خبر/

گالری دوران در تبریز تراژدی دریاچه ارومیه را روایت می کند

1401/03/26 - 10:39 - کد خبر: 65725 نسخه چاپی

نصر: نمايشگاه «روايت يك تراژدي»، آثار محسن بايرام‌نژاد، در «گالري دوران» تبريز به نمایش در می آید.

به گزارش نصر، «روايت يك تراژدي»، تصاویری از خشك‌سالي درياچه‌ي اروميه را شامل می شود که از 27 خرداد تا 7  تیرماه  در «گالري دوران» تبريز در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت. 
اين نمايشگاه انفرادي حاصل پروژه‌ي بلندمدتِ محسن بايرام‌نژاد، شامل مجموعه‌آثاري در قالب‌ها و مديوم‌هاي متفاوت است كه پس از نزديك به دو دهه، براي اولین بار به شكل عمومي ارائه مي‌شود. 
دكتر لوسي سوتر (مؤلف، منتقد و مؤرخ هنر) در بخشي از مرور ادبيِ نگاشته شده درباره‌ي تصاوير اين پروژه كه يك دهه‌ي وخيم و معروفِ كم‌حجم‌شدنِ درياچه را نمايان كرده‌اند، به احساسات مشهودِ خالق‌اثر در باب موضوع اشاره كرده است: «به‌واسطه‌ي نوع نگاه، زواياي دوربين، انتخاب فيلم و تركيب‌بندي‌ها، بايرام‌نژاد احساس بُهتِ شخصي‌اش در مواجهه با زيباييِ مرگ‌بار و ناراحت‌كننده‌ي اين درياچه‌ي رو به زوال را به اشتراك گذاشته است. اين عكس‌ها همچون نقاشي‌هاي آبستره، با نمايه‌هاي اشارتي يا فرم‌هاي هندسي‌، ميداني از بافت‌هاي حس‌برانگيز را عرضه كرده‌اند.» 
به باور دكتر سوتر، «عده‌اي از فعالان معاصر در دوران آنتروپوسين [دوره‌ي تأثير فعاليت‌هاي انسان بر زمين] استراتژي‌هاي گوناگوني را براي مطلع‌كردن مخاطب از تأثير دست‌كاري‌هاي بشر در تغييرات‌ زيست‌محيطي اعمال مي‌كنند. [...] بايرام‌نژاد در كنار اين فعالان معاصر قرار مي‌گيرد؛ پروژه‌هايي كه عكاسي را براي حصول چيزي بيش از ثبت واقع‌گرايانه بسط داده و با بهره‌گيري از جنبه‌هاي مهارت هنري و عملي، تأكيد فعالانه‌اي در باب تهديدهاي زيست‌محيطي و نقش خودِ مؤلف در ارتباط با اين موضوعات داشته‌اند.»
«گالري دوران» با هدف نمايش آثار هنريِ قابل‌توجه و فارغ از رسانه‌هاي معين، فعاليت خود را با ارائه‌ي اين نمايشگاه انفرادي آغاز كرده است. 
علاقمندان می توانند برای دیدن این آثار هخمه روزه از ساعت 17 الی 20 به گالری دوران واقع در تبريز، پاستور جديد، بين فدك و رضا نژاد، روبروي كوچه 28 دي، پلاك 15، طبقه‌ي اول مراجعه نمایند.
انتهای پیام/
گالری دوران در تبریز تراژدی دریاچه ارومیه را روایت می کند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار