رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

برق چاه‌های کشاورزی آذربایجان شرقی قطع نمی‌شود

1401/03/28 - 14:36 - کد خبر: 65907 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مسائل مربوط به تامین برق در استان، تاکید کرد: بر اساس تاکید استاندار محترم و اهمیت تداوم فعالیت بدون وقفه بخش کشاورزی، هیچ مجوزی مبنی بر قطعی برق چاه‌های کشاورزی استان صادر نشده و برق چاه‌های کشاورزی استان بر این اساس قطع نمی‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز شنبه، ۲۸ خردادماه در جمع جهادگران عرصه تولید و امنیت غذایی استان، اظهار کرد: پروژه‌های مربوط به رشد ۸.۷ درصدی اقتصاد بخش کشاورزی تبیین و طراحی و در جلسات مختلف سازمان برنامه و بودجه نهایی شده است. منابع اعتباری برای رسیدن به این رشد اقتصادی نیز کاملا مشخص شده و در سفر ریاست جمهوری هم اعتباری برای این امر درنظر گرفته شده است که جا دارد از حمایت‌ها و عنایت‌های ویژه استاندار محترم در راستای عملیاتی شدن این رشد اقتصادی قدردانی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ دو هزار و 800 میلیارد تومان از محل تملک دارایی و بالای چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد واحدهای جدید و ارتقای بهره وری در سفر ریاست جمهوری برای بخش کشاورزی درنظر گرفته شده و اعتبار چهار هزار میلیارد تومان برای بخش آب مصوب شده است که بخش زیادی از آن برای احیای سدها و اراضی پایاب سد و در مجموع برای بخش کشاورزی صرف می‌شود. از ابتدای دوره فلاحت تاکنون که شاهد فعالیت‌های کشاورزی هستیم، چنین حمایتی در بعد تامین منابع در بخش کشاورزی دیده نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای و مردمی سازی یارانه‌ها، با بیان این‌که یکی از بیشترین اثرگذاری‌های این سیاست بر بخش کشاورزی بوده است، افزود: این بخش مستقیما با تولید کالاها درگیر بوده و تاثیرپذیری جامعه کشاورزی در اجرای این سیاست بسیار بالا است.
فتحی با بیان این‌که استاندار محترم، روزانه پیگیر وضعیت بخش کشاورزی و کشاورزان زحمتکش هستند، افزود: قسط اول مصوبات سفر ریاست جمهوری تنها پس از گذشته سه روز پرداخت شده است که جزو معدود اقدامات در این خصوص محسوب می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: اختصاص ارز ترجیحی از نگاه فعالان بخش کشاورزی، به نام تولیدکنندگان و به کام واردکنندگان بوده و تقریبا تمامی فعالان این بخش معتقد به حذف این ارز بوده‌اند. این‌ نوع نگاه هم در نهایت باعث شد تا بیشترین‌ همراهی در راستای اصلاح نظام یارانه‌ای در استان انجام بگیرد. در حالی که پیش بینی می‌شد تا سه ماه اول اجرای این سیاست، برای تشکل‌های بخش کشاورزی و کشاورزان مشکلاتی به وجود آید اما شاهد همراهی‌های بیش از حد انتظار در این بخش بودیم.
وی با تاکید بر این‌که تلاش شده تا مجموعه جهادکشاورزی در کنار کشاورزان و تشکل‌های این بخش قرار گرفته و سرمایه در گردش لازم تامین شود، گفت: آذربایجان شرقی امروز چهارمین استان کشور در جذب منابع اعتباری برای تامین سرمایه در گردش بهره برداران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود مشکل در برخی واحدهای تولید برای تامین سرمایه در گردش، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود تا تفاهم نامه‌ای میان کارخانه و یا واحد تولیدی، شرکت پشتیبانی دام و صندوق توسعه بخش کشاورزی استان منعقد شود تا واحدهایی که مشکل حاد برای تامین‌ نهاده دارند از این طریق حمایت شوند.
وی در خصوص مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی خریداری شده بهره برداران، گفت: ظرفیت‌ واحدهای کشاورزی استان در قیاس با سایر استان‌های کشور کمتر است و این امر باعث شده تا حمل نهاده‌های دامی یک واحد چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد و مشکل نیز در این راستا ایجاد شود اما می‌توان از طریق تشکل‌ها این وضعیت را بهبود بخشید و از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به جای محموله‌های پنج تنی مثلا محموله‌های ۲۹ تنی حمل شود که برای کشاورزان نیز صرفه داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به تاسیس نهاد جهادسازندگی در سال ۵۸ با فرمان تاریخی امام (ره)، گفت: این‌ نهاد در زمان خود منشا اثرات بسیار مفیدی از جمله در حوزه برق، آب، بهداشت و محرومیت زدایی در روستاها شد و این آثار اکنون نیز قابل مشهود است. 
فتحی با اشاره به ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی، افزود: جهادکشاورزی با ماموریت جدید در حوزه امنیت غذایی آغاز به کار کرده و عمده فعالیت‌های آن در حوزه اقتصاد روستایی و کشاورزی بوده است؛ هم‌چنین بهره وری، افزایش تولیدات کشاورزی در زیربخش‌های مختلف، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی از جمله ایجاد شبکه‌های آبیاری و کانال‌های آبیاری و ... از جنله وظایف جهادکشاورزی بوده و آذربایجان شرقی توانسته ‌های قابل قبولی در تمامی زیربخش‌ها توانستیم کسب کنیم.
انتهای پیام/
برق چاه‌های کشاورزی آذربایجان شرقی قطع نمی‌شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار