رئیس کمیسیون عمران شورا؛

جای خالی ناظر عالی در طرح‌های عمران شهری مراغه احساس می‌شود

1401/03/23 - 12:35 - کد خبر: 65354 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه گفت: نظارت بر اجرای طرح‌های عمران شهری باید دقیق‌تر و تخصصی‌تر باشد و بر همین اساس جای خالی ناظر عالی احساس می‌شود.

به گزارش نصر، حسین شیخ‌فرجی روز دوشنبه اظهار داشت: بالا رفتن هزینه‌های اجرا به دلیل افزایش قیمت مصالح از یک سو و تلاش برای جلوگیری از هدررفت منابع مالی از سوی دیگر موجب شده است تا حساسیت نسبت به کیفیت اجرای طرح‌ها نیز بیشتر شود. 
وی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از طرح‌های عمران شهری بدون نظارت دقیق ناظران به مرحله اجرا گذاشته شده است، اظهار داشت: برای نمونه زیرسازی ناقص کنارگذر غربی شهر در گذشته موجب شده است تا اکنون خاکبرداری در این مسیر حداقل به عمق ۷۰ سانتی‌متر در دستور کار قرار گیرد و شهرداری وارد یک دوباره‌کاری اجباری شود. 
به گفته وی ناظران شهرداری به دلیل تعدد پروژه‌ها گاهی از نظارت دقیق و تخصصی باز می‌مانند و بر همین اساس به‌کارگیری ناظر عالی و متخصص برای طرح‌های عمران شهری در دستور کار قرار می‌گیرد. 
«شیخ‌فرجی» اظهار داشت: حادثه متروپل نیز بحث نظارت بر طرح‌های درحال اجرا و بازبینی طرح‌های قبلی را بار دیگر به مدیران شهری یادآوری کرد و به همین دلیل اخیرا از پاساژ شهرداری که عمر بالای چهل ساله دارد، بازدید شد که امیدواریم بازسازی آن در ردیف برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد. 

مشارکت مردم اصل است
رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه بیان کرد: مشارکت مردم در اجرای طرح‌های عمران شهری از جمله مسیرگشایی و آسفالت‌ریزی یک اصل اساسی است.
«شیخ‌فرجی» با بیان اینکه شهرداری‌ها طبق قانون تنها برای آسفالت‌ریزی معابر اصلی موظف هستند، افزود: شهرداری مراغه اخیرا بسیاری از کوچه‌ها به ویژه در مناطقی کم‌برخورداری که ساکنان آن عوارض هم پرداخت نکرده‌اند، نسبت به آسفالت‌ریزی اقدام کرد؛ بدون‌شک اگر اهالی این کوچه‌های فرعی نیز با آگاهی در تامین هزینه‌ها مشارکت کنند، خدمات‌رسانی مجموعه مدیریت شهری تسهیل خواهد شد. 
به گفته وی اخیرا برخی از کوچه‌ها در مناطق حاشیه شهر با وجود برخورداری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و پرداخت نشدن عوارض از سوی اهالی آن، آسفالت‌ریزی شد که اجحاف در حق بقیه شهروندانی است که برای ساخت‌وساز پروانه دریافت کرده و عوارض شهرداری را هم پرداخت می‌کنند. 

تاکنون یکهزار و ۲۰۰ تن قیر دولتی برای شهر مراغه تامین شده است
رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه گفت: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ تن قیر دولتی با پیگیری مجموعه مدیریت شهری مراغه به دست شهرداری رسیده و بقیه پیگیری‌ها هنوز تحقق نیافته است. 
«شیخ‌فرجی» اضافه کرد: ۵۵۰ تن از این میزان از سازمان شهرداری‌ها، ۵۰۰ تن از بازآفرینی شهری و ۲۰۰ تن از حمل و نقل جاده‌ای به شهرداری مراغه تخصیص یافته است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تخصیص قیر بیشتر در سایه پیگیریهای نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: نامه درخواست تخصیص یکهزار و ۵۰۰ تن قیر به بازآفرینی شهری ارسال شده و دستور تخصیص سه‌هزار تن دیگر نیز توسط نماینده مردم مراغه از وزیر راه اخذ شده است. 
وی همچنین از واحدهای تولیدی و صنعتی اطراف مراغه که خودروهای سنگین آنها از کمربندی شهر رفت و آمد دارند، خواست تا در تامین هزینه‌های آسفالت معابر مشارکت کنند. 

طرح‌های اولویت‌دار کدامند؟
رئیس کمیسیون عمران، توسعه و تحقیق شورای اسلامی شهر مراغه بیان کرد: احداث پارک محله در «میکائیل‌آباد» و «پهرآباد» از جمله اولویت‌هاست که امیدواریم شهرداری بتواند این طرح‌ها را طی سال جاری اجرا کند. 
شیخ‌فرجی ادامه داد: عملیات اجرایی پل دخیل نیز به زودی آغاز می‌شود تا مسیر گردشگری سد علویان در سال آینده از ترافیک روان‌تری برخوردار شود. 
شورای اسلامی شهر مراغه هفت عضو دارد و ریاست آن را در زمان حاضر ناصر رحمتی عهده‌دار است؛ اعضای شورای ششم مراغه در نخستین گام «تورج درگاهی» را به عنوان سرپرست شهرداری مراغه انتخاب کردند و چند ماه بعد «محمد مقتومی» با رای آنان به عنوان شهردار انتخاب شد. 
مقتومی که پیش از آن معاون عمرانی فرماندار مراغه بود، به گفته خودش علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی متعدد، اصلاحاتی را در شهرداری مراغه آغاز کرده است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد دو سامانه نرم‌افزاری با هدف شفافیت اشاره کرد.
انتهای پیام/
جای خالی ناظر عالی در طرح‌های عمران شهری مراغه احساس می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار