خبر/

مرکز پالایش حبوبات در آذرشهر راه‌اندازی می‌شود

1401/03/29 - 09:24 - کد خبر: 65971 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی از راه اندازی مرکز پالایش حبوبات در آذرشهر خبر داد.

به گزارش نصر، رحیم مهردادی روز یکشنبه در بازدید از مراحل احداث این مرکز با تاکید بر حمایت از تعاونی نخودپزان اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی استان مصمم به احیای تفاهم نامه منعقده قبلی برای ایجاد و راه اندازی مرکز پالایش در شهر یاد شده با تعامل شرکت تعاونی نخودپزان ممقان و یکی از تشکل های تعاونی می باشد.
وی افزود: با راه اندازی مجتمع یاد شده ضمن اشتغال آفرینی و بهره گیری از فن آوری های دانش بنیان شاهد تحقق زنجیره تولید تا مصرف از ابتدای مرحله تامین بذر تا صنایع فرآوری و بازرگانی و فروش این محصول خواهیم بود.
مهردادی خاطرنشان کرد: رونق فعالیت کارگاه های متعدد تولید نخودچی، لپه و آرد نخود در شهر ممقان از توابع شهرستان آذرشهر با مصرف سالانه بالغ بر ۱۰۰  هزار تن نخود باعث شده ممقان به عنوان شهر کارگاهی مطرح و محصولات تولیدی برای تامین مصارف صنعتی و خوراکی وارد بازارهای داخلی و خارجی شود .
شهر ۱۵ هزار نفری ممقان که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز و از توابع شهرستان آذرشهر است، به علت وجود کارگاه های انبوه نخودپزی و تامین ۹۹ درصدی این محصول در آجیل صادراتی ایران به کشورهای خارج، عنوان پایتخت نخودچی جهان را یدک می کشد.
صنعت نخودپزی که در ممقان قدمتی ۶۰ ساله دارد، به برکت ذهن خلاق و مبتکر و دستان توانمند مردمانش و از کارگاه های کوچک خانگی پا گرفته و امروز در عرصه بازارهای جهانی توصیف بی مثالی برای خود دست و پا کرده است که اگر با حمایت های دولتی همراه و از این صنعت بسیار سودآور پشتیبانی های تسهیلاتی و معنوی لازم شود، بدون تردید به یکی از مهمترین بخش های ارزآور کشور تبدیل خواهد شد.
صنعت بومی و محلی نخودپزی به ویژه تولید این محصول برای آجیل، یکی از نمادها و زمینه های بسیار تاثیرگذار برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که در شرایط کنونی اقتصادی کشور و تحریم های ظالمانه می تواند با اقدامات مناسب دولت و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان این بخش، ضمن رونق بیش از پیش آن موجب توسعه صادرات و به تبع آن اشتغالزایی گسترده شود.
انتهای پیام/
مرکز پالایش حبوبات در آذرشهر راه‌اندازی می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار