقاضای قیمت های چند برابری داشتند.

پاک نهاد در ادامه ضمن اعلام آمادگی کامل شهرداری نسبت به تملک قانونی محل مذکور، افزود: به غیر از این مسیر، قوانین موضوعه، اختیار و اقتداری برای شهرداری تجویز ننموده است و شهرداری راسا نمی تواند به قهر و غلبه در این خصوص متوسل شود و از این منظر، ابتکار عمل در واقع در دستان مالکین آن می باشد. به عبارت دیگر، مالکین تمایل به واگذاری این ملک به قیمت کارشناسی تعیین شده ندارند و مبالغ خارج از مبلغ کارشناسی بابت توافق ملک مذکور از شهرداری درخواست می کنند و بدیهی است که بایستی در چهارچوب مقررات و قوانین موضوعه تملک، توافق لازم صورت گیرد.
پاک نهاد افزود: متاسفانه مالکین این خانه تمایلی به مرمت آن هم ندارد و در اینجاست که به نظر می رسد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بایستی وارد قضیه شده و با استفاده از اهرم های پیش بینی  شده قانونی، نسبت به حفظ و مرمت خانه موصوف اهتمام داشته باشد. ایشان در خصوص وضعیت ثبتی این خانه نیز خاظر نشان کرد که برابر آخرین فهرست موجود از خانه های تاریخی ثبت شده، فقط ضلع غربی و سردرب خانه مذکور به ثبت رسیده و این موضوع از عوامل صعوبت تملک خانه ارفع الملک  می باشد و جا داشته که تاکنون اقدام لازم برای ثبت کل خانه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شود.

انتهای پیام/

خانه ارفع الملک در مالکیت شهرداری نیست! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار