فرماندار شهرستان ویژه مراغه خبر داد:

ایجاد ژئوپارک در شهرستان مراغه

1401/03/23 - 15:15 - کد خبر: 65388 نسخه چاپی

نصر: با هدف حفاظت از طبیعت و ساختار‌های زمین شناسی ژئوپارک در مراغه ایجاد می‌شود.

به گزارش نصر، فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: به علت شناسایی ۳۶ ژئو سایت با ساختار‌های زمین شناسی و طبیعی ایجاد ژئوپارک در این شهرستان یک ضرورت است. داود اسدیان افزود: برای ایجاد این ژئوپارک پنج کمیته در قالب فرهنگی، علمی تولید محتوا، زنان و منابع طبیعی برای پیگیری اجرای کار‌های ان تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: در قالب این کمیته‌ها چشم انداز‌هایی برای ایجاد این ژئوپارک در مراغه تعریف خواهد شد. به گفته فرماندار شهرستان ویژه مراغه، برای هر یک از کمیته‌ها شرح وظایف و تکالیف اجرایی تعیین و برای عملیاتی شدن ابلاغ می‌شود. اسدیان گفت: ایجاد این ژئوپارک نیازمند مشارکت شورای شهر، میراث فرهنگی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، گروه‌های زیست محیطی و سمن‌ها است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در این جلسه گفت: این شهرستان به علت ساختار‌ها و پدیده‌های زمین شناسی برای ایجاد ژئوپارک مستعد است. غلامرضا زارع افزود: وجود پدیده‌های بکر زمین شناسی از جمله کوه سهند، رودخانه‌ها، مراتع، غار‌ها و منطقه فسیلی زیرساخت‌های ایجاد ژئو پارک در مراغه است.
وی اضافه کرد: مراغه به علت وجود چشمه‌ها، آبفشان‌ها و تپه‌های آتشفشانی از دروه‌های مختلف زمین شناسی دارای تنوع زیستی ارزشمند است. رئیس حفاظت محیط زیست مراغه افزود: تنوع گیاهی دامنه‌های کوه سهند و طبیعت بکر آن برای ایجاد ژئوپارک نیازمند حفاظت و قرق است.
وی گفت: با تشکیل ژئوپارک گونه‌های گیاهی، زمین شناختی سهند و دامنه‌های آن برای ایندگان حفاظت می‌شود.
زارع افزود: رونق گردشگری، ایجاد اشتغال از طریق بوم گردی، افزایش اطلاعات عمومی و هویت بخشی به منطقه از دیگر مزایای ایجاد ژئوپارک در مراغه است.
منطقه فسیلی مراغه با هفت تا ۱۲ میلیون سال عمر، دامنه‌های کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار وسعت و طبیعت بکر مراغه بهترین ظرفیت برای ایجاد ژئوپارک در این شهرستان است
انتهای پیام/
ایجاد ژئوپارک در شهرستان مراغه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار