معاون استاندار آذربایجان شرقی:

واحدهای صنعتی نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کنند

1401/03/23 - 12:48 - کد خبر: 65357 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی با مصرف بالای هفت مگاوات برق نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کنند.

به گزارش نصر، محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، در هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی با اظهار گلایه‌ از بعضی واحدهای صنعتی که با وجود توانایی مالی و امکاناتی نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام نمی کنند، افزود: بعد از استقرار تیم مدیریتی استان در دولت جدید چندین جلسه در این خصوص با واحدهای صنعتی برگزار شده است ولی هیچ کدام از آن ها تاکنون اقدامی نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه به‌ هیچ عنوان نباید واحدهای با توان پایین را با واحدهای با توان بالا مقایسه کرد، اظهار داشت: کارگروه‌ها و جلسات زیادی با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شده و تمام تلاش ما بر عدم قطعی برق واحدها و رسیدن کمترین آسیب به آنهاست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مدیریت برق تاکنون برعهده‌ استان بوده و مدیران استانی تلاش می کنند تا این مدیریت در استان باقی بماند.
کلامی، ادامه داد: مدیران و مسوولان استانی منافع خود را جدا از منافع فعالان بخش خصوصی نمی‌بینند و موفقیت آنان را به منزله‌ موفقیت خود می دانند و برای حمایت از آنان از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند.
وی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر رییس جمهور به استان یادآوری کرد: در این سفر بیش از ۲۳ همت اعتبار نقدی و ۱۸ همت نیز در قالب تسهیلات برای بخش های مختلف عمرانی، گردشگری، دانش‌بنیان و غیره اختصاص یافته است.
کلامی، افزود: اعتبارات فوق دو ساله بوده و اختصاص آن تاثیرات زیادی در رونق اقتصادی استان خواهد گذاشت و ما همواره پشتیبان و تسهیل‌گر اقدامات بخش خصوصی هستیم.
قطعی برق واحدهای صنعتی و تولیدی در فصل گرما موجب متضرر شدن آن ها می شود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این جلسه گفت: امسال نیز مانند سال‌های قبل بحث کمبود برق به‌ دلیل گرمای بیش از اندازه‌ هوا مطرح است که با قطعی برق، واحدهای صنعتی و تولیدی استان متضرر خواهند شد.
یونس ژائله، افزود: بنابر اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان‌شرقی از تبصره ۱۵ قانون بودجه استفاده نمی شود در حالی که سایر استان‌ها از این تبصره نهایت استفاده را می‌برند.
وی اظهار داشت: در تبصره‌ ۱۵ قانون بودجه آمده که تعرفه‌ سوخت نیروگاه‌های خودتامین که با تایید شرکت‌های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر جداگانه باشد یا بنابر اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه‌ سراسری می‌کند، به‌میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعت اوج مصرف معادل تعرفه سوخت نیروگاهی براساس متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: این قانون، قانون بسیار خوبی است که اگر یک کارخانه بتواند نیروگاه ایجاد کند علاوه‌بر تامین برق مورد نیاز خود مازاد برق تولید شده را نیز در اختیار شبکه‌ سراسری قرار می‌دهد.
ژائله، با اشاره به مشکلات بحث مالیات بر ارزش افزوده ادامه داد: متاسفانه بازار ایران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودداری می‌کند که ضربه‌ نهایی این موضوع به تولیدکننده وارد می‌شود و صندوق مکانیزه‌ای شکل گرفته و این روند باید اصلاح شود چرا که اصلا منطقی نیست و واحدهای تولیدی بابت پولی که نمی‌گیرند، جریمه شوند.
در این نشست «محدودیت‌های تامین برق صنایع استان در فصل تابستان ۱۴۰۱» به‌عنوان موضوع پیش از دستور و بررسی «جرایم مربوط به تقسیط بدهی‌های مالیات بر ارزش افزوده‌ی فعالین اقتصادی استان»، «عدم ضرورت استفاده از موسسات حسابرسی در ارائه صورت‌های مالی» و «عدم اجرای بند (ک) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با موضوع «مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور» به‌ عنوان دستور این جلسه مورد بحث و گفت‌ و گو قرار گرفت.
انتهای پیام/
واحدهای صنعتی نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار