در کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد:

تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه هشداری جدی برای دولت

1401/03/25 - 13:23 - کد خبر: 65616 نسخه چاپی

نصر: در نشست کمیته و داروی و غذای کمیسیون بهداشت مجلس داروسازان مطرح کردند که برای اینکه کشور و مردم دچار بحران دارویی نشده و شرکت ها تعطیل نشوند تمامی راه های منطقی را رفتیم اما اقدامی برای رفع مشکلات ما انجام نشد، تا کی باید در مجلس حضور یابیم و برای نمایندگان مزاحمت ایجاد کنیم؛ صورت جلسه مشخص است و کمیسیون بهداشت در قالب نامه ای مشکلات را پیگیری کرده اما وزارت بهداشت متاسفانه عزمی جدی برای حل مشکلات ندارد و به طور قطع با این شرایط با کمبود سرم و سایر دارو های اساسی مواجه خواهیم شد و با توجه به مشکلات عدیده؛ شرکت‌های داروسازی دیگر در تیرماه نیازی به برق نخواهند داشت زیرا تعطیل خواهند شد.


به گزارش نصر، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مسئولان مربوطه  برای بررسی مشکلات بخش دارو و تجهیزات پزشکی در کشور برگزار شد.
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست، گفت: نشست امروز برای بررسی مشکلات مشترک صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین صنایع مرتبط برگزار شده که مسئولان مربوطه برای ارائه توضیحات در این نشست حضور دارند.
وی ادامه داد: البته بخشی از مشکلات در مورد قطعی برق صنایع دارویی است که کمیسیون در نامه ای به وزیر نیرو نسبت به این موضوع هشدار داد و از وزارت صمت هم پیگیری های لازم صورت گرفت و تا حدی این مشکل حل شد و تاکید داشتند که قطعی برق سهوی بوده و باید مطمئن شویم که برق صنایع دارویی قطع نمی شود در این رابطه هفته گذشته مدارکی از قطعی برق صنایع دارویی شهرک های هشتگرد، بهارستان و نظرآباد را به وزارت نیرو ارسال کردیم.
ایجاد مشکل برای صنایع دارویی منجر به توقف و کاهش تولید دارو می شود
روح الامینی یادآور شد: مشکل دیگر در مورد بحث تعرفه و حق گمرک است و ما به طور کامل در جریان مشکلات دولت و همراهی با آن هستیم اما نکته اینجاست که ایجاد مشکل برای صنایع دارویی در هر شرایطی منجر به توقف و کاهش تولید دارو می شود و مجبور خواهیم شد به سمت واردات آن هم در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت ارزی پیش برویم.

عدم ادراک وزارتخانه‌های صمت و نیرو از تفاوت صنایع فرغون‌سازی با صنایع دارو و واکسن
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: عدم ادراک وزارتخانه های نیرو و صمت از تفاوت صنایع تراکتور و فرغون سازی با صنایع داروسازی و واکسن سازی نیز از مشکلات جدی است در حالی که صنایع دارویی باید به صورت 24 ساعته آب استریل و هوای تازه داشته باشند بنابراین در این رابطه می طلبد وزارتخانه های نیرو، صمت و بهداشت به این مهم توجه ویژه داشته باشند و نباید شرایط به گونه ای باشد که پس از پیگیری های مداوم توسط کمیسیون بهداشت مدعی شوند که قطعی برق سهوی بوده است.

چرا سازمان غذا و دارو برای قیمت گذاری دارو تنها چهار جلسه برگزار کرده است
وی یادآور شد: در نشست امروز همچنین مشکلات صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن، همچنین مسائل عمومی مانند برق، تعرفه، حق گمرک و قیمت ارز بررسی خواهد شد؛ می طلبد اسامی تمامی صنایعی که برقشان قطع شده به ما ارسال شود؛ چرا سازمان غذا و دارو برای قیمت گذاری دارو تنها 4 جلسه برگزار کرده در حالی که وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو خط اول قیمت گذاری هستند و اگر به وظایفشان عمل نکنند با مشکل مواجه خواهیم شد، وظیفه این دستگاه ها اصلاح قیمت است و باید کمیسیون قیمت گذاری را تشکیل دهند.
روح الامینی یادآور شد: از دیوان محاسبات موضوع عدم اجرای قانون بودجه در مورد راه اندازی حساب جداگانه برای پرداخت پول دارو و تجهیزات را بررسی و پیگیری خواهیم کرد و آن را به قوه قضائیه ارجاع خواهیم داد.
محسن فتحی عضو کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با انتقاد از اینکه 70 درصد بخش دولتی صنعت دارو مدیر ندارد، تصریح کرد: شفا دارو در حال حاضر مدیر ندارد و همچنین رازک با کارشناس مدیریت می شود و ما داریم مشکلات حوزه ای را بررسی می کنیم که هنوز مدیر ندارد و می طلبد دولت به این موضوع توجه داشته باشد، متاسفانه دولت به ثبات مدیریتی نرسیده است.

سازمان غذا و دارو تصدی‌گری را رها کند
وی با انتقاد از اینکه سازمان غذا و دارو تصدی‌گری را باید رها و به مشکلات این حوزه بپردازد، گفت: می طلبد خروجی  و مصوبات کمیته پیگیری و اجرایی شود.

از جلسات و مکاتبات بی پاسخ خسته شده‌ایم
محمد عبده زاده رییس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان دارو در این نشست، گفت: ما از این همه جلسه و مکاتبات بی پاسخ خسته شده‌ایم، ظاهرا قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد و مشکلاتمان حل شود در این رابطه رئیس کمیسیون بهداشت نامه ای را به رئیس جمهور در مورد وضعیت دارو ارسال کرد اما متاسفانه وزارت بهداشت به آن توجهی نکرده و چنانچه صنعت حساس و استراتژی دارو با مشکل مواجه شود، ده ها و صدها برابر باید هزینه دهیم؛ دولت حتی به هزینه هایی که توسط خودش ابلاغ شده مانند حقوق، دستمزد، تعرفه ها، ارزش افزوده، حمل و نقل و پتروشیمی توجهی نمی کند.

داروسازی در تیرماه دیگر نیاز به برق ندارد زیرا در حال تعطیلی است
وی با اشاره به قطعی برق برخی صنایع دارویی، گفت: با توجه به مشکلات عدیده؛ شرکت های داروسازی دیگر در تیرماه نیازی به برق نخواهند داشت زیرا در حال تعطیلی هستند، در این رابطه تمامی شرکت های داروسازی در نامه ای به رئیس جمهور ابراز نگرانی کردند که از تیرماه خطوط دارو تعطیل خواهد شد و امکان تولید دارو را نداریم و از سال گذشته تاکنون به طور مداوم تاکید می کنیم که نمی شود تمامی هزینه ها افزایش یابد اما قیمت دارو تغییری نکند، متاسفانه آرای کمیسیون قیمت گذاری هم ابلاغ نمی شود در حالی که شرکت های تولید دارو جدا از صنایع دیگر نیستند، در نامه ای که به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم مشکلات را توضیح دادیم و ایشان نامه را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت برای رسیدگی ارجاع داد اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.
عبده زاده یادآور شد: ما برای اینکه کشور و مردم دچار بحران دارویی نشده و شرکت‌ها تعطیل نشوند تمامی راه های منطقی را رفتیم اما اقدامی برای رفع مشکلات ما انجام نشد، تا کی باید در مجلس حضور یابیم و برای نمایندگان مزاحمت ایجاد کنیم؛ صورت جلسه مشخص است و کمیسیون در قالب نامه ای مشکلات را پیگیری کرده اما وزارت بهداشت متاسفانه عزمی جدی برای حل مشکلات ندارد و به طور قطع با کمبود سرم و سایر دارو های اساسی مواجه خواهیم شد.

مواد اولیه دارو به دلیل تغییر نرخ ارزش افزوده در گمرک مانده است
مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در این نشست، گفت: از اواخر بهمن، اسفند و فروردین ماه حدود 40 درصد از کارخانجات ارزی نخریدند و با فشارهای کمیسیون بهداشت ارزی که تخصیص داده شد، متاسفانه مواد اولیه به دلیل تغییر نرخ ارزش افزوده در گمرک مانده است و در سال 1400 بابت چهار درصد، یک درصد و 9 درصد مالیات ارزش افزوده به ازای هر دلار 588 تومان به گمرک پرداخت می کردیم اما از 10 روز پیش نرخ ها افزایش و اگر مالیات بر ارزش افزوده با وضعیت فعلی باقی بماند و حقوق و عوارض یک درصد باشد به ازای هر دلار باید دو هزارو 860 تومان پرداخت کنیم اما اگر مالیات بر ارزش افزوده را از 9 درصد به یک درصد و حقوق هم یک درصد باشد به ازای هر دلار باید 870 تومان به گمرک پرداخت کنیم.
خیرآبادی یادآور شد: برای مشابه کالاهای تولید داخل براساس کمبودها و برخی مشکلات ارز چهار هزارو 200 تومانی می دادیم و سال گذشته به ازای هر دلار 1470 تومان پرداخت می کردیم که امسال دولت 25 درصد را به 14 درصد کاهش داده اما علیرغم این اگر کالایی مشابه تولید داخل داشته و مملکت به آن نیاز داشته باشد 6 هزار و 240 تومان حق گمرک باید پرداخت کنیم یعنی اگر دلار را چهار هزارو 200 تومان بخریم باید 6 هزارو 240 تومان به گمرک تعرفه پرداخت کنیم این کجا امکان پذیر است، در حال حاضر هیچ کس جرات ترخیص تجهیزات پزشکی را ندارد.
وی ادامه داد: طی روزهای گذشته وزیر صمت دستور داد که کالاهایی مانند دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی بارکدگذاری و قیمت گذاری شوند در حالی که ما سامانه تیتک را داریم؛ کارخانه داروسازی ثامن قرار بود هفته ای 700 هزار سرم توزیع کند اما 40 هزار توزیع کرده و متاسفانه برخی می خواهند سرم وارد کنند و در واقع به واردکننده تک نسخه ای می دهند که وارد کنند و کارخانجات ما در حال تعطیلی هستند، به طور قطع در هفته های آینده با مشکل کمبود سرم مواجه خواهیم شد زیرا مواد اولیه در گمرک مانده و به خاطر افزایش تعرفه ترخیص نمی شود.
وی یادآور شد: براساس بند 4 تبصره یک ماده 17 در راستای تولید داخل اگر واردات کالاهای موردنظر به دلیل کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند علاوه بر 9 درصد سه درصد دیگر هم باید حق گمرک پرداخت کنند؛ در مورد قطعی برق هم سه شرکت تولیدی مینو، سپیداج و فناوران زیستی گویا اعلام کردند که با قطعی برق مواجه بودند.
خیرآبادی یادآور شد: با وجودی که یک سال است داریم مشکلاتمان را پیگیری می کنیم اما متاسفانه حل نشده و مطالبات و مشکل ارزی ما باقی مانده است و در حال حاضر هم با مشکل تعرفه مواجه هستیم؛ هفت هزار و 200 میلیارد تومان طلب ما مشخص نیست کجا رفته است البته مشکل ارز قابل حل است و وزیر بهداشت و وزیر اقتصاد می توانند مشکل قیمت دارو را حل کنند و همچنین وزیر اقتصاد می تواند به مشکل تعرفه گمرک ورود کند و در این رابطه می طلبد کمیسیون بهداشت برای رفع یکی از این مشکلات نشستی را با وزیر بهداشت برگزار کند تا ما امیدوار شویم.
وی ادامه داد: چرا وزیر بهداشت کمیسیون قیمت گذاری را تشکیل نمی دهد، آیا مجلس نمی تواند تعیین تکلیف کند که کمیسیون قیمت گذاری تشکیل شود.
عبدالرضا یعقوب زاده عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در این نشست، گفت: در مورد قطعی برق حرارت و حساسیت برق محصول به محصول فرق دارد، ما جلسه هم اندیشی داشتیم و از شرکت ها و تشکل ها خواستیم مشکلاتشان را مطرح کنند.
وی خطاب به روح الامینی گفت: از شما و کمیسیون بهداشت تشکر می کنیم که در نامه به وزیر نیرو تاکید کردید که برق صنایع دارویی نباید قطع شود و در این رابطه می طلبد به تجهیزات پزشکی هم توجه شود؛ ما ژنراتور خریدیم تا در صورت قطعی برق با مشکل مواجه شویم اما همه نمی توانند بخرند زیرا قیمت بالایی دارد؛ دولت وقتی می خواهد برق را قطع کند صنعت را آخرین اولویت قرار می دهد در حالی که با قطعی برق صنعت مردم و کشور در صورت قطعی برق با مشکل مواجه می شوند.

ارز چهار هزارو 200 ریشه بسیاری از مشکلات دارو و درمان است
یعقوب زاده با بیان اینکه ارز چهار هزارو 200 ریشه بسیاری از مشکلات دارو و درمان است، گفت: اگر این ارز نبود شاید با مشکلات فعلی مواجه نبودیم البته با مشکل تجمیع عوارض هم مواجه هستیم و می طلبد یا صفر شود و یا هم تخفیف داده شود. موضوع تعرفه هم یکی از مشکلات ما است که درخواست کردیم نظام مند شود. ما نه ممنوعیت واردات می خواهیم و نه می خواهیم صددرصد از تولید داخل حمایت شود بلکه می طلبد مکانیزمی واقعی برای تعرفه گذاری پیش بینی شود و سازمان توسعه تجارت هم این موضوع را پذیرفته است.
وی یادآور شد: متوسط تعرفه تجهیزات پزشکی 9 درصد است در حالی که تعرفه محصولی که 35 سال است صادر می شود 10 درصد است و این نوعی اجحاف و ظلم است.
رامین فلاح عضو اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی در این نشست، گفت: مشکلاتی که دامن گیر صنعت دارو شده برای تجهیزات پزشکی هم ایجاد شده؛ حقوق ما 50 درصد و همچنین به تبع آن هزینه ها افزایش یافته اما متاسفانه کمیسیون قیمت گذاری به هیچ وجه تشکیل نمی شود و جای تعجب است که همه هم می گویند قیمت ها را باید کاهش دهید؛ برای تامین دستگاه آب اکسیژنه 15 دستگاه خوابیده است و قیمت آن 2 هزار یورو است و متاسفانه سه ماه و نیم است که این کالا در گمرک مانده و اجازه ترخیص کالاها و حتی آن هایی که با ارز نیمایی خریداری شده اند را هم نمی دهند؛ چرا دولت باید در قیمت گذاری که براساس قانون به او ربطی ندارد دخالت کند. چرا کالاها باید در گمرک بمانند و فاسد شوند گویا باید در کشور کمبود و مشکل ایجاد شود و سپس با قیمت بالاتر محصول را وارد کنند و این روش مدیریت جدید است، ما در مورد قیمت گذاری به شدت مشکل داریم اما کسی توجه نمی کند.
امیررضا صمدزاده عضو اتحادیه سندیکای تجهیزات پزشکی در این نشست، گفت: طی این دو ماه وضعیت ما بدتر شده و مشکلات و کمبود کالاها افزایش یافته در حالی که قیمت گذاری هم هنوز انجام نشده؛ اداره تجهیزات در حال تعویض کارشناسان است و ما نمی توانیم کالاهایمان را ترخیص کنیم زیرا سیستم با مشکل مواجه شده است، تقاضا داریم اگر قرار است از این جلسات نتایج و خروجی مثبت داشته باشیم پیگیری های لازم برای رفع مشکلات صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر مشکلات موجود تداوم یابد فعالیت ما متوقف می شود و این مشکل حادثه ای خاموش است و مانند سایر حوادث نیست؛ بیش از دو ماه است که می خواهیم نشستی را با رئیس سازمان غذا و دارو داشته باشیم اما هنوز جلسه برگزار نشده و اگر شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی مشکلاتشان حل نشود کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

مسئولیت‌های اضافه‌ای که وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی گرفته باید بازپس‌گیری شود
ابراهیم صانعی عضو هیات مدیره سندیکای تجهیزات پزشکی در این نشست، گفت: اگر به دنبال رفع مشکلات هستیم اولین کار این است که مسئولیت های اضافه ای که وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی گرفته باید باز پس گیری شود و تجارت را به فعالان اقتصادی واگذار کنیم؛ زمانی که بودجه وزارت بهداشت می خواست تصویب شود ما هشدارهای لازم را دادیم و تاکید کردیم که زمان آن است که مدل را تغییر دهیم اما هیچ کس در حوزه تجهیزات فرمولی تهیه نکرد و امروز هم می گوییم این کار سختی نیست؛ در حوزه تجهیزات سه یا چهار کالای گران قیمت داریم که می توانیم برای آن ها در یکی از صندوق های بیمه مدل تهیه کنیم اما متاسفانه نمی توانند فرمولی تهیه کنند و اگر ارز نیمایی شود 50 درصد تجهیزات پزشکی در رابطه با تامین، دسترسی و فعالیت مافیا رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه وزارتخانه های بهداشت و تخصصی را سیاسی کردیم و در این رابطه وزارت صمت کارت بازرگانی را صادر نمی کند و جلوی صدور و تمدید آن را می گیرد این موضوع چه ربطی به وزارت صمت دارد.
اسدالله راشدی مدیرکل پارلمانی وزارت نیرو در این نشست درخصوص قطعی برق صنایع دارویی با اشاره به مکاتبه اخیر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر نیرو و حساسیت های صورت گرفته توسط کمیسیون و رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت، گفت: موضوع قطع برق صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی و سلامت محور را صرفاً دغدغه صنفی تلقی نکردیم، بلکه به جهت حساسیت موضوع و ضرورت توجه به سلامت جامعه، این موضوع را دغدغه عمومی قلمداد کردیم.
وی ادامه داد: بر اساس دستور وزیر به صورت کلی قطع برق این قبیل صنایع را ممنوع کردیم و وزیر هم در نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن به صورت رسمی این موضوع را اعلام کرد، البته همیشه میان حقیقت و واقعیت فاصله وجود دارد و می طلبد صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی در صورت قطعی برق به ما گزارش کنند و همچنین اسامی صنایعی که برقشان قطع شده به ما داده شود تا برخوردهای لازم صورت گیرد.
راشدی یادآور شد: ممکن است برق شهرکی صنعتی را طبق برنامه قطع کرده باشند و در این رابطه سهواً برق چند شرکت دارویی هم قطع شده باشد و اگر مسئولان حاضر در این نشست تمایل دارند، می توان نشستی را در وزارت نیرو برگزار و در مورد این موضوع به جمع بندی برسیم و همچنین در صورت قطع برق به ما اعلام کنند تا ورود کنیم و به طور حتم قطعی ها سهوی بوده است.
منصور نکویی نیا رئیس هلدینگ دارویی تامین ( تیپیکو ) در این نشست، مطرح کرد: مشکل قطعی برق یکی از مشکلات ما بود که وزارت نیرو با پیگیری های کمیسیون بهداشت اعلام کرد که قطعی برق صنایع دارو ممنوع است و این خبر خوبی بود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما نرخ و قیمت گذاری است و بانک مرکزی هر چند به برخی شرکت های ما ارز تخصیص داد و حتی ریالمان تامین شده اما به مدت دو تا سه ماه است ارز لازم تخصیص داده نمی شود و تلاش کردیم تمامی شرکت ها بتوانند از ارز تخصیص یافته استفاده کنند، مطالبات ما حدود دو هزار میلیارد تومان است اما هنوز تهاتر نفت برای پرداخت انجام نشده و برای تسهیلات سقف گذاشته شده و بانک ها همکاری لازم را ندارند.
حمیدرضا اینانلو مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این نشست، گفت: بحث تعرفه و مالیات بر ارزش افزوده به مجلس مربوط است و در مورد کمیسیون قیمت از اول سال تاکنون چهار جلسه برگزار کرده است و تلاش کرده ایم به هر ترتیب این جلسات را برگزار کنیم تا کمیسیون های قبلی چیزی حدود 250 مورد را افزایش قیمت اعمال کردیم و از دو هزار مولکول دوز چیزی حدود 200 مولکول دوز را افزایش دادیم و روند بررسی قیمت ها می تواند مدل های مختلفی باشد و ما به آن توجه می کنیم.
وی ادامه داد: مسئله اصلی قبل از افزایش قیمت این است که آیا مجوز اعمال تغییر قیمت را داریم یا نداریم؟ و در این رابطه ما مجوز اعمال تغییر قیمت را نداریم در حالی که مجوز مهم تر از تغییر قیمت است.
آزادبخت مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت صمت در این نشست، گفت: اداره ما نوپا است و یک سری از مباحث مطرح شده در این نشست، مانند قیمت گذاری در حیطه اختیارات وزارت صمت است که ما به این مسئله هنوز ورود نکرده ایم و مکاتبه ای نداشتیم و در حوزه تعرفه چه تجهیزات پزشکی و چه دارو و کالاهای سلامت محور تعرفه گمرکی تنها یک درصد است و حقوق گمرکی را برای حوزه سلامت چهار درصد تعیین کردیم و قرار شد برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل مشخص شود تا تعرفه را افزایش دهیم البته سامانه ای تحت عنوان توان ایران داشتیم که عمده ساخت را در این حوزه باید مشخص می کردیم و متاسفانه مدیرکل های قبلی وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی بهره برداری وزارت صمت را برای واحدهای تولیدی ملزم نکردند و ما با مکاتبه با مدیرکل تجهیزات این کار را به سرانجام رساندیم.
وی ادامه داد: فرمول تعرفه گذاری برای حوزه تجهیزات پزشکی را با اتحادیه و انجمن ها مشخص کردیم و زمانی که شرکت های تولید کننده پروانه بهره برداری نداشته باشند ما نمی توانیم عمق ساخت را بررسی کنیم البته با تعامل این کار در حال انجام است و امیدواریم شرکت های تولید کننده در سامانه ثبت نام کنند و تعرفه ها را به کمیسیون ماده سه معرفی خواهیم کرد.
آزادبخت ادامه داد: قطعی برق را با اتحادیه و انجمن ها مطرح کردیم و در حوزه تجهیزات مشکلی نداشتند و ما با وزارت نیرو مکاتبه کردیم که برق قطع نشود.
مزینانی مدیرکل تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو در این نشست گفت: واقعیت این است که دولت باید چابک، سریع و کوچک شود البته مشکلات تنها در حوزه تجهیزات پزشکی نیست، در حوزه دارو با مشکل مواجه هستیم و در این رابطه بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرده است؛ وزارت بهداشت علاوه بر رگلاتوری بحث تامین را هم به واسطه مجوزهایی که ارائه می کند برعهده دارد؛ اولین مجوز پروانه تولید است که لازمه آن بهره برداری است، ما هیچ کس را به اخذ پروانه بهره برداری مجبور نمی کنیم و اینکه برای واردات سقف قائل شویم درست نیست و نمی توان برای مواد اولیه و قطعات یدکی سقف گذاشت، اگر با کمبود تجهیزات مواجه شویم چه کسی پاسخگو است و اگر ضابطه یا قانونی اضافه شود بدون اینکه وزارت بهداشت در مورد آن نظر دهد درست نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده چندین برابر شده و برای دستگاه ها و مواد اولیه مالیات می دهیم اما کالاهای تمام شده معاف است، ما واردات تجهیزات پزشکی تولید داخل را ممنوع کردیم و براساس ماده 16 قانون حداکثری توان تولید اجازه واردات داده شده اما هیچ کس نمی تواند تجهیزات بخرد و این ممنوعیت به نفع هیچ کس نیست و می طلبد مجلس به ما کمک کند که بندی پیش بینی شود که واردات کالا به صورت مطلق ممنوع نباشد.
عبدالله زاده رئیس انجمن شرکت های پخش دارو در این نشست، گفت: مطالبات ما در حال افزایش است و جلسات متعددی را برای پرداخت برگزار کردیم اما هیچ خبری نیست در این رابطه داروپخش یک هزار و 800 میلیارد تومان طلب دارد؛ براساس قانون بودجه دارو و تجهیزات پزشکی باید در حساب جداگانه ای ریخته شود و بر اساس گزارش دیوان محاسبات بیمه حساب ها را مجزا کرده اما وزارت بهداشت پول را گرفته و نمی دهد.
انتهای پیام/
تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه هشداری جدی برای دولت خبرگزاری خانه ملت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار