رئیس سازمان غذا و دارو :

نیمی از ظرفیت داروسازی کشور خالیست/ صدور مجوز برای چهار هزارو 300 فرآورده طبیعی

1401/03/24 - 14:14 - کد خبر: 65499 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: نیمی از ظرفیت داروسازی کشور با توجه به تجهیزات و امکانات ما خالی است که باعث می‌شود فرصت رقابت در بازارهای جهانی در حوزه صادرات را از دست بدهیم.

به گزارش نصر، بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو روز سه شنبه در یازدهمین همایش طلای سبز و دهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی در هتل المپیک افزود: سال گذشته ۱۵ میلیون دلار فرآورده های گیاهی صادرات داشتیم که بسیار ناچیز است و عقب ماندگی هایمان در حوزه صادرات بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: البته شاید کرونا در دو سال اخیر در حوزه صادرات تاثیر گذاشته باشد،  اما اکنون وقتش است که با توجه به ظرفیت بالای داروسازی کشور این عقب ماندگی را جبران کنیم.
دارایی تصریح کرد: ما فقط نمی توانیم تولید کننده در حوزه دارو ، فرآورده های طبیعی و گیاهی و مکمل ها باشیم باید با تقویت شرکت‌های دانش بنیان صادرات را توسعه دهیم و در بازارهای جهانی حضور فعال داشته باشیم.
به گفته وی، حمایت از تولید داخل از اولویت های سازمان غذا و دارو است و در چند سال گذشته چهار هزارو 300 مجوز فرآورده های طبیعی و یکهزار و ۷۰۰ داروی سنتی صادر شده و این کار بزرگی است.
وی افزود: تراز تجاری، بازار واردات و صادرات برای ما مشخص است و باید با قدرت به سمت تولید محصولات بهتر و صادرات پیش رویم.
دارایی با بیان اینکه پنج درصد مصرف مکمل ها را در کشور داریم، اظهار داشت: نیازی به صدور مجوز برای تولید یک محصول تکراری از سوی تولیدکنندگان نیست و ویزی توری باید از سیستم توزیع حذف شود تا رو به جلو رویم .
وی گفت:فرآورده های طبیعی باید با دز پایین و پتانسیل بالایی تولید شود تا عوارض کمتری برای مصرف کنندگان داشته باشد.
دارایی تصریح کرد:صنعت غذا و دارو رشد قابل توجهی داشته است اما تولید داخل راضی کننده نیست با تعرفه یا کمک های دیگر تولید کنندگان باید با امنیت خاطر رقابت کنند تا به سطح قابل قبولی در تولید و صادرات برسیم.
وی اظهار داشت:امسال واردات ما در حوزه مکمل های غذایی صفر بود و البته مجوزی هم در این زمینه داده نشد باید تمرکز بر روی کیفیت محصولات بگذاریم و شرکت های دانش بنیان در این زمینه می توانند کمک کننده باشند.
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، با توجه به اسناد بالادستی که بدرستی تنظیم شده و افق چشم انداز ۲۰ ساله حمایت از تولید و اشتغال آفرینی در صنعت دارو و سایر فرآورده ها در اولویت است که باید سریعتر رو به جلو رویم.
فرزاد شیدفر دبیر علمی دهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی نیز گفت: با توجه به اهمیت اطلاعات درباره مکمل های تغذیه ای ، گسترش علم تکنولوژی در حوزه های مختلف باعث شده تا در سال‌های اخیر تحقیقات و بررسی های گسترده ای روی این فرآورده ها انجام شود .
وی افزود: استفاده از مکمل های غذایی باید با مشورت پزشکان انجام شود تا بتواند نیاز به ماده غذایی خاص را در سن و جنس خاص به درستی تامین کند.
شیدفر تاکید کرد: امروزه ثابت شده پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، قلبی و عروقی ، چاقی و غیره در برخی شرایط نیاز به مصرف مناسب و متناسب مکمل های غذایی دارد.
این همایش ۲۴ تا ۲۶ خردادماه سال جاری در هتل المپیک در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
نیمی از ظرفیت داروسازی کشور خالیست/ صدور مجوز برای چهار هزارو 300 فرآورده طبیعی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار