خبر/

سومین تولیدکننده تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک جهان در تبریز نیازمند حمایت است

1401/03/27 - 14:41 - کد خبر: 65835 نسخه چاپی

نصر: رییس هیات مدیره سومین تولیدکننده تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک جهان در تبریز می گوید که تاکنون هیچگونه حمایت مادی از آن انجام نشده است.

به گزارش نصر، محمد حیدری روز جمعه در یک گفت و گوی خبری افزود: با راه اندازی نخستین کارخانه‌ تولید تیوپ لیزر سیلد گاز کربنیک خاورمیانه در تبریز، ایران به عنوان سوّمین کشور دارای این فناوری در جهان شناخته می‌شود؛ این فناوری پیشرفته، حاصل تلاش سه نخبه دانشگاهی است که اینک به تولید انبوه رسیده است.
وی اضافه کرد: این محصول با تلاش فعالان فناور یک شرکت دانش بنیان تبریز تولید شده است و بخش قابل توجهی از نیاز صنایع پیشرفته را تأمین می‌کند.
وی یادآوری کرد: فناوری تولید این محصول تاکنون در انحصار کشورهای آمریکا و چین بود و اکنون جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای تولیدکننده آن پیوسته است.
حیدری توضیح داد: ایده تولید این محصول در سال ۱۳۸۴ کلید خورد و چون مبتکران آن پس از هشت سال تکاپو و مراجعه به سازمان ها و وزارتخانه های مختلف نتیجه ای گرفته نشد، با کشور ترکیه برای تولید انبوه به توافق رسیدند. 
وی گفت: حال کارخانه مادر تولید محصول در ایران بنیان گذاشته شده، اما توسعه فعالیت ها نیازمند اعطای تسهیلات است.
وی با بیان اینکه تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک در ۲۵ رشته صنعتی کاربرد دارد، افزود: دوستان تاکنون تنها حمایت معنوی از ما کرده اند.
وی با اشاره به اینکه چهار برابر نیاز کشور ظرفیت تولید داریم، از سازمان های مسوول درخواست کرد تا با فراهم کردن زمینه اعطای تسهیلات جهت افزایش نقدینگی این شرکت دانش بنیان را در اعتلای نام کشورمان در سطح جهان یاری کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیست و ششم شهریور ۱۳۹۹ در سفر استان آذربایجان شرقی به شهرک صنعتی فناوری‌های پیشرفته رفت و نخستین خط تولید انبوه «تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک» خاورمیانه را افتتاح کرد.
همان زمان اعلام شد که در نخستین فاز این پروژه دانش‌بنیان، نیاز کشور به پنج هزار تیوب لیزری در سال تأمین می ‌شود. 
تیوب لیزری به فناوری پیشرفته برای تولید نیاز دارد و کاربرد آن در تمام تجهیزات بیمارستانی برای تصویربرداری لیزری و در حوزه صنعت و تولید اعم از دستگاه های برش، حکاکی روی فلز، چوب، چرم، لایه برداری پزشکی و حتی حوزه دفاعی کاربرد دارد.
در آن زمان همچنین اعلام شد که برای پروژه خط تولید تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک ۸۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و تولید تیوب ها در نخستین کارخانه تولید تیوب لیزر گازکربنیک خاورمیانه در ابعاد ۶ هزار متر مربع با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ تیوب لیزر انجام می‌شود. این فاز از پروژه ظرفیت تولید را به ۱۵ هزار خروجی در سال می‌رساند.
انتهای پیام/
سومین تولیدکننده تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک جهان در تبریز نیازمند حمایت است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار