نوروز قاسمی*

شوک بنزین !

1398/08/25 - 08:04 - کد خبر: 6569 نسخه چاپی

نصر: خبر افزایش ناگهانی بنزین آن هم به سه برابر قیمت قبلی و درست در شب میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با بازتاب گسترده و انتقاد کاربران و مردم رو به رو شده و جامعه را در شوک فرو برده است .

این خبر که سحرگاه جمعه 24 آبان ماه همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم ص و امام جعفر صادق (ع)   منتشر شد موجی از نگرانی را در جامعه دامن زد و شیرینی این مناسبت را به کام مردم تلخ ساخت.

علاوه بر مردم و کاربران که به صورت مستمر به این تصمیم دولت تاختند بسیاری از ناظران و کارشناسان هم اصالت آن را از بعد کارشناسی و فنیبه چالش کشیده و مورد انتقاد قرار دادند.

احمد توکلی درحساب توئیتری خود در واکنش به این طرح نوشت :  حساب اصلاح مصرف سوخت از طرح ناقص و غیر کارشناسی دولت جداست و تاکید کرد اصلاح مصرف ، سیاست های غیر قیمتی ، قیمتی و حمایتی از مشاغل و مردم را باهم می طلبد.

او طرح فعلی را انتقال بار ناکارامدی دولت بردوش مردم ارزیابی کرده است.

اگر چه دولت با انگیزه  اصلاح و مدیریت مصرف ،‌ جلوگیری ازقاچاق سوخت و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست این طرح را به اجرا گذاشته است اما آنچه بیش از همه ضرورت اجرای این طرح را برای دولتمردان اجتناب ناپدیر ساخته  وضعیت اقتصادی کشور و شرایط ناشی از تحریم ها و بین المللی است ، بر هیج کس پوشیده نیست که به دلیل تحریم ها به ویژه در سال جاری میزان صادرات نفت ایران به شدت پایین آمده و به تبع آن در آمدهای دولت کاهش محسوس یافته است .

از این رو  دولت از قبل اجرای این طرح تلاش دارد تا درکنار هدف های بلند مدیریت سوخت کسری منابع خود را نیز تامین کند و همزمان بتواند پرداختی یارانه ها را افزایش دهد.

هیج کس در اینکه مصرف سوخت اصلاح و مدیریت شود حرفی ندارد و اینکه جلو قاچاق بنزین گرفته شود و به محیط زیست آسیب نرسد این ها همه قابل دفاع و درست ولی آیا این هدف ها با طرح افزایش سه برابری قیمت بنزین آن هم  به طور شتاب زده و شبانه محقق می شود ؟ ناظران سیاسی با توجه به وضعیت بد معیشتی مردم و شرایط نامناسب اقتصادی جامعه با تردید به پرسش پاسخ می دهند.

به طور سنتی و در همه ادوار افزایش نرخ بنزین قیمت سایر اقلام و کالاها را تحت تاثیر قرار داده و موجب تورم فزاینده شده است و بدون شک این اتفاق هم موج تازه ی از افزایش قیمت ها را دامن خواهد زد و باعث فشار مضاعف بر مردم خواهد شد ، مردمی تاب و تحمل ندارند و حتی برخی از آنان به نان شب محتاج هستند!

به عقیده ناظران اقتصادی شرایط جامعه امروز ایران شرایط عادی نیست و بسیاری از پی آمد و تبعات اجتماعی طرح افزایش سه برابری قیمت بنزین نگران هستند.

در بحث بنزین طنز ناصوابی باب شده که آقای ریس جمهور و برخی دولتمردان بدون توجه به جیب مردم و میزان درآمدهای ریالی جامعه ایرانی در توجیه استدلال های خود پیوسته نرخ بنزین در کشورهای اروپایی را به رخ می کشند و آن را با ایران مقایسه می کنند و یا از فوب خیلج فارس مثال می آورند که البته این مقایسه آقایان حتما قیاس مع الفارق و بیشتر به شوخی می ماند تا واقعیت ،  چرا که بعید است همین دوستان از میزان درآمد مردم و حقوق چند هزار دلاری ، پورویی کارگران و کارمندان در آن کشورها بی خبر باشند و بخواهند که کارگر ایرانی با حقوق یک میلیون و خورده ی ! هر لیتر بنزین را به قیمت همان کشورها و یا به نرخ  فوب خلیح فارس بخرد.! این مقایسه برای دولتمردان و مثال آورندگان چگونه قابل هضم و درک است ؟ آیا آن ها از وضعیت معیشتی مردم سرزمین خود بی خبر هستند و یا خدای نکرده خود را به خواب زده اند.!

برخلاف ادعای دولتمردان به نظر کارشناسان و صاحب نظران بنزین در ایران ارزان نیست و نسبت به درآمدی که ملت دارند، مناسب است، در امارات حقوق پایه یک کارگر حدود 26 میلیون و قیمت هر لیتر بنزین معادل 2 هزارم درصد آن است، درایران کارمند، ماهی سه میلیون حقوق میگیرد و قیمت هر لیتر بنزین معادل سه هزارم درصد حقوقش است.

و نکته پایانی این است که فراموش نکنیم تاریح ایران زمین درباره هر اقدام و تصمیمات دولتمردان و حاکمان از این  جهت که آثار آن ها بر زندگی تک تک مردم اثر می گذارد و می تواند سرنوشت جامعه را رقم بزند قضاوت خواهد کرد بکوشیم تصمیمات ما بدون شتاب زده و مبتنی بر واقعیت جامعه و و در راستای منافع مردم و کشور باشد. ان شاء الله .

*روزنامه نگار

انتهای پیام/

شوک بنزین ! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار