اردوغان:

ترکیه به‌خاطر پاتریوت‌های آمریکا از اس–۴۰۰ روسیه نمی‌گذرد

1398/08/24 - 11:36 - کد خبر: 6555 نسخه چاپی

نصر: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا حتی در صورت دستیابی به سیستم‌های پاتریوت آمریکایی، از سیستم‌های دفاع موشکی اس – ۴۰۰ روسیه صرف‌نظر نخواهد کرد.

به گزارش نصر به نقل از  خبرگزاری روسی تاس، اردوغان افزود: به آمریکا گفته ایم که در صورت پیشنهاد این کشور برای تحویل سیستم های پاتریوت به ما تحت شرایط مناسب، ‌ آن را خریداری می کنیم. اما از نظر ما، ‌ پیشنهاد آمریکا برای چشم پوشی از سیستم های اس ‌ ۴۰۰، کاملا اشتباه است.  

اردوغان با اعلام اینکه ترکیه از سیستم های اس ‌ ۴۰۰ به خاطر پاتریوت های آمریکا نمی گذرد، گفت: برای ما مهم است که اس ‌ ۴۰۰ را در سیستم دفاعی مان داشته باشیم. ما اس ‌ ۴۰۰ و پاتریوت ها را خریداری می کنیم، زیرا در پی گسترش سیستم دفاعی مان به نحوی متفاوت هستیم. این استراتژی نیروهای مسلح ماست.

رئیس جمهوری ترکیه انتخاب بین روسیه و آمریکا در راستای سیاست خارجی آنکارا را منتفی دانست و افزود: سیاستمدارانی هستند که از من می پرسند، چه کسی دشمن است؛ آمریکا یا روسیه. من دشمن نمی خواهم بلکه خواستار دوستی با آمریکا و روسیه هستم. این، هدف ماست و گام مطابق به سوی آن را برمی داریم.

نوامبر ۲۰۱۶، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه و ترکیه در مورد توافق تحویل سیستم موشکی اس ‌ ۴۰۰ به آنکارا در حال مذاکره هستند.

سپتامبر ۲۰۱۷، مسکو دستیابی به توافق در این زمینه را تائید کرد. اولین محموله از سیستم های موشکی روسیه به رغم مخالفت شدید واشنگتن، ژوئیه سال جاری (تیر - مرداد) به آنکارا رسید.9109

حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به همتای ترکیه ای خود وعده تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری داده و این وعده را به توقف خرید موشک اس - ۴۰۰ از روسیه منوط کرده ‌است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی،  ترامپ هفته گذشته قبل از سفر اردوغان به کاخ سفید، در نامه ای به رئیس جمهوری ترکیه پیشنهادات اقتصادی برای روابط بهتر واشنگتن با آنکارا را ارائه داد.

انتهای پیام/

 ترکیه به‌خاطر پاتریوت‌های آمریکا از اس–۴۰۰ روسیه نمی‌گذرد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار