ظرفیت 20 میلیارد دلاری مبادلات ایران و جمهوری آذربایجان/

همکاری ایران و آذربایجان در بخش صادرات توسعه می یابد/ راه اندازی پاویون دائمی محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی در جمهوری آذربایجان

1401/03/23 - 15:05 - کد خبر: 65377 نسخه چاپی

نصر: پاویون دائمی محصولات ایرانی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به عنوان پل ارتباطی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و تولیدات صنعتی کارخانه ها به این کشور ایجاد شده است.

به گزارش نصر، نادر یاسائی در نشست تخصصی صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و صنعتی آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان به معرفی پاویون دائمی محصولات در جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: ایران و آذربایجان با دو مرز مشترک و اشتراکات دینی و مذهبی، قومیتی، فرهنگی و آداب و رسوم، موقعیت جغرافیایی و فرصت های تجاری می توانند همکاری های پایداری داشته باشند.
وی به مزایای صادرات به این کشور اشاره کرد و گفت: آذربایجان جز کشورهای مشترک المنافع است و علاوه بر ارتباط لجیستیکی راحت ایران با این کشور مزایایی همچون اقتصادی متنوع با بخش های کشاورزی، خدمات، معدن،گردشگری و تولیدات کارخانه ای و مصرف گرایی آذربایجان در اکثر حوزه ها باعث می شود فرصت خوبی برای حضور شرکت های ایرانی در بازار این کشور فراهم شود. 
کارگزار صادراتی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با محوریت آذربایجان با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شاهد افزایش 27 درصدی صادرات به کشور آذربایجان از ایران بودیم، ادامه داد: باکو، بزرگترین شهر و بندر این کشور و یکی از مناطق نفت خیز جهان به شمار می رود با این وجود، در اکثر محصولات مصرفگراست و مایحتاج خود را از دیگر کشورها وارد می کند، اما عدم  حضور ما در عرصه صادرات به این کشور باعث شده است کشورهای روسیه و ترکیه نهایت استفاده از بسترها و نیازهای آذربایجان را ببرند.
وی اضافه کرد: در این راستا برای ایجاد شبکه های توزیع کالای ایرانی در آذربایجان و اتصال بازرگانان ایرانی به شبکه های موجود توزیع در این کشور، پاویون دائمی محصولات ایران در کشور آذربایجان و باکو با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جهوری ایجاد شد.
وی افزود: این پاویون پایگاهی برای محصولات بومی شرکت های ایرانی با فضای کار اشتراکی (کوورکینگ Co-working) و شو روم اختصاصی در راستای سرشکن کردن هزینه های دفتری در آذربایجان و حضور مستمر در بازار هدف، اطمینان سازی به کیفیت و قیمت مناسب محصولات ایرانی از نگاه کشورهمسایه ایجاد شد و مرجعی برای استعلام و ایجاد هاب انتقال تکنولوژی ایرانی در جمهوری آذربایجان و داشتن سهمی از بازار 20 میلیارد دلاری این کشور خواهد بود.


 
یاسائی با بیان اینکه این پاویون ارتباط مستمر شرکت های ایرانی را با کشور دوست برقرار خواهد کرد و پل ارتباطی مطمئن بین دو کشور خواهد بود، گفت: عضویت در پاویون دائمی محصولات در جمهوری آذربایجان خدماتی همچون برگزاری جلسات نیابتی در دفتر پاویون دائمی و یا در محدوده شهر باکو در دفتر شرکت طرف مقابل، برگزاری جلسات رو در رو در ایران و یا آذربایجان، تحقیقات میدانی و مطالعه بازار، تعرفه های گمرکی ورود محصولات به آذربایجان، بررسی رقبای موجود و قیمت و کیفیت محصولات در بازار آذربایجان، بازاریابی و فروش، معرفی محصولات و خدمات و ارتباط دادن مشتری با شرکت ها، ثبت شرکت تجاری و افتتاح حساب بانکی در آذربایجان، همراهی جهت انتقال تکنولوژی و یا ریجستر شدن در تکنوپارک آذربایجان، هماهنگی لازم برای بازدید و عقد قرارداد را برای شرکت های دانش بنیان و صنعتی ایران فراهم می کند.
وی همچنین به ایجاد بیزینس کلاب با عضویت بالغ بر 30 تاجر، تولید کننده و افراد موثر در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تعداد  3 محصول از محصولات شرکت های دانش بنیان به ارزش 80 هزار دلار، 78 محصول از محصولات شرکت های ایرانی به ارزش 630 هزار دلار و... تعاملاتی است که در طول سه سال از آبان 1398 الی اسفند 1400 توسط پاویون انجام گرفته است. 
این گزارش می افزاید، عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در این نشست با اشاره به اینکه پاویون دائمی محصولات در جمهوری آذربایجان کمکی برای رونق صادرات شرکت های دانش بنیان و شرکت های صنعتی خواهد بود، گفت: با ایجاد این فضا، بسیاری از محدودیت های صادرات از بین رفته است.
وی افزود: معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و استانداری آذربایجان شرقی حمایت های لازم برای حضور شرکت ها در این پاویون صادرات محصولات را خواهند کرد.
فلاح ادامه داد: در استان به دنبال هم ازایی هستیم و ایجاد پاویون دائمی محصولات در کشور آذربایجان نیز به نوعی پروتکل همزایی برای حمایت همه جانبه و پایگاه ملی و ما در باکو خواهد بود.
انتهای پیام/
همکاری ایران و آذربایجان در بخش صادرات توسعه می یابد/ راه اندازی پاویون دائمی محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی در جمهوری آذربایجان گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار