شهردار مراغه؛

تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت فرسوده مراغه اعطا می‌شود

1401/03/25 - 14:18 - کد خبر: 65648 نسخه چاپی

نصر: شهردار مراغه با اشاره به اینکه بیش از ۳۳۴ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در این شهر وجود دارد، گفت: مشوق‌ها و تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت‌های فرسوده این شهر به متقاضیان اعطا می‌شود.

به گزارش نصر، محمد مقتومی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: در راستای نوسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری، تسهیلات تشویقی شامل تخفیف در عوارض احداث و نیز وام های کم بهره از سوی شهرداری و بانک های عامل اعطا می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۳۳۴ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در مراغه وجود دارد که نیازمند احیا و نوسازی است.
وی اضافه کرد: محلات شجاع الدوله، ذغال آباد، دروازه، خیام، گیلاسلوق، پهرآباد پایین، میکائیل آباد، قزل ارسلان و نیز محلات منتهی به خیابان جام جم بیشترین میزان بافت فرسوده شهری را در خود جای داده است.
مقتومی گفت: احیای بافت فرسوده شهری علاوه بر نوسازی و کاهش خطرهای ناشی از حوادث غیرمترقبه، نقش مهمی در بهبود فضا و منظر شهری، کاهش گره های ترافیکی و خدمات رسانی مناسب خواهد داشت.
وی افزود: متاسفانه در برخی از محلات با بافت فرسوده شهری، معابر کم عرض مانع از توسعه زیرساخت های شهری و نیز امدادرسانی در مواقع ضروری بوده و از این رو احیای این مناطق بیش از پیش ضروری و حیاتی است.
مقتومی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح جهش تولید مسکن، احداث واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهری دارای مزیت های بسیاری از جمله دسترسی مناسب به زیرساخت های شهری و خدماتی است.
وی اضافه کرد: براین اساس مدیریت شهری مراغه در نظر دارد با ارائه مشوق های مناسب، گام های موثری برای احیای بافت فرسوده شهری بردارد.
شهردار مراغه گفت: در این راستا، متقاضیان می توانند برای اخذ پروانه ساخت براساس ضوابط و قوانین شهرسازی به شهرداری های سه گانه شهری مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده برای این منظور کنند.
وی اعلام کرد: این متقاضیان در صورت احداث واحد در یک پلاک از ۳۰ و در صورت تجمیع دو پلاک از ۴۰ و در صورت تجمیع سه پلاک از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض احداث واحد مسکونی برخوردار می شوند.
وی افزود: همچنین این افراد با اخذ پروانه و نیز با معرفی اداره مسکن و شهرسازی می توانند از تسهیلات کم بهره ساخت مسکن در بافت های فرسوده که برای این منظور مصوب شده، برخوردار شوند.
مقتومی گفت: شهر مراغه با بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت جزو ۱۰ شهر تاریخی کشورمان است که ۳۱ درصد از جمعیت شهری آن در بافت حاشیه شهری با تراکم بالا زندگی می کنند.
وی با اشاره به محلات فرسوده و نیازمند احیای شهری مراغه گفت: محله ذغال آباد با ۳.۶ هکتار از جمله این مناطق بوده و برای رفع مشکل این منطقه از شهر تاکنون چند ملک موجود تملک شده و برای اجرای کامل آن نیاز به یک هزار و ۲۰۰ متر مربع تملک املاک موجود است.
وی افزود: در این راستا، مقدمات اجرای این طرح آغاز و مقدمات آن در حال انجام بوده و در مرحله اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون ماده پنج است.
شهردار مراغه با اشاره به مشوق های قانونی برای احیای بافت های فرسوده شهری گفت: در این راستا، ۵۰ درصد تخفیف برای نقشه و پروانه واحدهای احداثی در این بافت های صادر می شود.
وی ادامه داد: همچنین براساس مصوبات بانکی، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصدی برای واحدهای احداثی در بافت های فرسوده شهری اعطا می شود.
وی اضافه کرد: احیای بافت های فرسوده شهری می تواند از توسعه بی رویه شهری جلوگیری کرده و زمینه ساز کاهش ترافیک شهری و کاهش هزینه های احداث زیرساخت های شهری برای واحدهای جدید الاحداث در سطح شهر شود.
شهردار مراغه اظهار امیدواری کرد: احیای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر با همراهی و مشارکت فعال شهروندان می تواند تسریع و تسهیل شود.
وی افزود: هم اکنون ۳۳۵ هکتار بافت ناکارآمد شهری در مراغه وجود داشته که ۸۹ هکتار آن شامل بافت فرسوده، ۱۶ هکتار بافت تاریخی و ۲۳۰ هکتار آن نیز بافت حاشیه شهری است.
مقتومی ادامه داد: براین اساس طی سال های گذشته اقدامات بسیاری برای احیای بافت های فرسوده شهری از جمله محدوده خیابان جام جم با ۷.۲ هکتار انجام شده است.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری با مشارکت راه و شهرسازی تلاش خود برای اصلاح بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را به کار بسته و قدم های موثری در این زمینه بر می دارد.
مقتومی گفت: در زمینه بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مراغه تاکنون دو هزار و ۹۵۰ پرونده برای۲۹۰ هزار متر مربع از این مناطق تشکیل و یک هزار و ۲۴۸ پروانه احداث نیز صادر شده است.
وی افزود: همچنین در راستای اصلاح بافت حاشیه و ناکارآمد شهری اقدامات دیگری شامل آسفالت ریزی مناطق و محلات حاشیه شهری، احداث پل های عابر پیاده، تعریض پل ها، ساماندهی صوفی چای و ساماندهی دره عشرت آباد در سال های اخیر توسط شهرداری انجام شده است.
شهردار مراغه ادامه داد: احداث پارک های مسافر، روگذر راه آهن برای دسترسی بخشی از مناطق حاشیه شهری و چهار باب فرهنگسرا در مناطق مختلف شهری برای فرهنگ سازی و احداث ترمینال جدید نیز از دیگر اقدامات مدیریت شهری در سال های اخیر بوده است.
وی اضافه کرد: احیای بافت تاریخی نیز در سال های اخیر در دستور کار مدیریت شهری مراغه بوده و به همین منظور احیای خانه تاریخی خیابانی انجام شده است.
شهردار مراغه گفت: همچنین فاز اول ساماندهی محوطه رصدخانه تاریخی با همراهی دستگاه های اجرایی از جمله میراث فرهنگی انجام شده و فازهای بعدی آن آغاز می شود.
مقتومی افزود: بهسازی محوطه گنبد سرخ  و برج های کبود و مدور و  نیز رفع خطر اثر تاریخی شدادیه نیز از جمله اقداماتی است که تاکنون برای احیای بافت های تاریخی شهر مراغه انجام شده است.
وی ادامه داد: طرح بهسازی پارک قزل ارسلان جزو اقدامات مدیریت شهری بوده که در حال اجرا بوده که به زودی به بهره برداری می رسد.
مقتومی اضافه کرد: احیای حمام خواجه نصیر نیز جزو برنامه های مدیریت شهری برای احیای بافت تاریخی بوده که با اخذ مجوزهای اساسی، اجرای آن آغاز خواهد شد.
وی گفت: طرح اوحدیه نیز از جمله طرح هایی است که در راستای احیای بافت تاریخی انجام شده و امید است تا ۶ ماه آینده اجرای آن انجام شود.
وی افزود: طرح ساماندهی محوطه مسجد تاریخی ملارستم و احداث پیاده راه خیابان های مرکزی شهر که زمینه ساز ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان خواهد شد؛ از جمله طرح های آتی شهرداری مراغه است.
مقتومی ادامه داد: ادامه طرح بهسازی صوفی چای نیز از جمله طرح هایی است که هم اکنون در مرحله مطالعات قرار داشته و به زودی مراحل اجرایی آن آغاز می شود.
وی اظهار کرد: اجرای طرح احداث کمربندی ۶۰ متری عشرت آباد نیز از جمله طرح هایی است که زمینه ساز احیای بافت حاشیه شهری و کاهش ترافیک شهری بوده و هم اکنون در مرحله تملک و اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج قرار دارد.
شهردار مراغه اعلام کرد: همچنین طرح احداث پل دخیل در محله واگذاری به پیمان بوده لیکن تملک اراضی واقع شده در مسیر آن در مراحل پایانی قرار دارد.
انتهای پیام/
تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت فرسوده مراغه اعطا می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار