خبر/

شناسایی یک بیمار قطعی مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل

1401/03/26 - 13:24 - کد خبر: 65765 نسخه چاپی

نصر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از شناسایی یک بیمار مبتلای قطعی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان پس از تایید آزمایش‌های تخصصی خبر داد.

به گزارش نصر، محمد جعفرزاده روز پنجشنبه در مصاحبه ای گفت: هفته گذشته یکی از بیماران با احتمال ابتلای به این بیماری بستری شده بود که پس از تایید نهایی آزمایشگاهی، به عنوان بیمار قطعی تب کریمه کنگو شناسایی شده و هم اکنون تحت درمان قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به بستری یک بیمار جدید با احتمال ابتلای به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان افزود: این فرد، مردی ۳۹ ساله با سابقه گزش چندین کنه به طور همزمان و تماس با دام بوده که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایش اولیه، احتمال ابتلای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) در مورد وی تشخیص داده شده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم آزمایش تکمیلی این بیمار جدید افزود: بر این اساس، تعداد بیماران شناسایی شده با علائم ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) در استان اردبیل به سه مورد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اغلب در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می گیرند، مشاهده می شود.
دکتر جعفرزاده همچنین گزش با کنه هیالوما را یکی از روش‌های انتقال این بیماری ذکر کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها را با دست له کنند.
وی با تاکید بر رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری اضافه کرد: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از خرید گوشت از قصابی‌های غیرمعتبر داخل شهر و نیز از خرید و استفاده از گوشت‌ قصابی‌های غیرمجاز کنار جاده‌ها خودداری کرده و از ذبح دام در منزل به طور کامل پرهیز کنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نمی‌شود، تاکید کرد: گوشت مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب نیز باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری شود.
وی با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف گوشت تازه افزود: شهروندان در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیرعادی در پی تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
انتهای پیام/
شناسایی یک بیمار قطعی مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار