گزارش نصر از احداث کارخانه بازیافت پسماند های ساختمانی در جلسه علنی امروز شورای شهر تبریز: 

چالش مدیریت پسماند تبریز در صحن شورای شهر/ تصویب لایحه احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی

1401/03/22 - 17:38 - کد خبر: 65287 نسخه چاپی

نصر: رییس شورای شهر تبریز گفت: می‌توانیم از نخاله های ساختمانی بصورت تفکیک در پسماند شهر را از آلودگی بصری نجات داده و تولید سرمایه کنیم.

به گزارش نصر، مصوبه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در خصوص طرح یک فوریتی اعضای شورا مبنی بر الزام شهرداری تبریز به احداث کارخانه بازیافت پسماند های ساختمانی صبح امروز یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر تبریز بررسی شد. 
"پرویز هادی" در ابتدا به طرحی که از سوی رئیس شورا درباره ساماندهی نخاله های ساختمانی ارائه شده بود گفت: در تبریز دو نخاله گاه فعال در بابا باغی و مایان داریم. 
وی با تاکید بر اینکه معضل نخاله در سطح شهر فاجعه است گفت: متاسفانه با این وجود هیچ بازدارندگی هم در سطح شهر صورت نمی‌گیرد و متاسفانه جریمه در نظر گرفته شده برای متخلفین خیلی ناچیز است. 

در ادامه "رسول برگی" به شهر های موفق در این حوزه اشاره کرد و گفت: برای بازیافت نخاله های ساختمانی در تهران دو نقطه وجود دارد که موفق عمل کرده اند. 
وی با اشاره به وضعیت کلانشهر تبریز تشریح کرد: 3 هزار تن نخاله ساختمانی داریم، که 1800 تن آن ها خود را در  حاشیه شهر نشان می دهد. 
وی اضافه کرد: آلودگی بصری، مشکلات زیست محیطی و... از مشکلات نخاله های ساختمانی است. 
وی به استفاده درست و اقتصادی از نخاله های ساختمانی اشاره کرد و افزود: می‌توانیم از نخاله های ساختمانی بصورت تفکیک در پسماند شهر را از آلودگی بصری نجات داده و تولید سرمایه کنیم.
رییس شورای شهر تبریز گفت: شاید بگویم که شهرداری نتواند این کار را انجام دهد اما با بخش خصوصی می‌توان این کار را انجام داد.

سپس "حبیبه هراتی" سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز، گفت: در خصوص فعالیت نخاله گاه دو نقطه در تبریز داریم که فقط غرب تبریز برای جذب نخاله مساعد است و شرق تبریز به لحاظ توپوگرافی مساعد نیست. 
وی در ادامه به نتیجه سه پیشنهادی که از سوی سازمان پسماند ارائه شده بود پرداخت و گفت: سه محل بابا باغی 2، سنگ شهر 3 و شهرک شهید سلیمانی از محل های پیشنهادی ما بودند که بابا باغی 2 رد صلاحیت شد، سنگ شهر 3 و شهرک شهید سلیمانی را سریعا تملک خواهیم کرد. 
وی به جذب نخاله ساختمانی بصورت غیرقانونی در سطح شهر پرداخت و گفت: متاسفانه در سطح شهر دو مرکز جذب غیرقانونی نخاله های ساختمانی داریم که یکی از طرف نیروی انتظامی در محل اتوبان کسایی پذیرش نخاله می‌شود و یکی دیگر در وادی رحمت توسط شخص حقیقی است. 
وی در خصوص طرح بازیافت نخاله های ساختمانی اظهار داشت: باتوجه به اینکه بازیافت نخاله های ساختمانی ارزش زیادی ندارد سرمایه گذار نیز جهت مشارکت در چنین امری راغب نیست، با یک شرکت دانش بنیان نیز مذاکره کردیم که بعد از چندین نوبت مذاکره منصرف شدند. 
وی به ارائه دو راهکار اشاره کرد و گفت: 
راهکار ما دو پیشنهاد است؛ یکی اینکه محلی در جنب کارخانه آسفالت بصورت سایت میانی نخاله ها در اختیار ما قرار گیرد تا مواد بازیافتی در اختیار کارخانه آسفالت قرارگیرد و دومین پیشنهاد ما این است که نخاله ها در دو سایت های فعلی مستقر و دپو شود و مواد اولیه در آنجا هدایت شود. 

در ادامه "یعقوب هوشیار" شهردار کلانشهر تبریز گفت: در رابطه با نخاله و بازیافت در سنوات گذشته با کم لطفی برخورد شده است، برخی الزامات را باید از سوی شهرداری انجام دهیم که اثر گذاری آن زمان‌بر است.
وی ادامه داد: پروانه هایی که صادر میکنیم باید برآورد نخاله داشته باشد، در بحث بازیافت در تبریز و تهران موضوع از لحاظ توجیه اقتصادی متفاوت است، نیاز است که ابتدا شهرداری وارد شود چرا که ورود سرمایه گذار به این موضوع تقریبا صفر است. 

در پایان "فریدون بابائی اقدم" خطاب به سرپرست جدید سازمان پسماند، گفت: حتما در روز های آینده وضعیت موجود پسماند را تشریح کنید.
وی در ادامه به بازدیدی که همراه با برخی از مدیران شهری از ماده 16 داشت اشاره کرد و گفت: بازدیدی که در ماده 16 ورودی تبریز از سمت صوفیان داشتیم مشاهده کردیم که فاضلاب انسانی را با کانال به جاده هدایت کرده اند! این در حالی است که مردم در آنجا فعالیت روزمره دارند.
بابائی اقدم با یادآوری درباره اینکه چندین جلسه این مطلب را توضیح داده ام، گفت: بی تفاوتی مطلق را در بین مسئولان میبینم چه کسی متولی این است؟ با هر کسی تماس میگیرم می‌گویند در حیطه وظایف ما نیست. 

در پایان اعضای شورای شهر با یک فوریتی مصوبه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری درباره احداث کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی با فرجه 6 ماهه برای شهرداری موافقت نمودند.
انتهای پیام/
چالش مدیریت پسماند تبریز در صحن شورای شهر/ تصویب لایحه احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار