وزیر جهاد کشاورزی:

بخش کشاورزی ایران تشنه علم و فناوری است

1401/03/24 - 13:21 - کد خبر: 65485 نسخه چاپی

نصر: وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رییس جمهور تاکید زیادی بر مساله علم و فناوری در بخش کشاورزی دارند، گفت: بخش کشاورزی ایران تشنه علم و فناوری است.

به گزارش نصر، سید جواد ساداتی نژاد روز سه شنبه در آیین بهره برداری از نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ایجاد شده، افزود: یکی از اهداف اصلی ما افزایش بهره وری در بخش کشاورزی که این هدف  با بهره گیری از علم و فناوری  محقق می شود.
وی اظهار داشت: پارک علم و فناوری کشاورزی مکانی برای رسیدن به این هدف است و تحقیقات علم و فناوری نیز بایستی در مزارع اتفاق بیافتد تا تولید داخلی افزایش یابد تا کشاورز از لحاظ معیشت و ثروت وضعیت مطلوبی دست یابد و در روی صندلی واقعی خود که اقتدار غذایی است بنشینیم.
وی با بیان اینکه از مسیر علم و فناوری می توان  به این جایگاه برسیم، گفت: تاکید زیادی رییس جمهور بر این مساله داشتند و امسال سال تولید دانش بنیان واشتغال آفرین است و تمام مصادیقی که رهبر معظم انقلاب نیز نام بردند بیشتر به حوزه کشاورزی مربوط می شود که همین موضوع وظیفه سنگینی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

امنیت غذایی درتمام دنیا اولویت اول است
وزیر جهاد کشاورزی  اظهار داشت: در شرایط کنونی و به خصوص پس از جنگ اوکرین، جایی در دنیا وجود ندارد که امنیت غذایی موضوع اول کشور ها نباشد و غذا عنصر مهمی برای بقای کشورها شده است.
وی اظهار داشت:  قیمت ها در بخش  تولیدات کشاورزی و غذا هر روز در جهان در حال افزایش  است و این عددها نشان می دهد که چالش آینده دنیا غذا  است و کشورها بر روی آن رقابت می کنند.
ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه ما هم در این زمینه باید حرکت کنیم، گفت: حوزه غذا به قدری مهم شده که کشورهای دیگر تمام مقررات خود را تغییر داده اند.

پیام بزرگ به کشاورزان ایرانی با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای سال در حوزه تولید داخل ماموریت بزرگی بر ما واگذار شده که از نخستین جلسه هیات دولت آغاز شد که همان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم می باشد، افزود: این افزایش قیمت پیام بزرگی برای کشاورز ایرانی داشت که استمرار نیز می یابد که نتیجه آن را در کشت سال زراعی آینده خواهیم دید.
وی این حرکت را تا پایان سال بر اساس این نقشه راه دانست و ادامه داد: از ابتدای سال در قیمت گذاری بحث یارانه کشت در کلزا شروع کردیم که با این هدف بود که بر روی تولید داخل باید سرمایه گذاری ویژه داشته باشیم.
ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی را در گندم به پیش خواهیم برد، اضافه کرد: این روند را در برنج نیز شروع کردیم و در سایر محصولات نیز ادامه می یابد تا کشاورز بدون دغدغه قیمت نهاده ها کار خود را انجام دهد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:  پشتوانه اجرایی تحول کشاورزی ایران و دولت سیزدهم،  سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی (تات)  است که به یک برنامه ریزی دقیق، فعالیت مستمر، نگاه نو، نقشه راه جدید و به یک تغییراتی در آیین نامه ها و حرکت ها نیاز دارد.
وی تاکید کرد: بهره وری را از تات می خواهیم زیرا  بهره وری را از جای دیگری نمی توان طلب کرد و افزایش بهره وری را تات به کشاورزان ایرانی  هدیه می دهد.

حاضر به فروش ساختمان های کشاورزی برای علم وفناوری هستم
ساداتی نژاد گفت: من حاضرم ساختمان های  وزارت جهاد کشاورزی را بفروشم و خرج توسعه علم و فناوری در کشاورزی بکنم زیرا کشاورزی ما تشنه علم و فناوری است و آنچه که امروز ما را نجات می دهد علم و فناوری است.
وی افزود: بایستی در این حوزه به صورت ویژه با هم تلاش کنیم؛ تا شهریور ماه امسال الگوی کشت را ابلاغ می کنیم که این ماموریت به تات واگذار شده است.
وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه از برنامه دوم توسعه قرار است الگوی کشت اجرا شود که تا امروز باقی مانده است، اظهار داشت: از امسال برای صادرات محصولات آب بر عوارض می گیریم و باید به سمتی برویم که در الگوی کشت محصولات آب بر را وارد کنیم و با کشت فراسرزمینی به سمتی برویم که کالای اساسی تولید کنیم که کشاورز هم به این موضوع علاقه مند است.
وی گفت: دولت امروز نگاه ویژه به تولید داخل دارد و فرمان  رهبر معظم انقلاب نیز بر تولید داخل است و من نیز تاکید می کنم در این مسیر و راه مهمترین پشتوانه و لوکوموتیو تات است.
ساداتی نژاد افزود: این نقش اساسی در اجرای این برنامه و سند تحول را سازمان تات بر عهده دارد و پارک  علم وفناورزی کشاورزی یک مکان  بزرگ  برای  اجتماع جوانان و شرکت های دانش بنیان است تا آنچه در سازمان تحقیقات انباشته شده در اختیار کشاورزان ایرانی قرار دهند.
وی تصریح کرد:  امروز بذر تولیدی گندم کشور  حاصل تلاش محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و  بذر و سازمان  تات  کشور است .
وی با بیان اینکه بذر اسلحه ما است و نقش این موسسه در این میان بسیار مهم است، افزود: با این نگاه باید حرکت کنیم و به سمتی برویم که امسال اتفاق خوبی در تولیدداخل وتحول پیش آید.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در طرح مردمی سازی یارانه ها  در حوزه تولید  در تلاش هستیم دغدغه کشاورزان  و دامداران را  با خرید  دام و طیور با قیمت تضمینی رفع کنیم تا بحث سفره و غذا پایدار بماند.
وی گفت: بدون تولید کننده غذایی وجود ندارد لذا تولید کننده ایرانی همیشه در کنار مصرف کننده است و مصرف کننده ایرانی همیشه حامی تولید کننده است.
نخستین  مرحله  از سه  مرحله  پارک علم و فناوری کشاورزی ومنابع طبیعی  کشور امروز در ۶۰ هکتار از اراضی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مستقر در استان البرز راه اندازی شد.
انتهای پیام/
بخش کشاورزی ایران تشنه علم و فناوری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار