مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس:

۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند کشور غربالگری شدند

1401/03/22 - 15:41 - کد خبر: 65277 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از غربالگری ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند از مجموع ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش نصر، محمدرضا صایینی افزود: در حال حاضر شناسایی و طبقه‌بندی سالمندان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده و از میان  هشت میلیون سالمند ثبت شده در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت، بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند غربالگری شده‌اند.
وی اظهار داشت: پنج درصد از سالمندان یعنی بیش از ۳۵۰ هزار سالمند در گروه سالمندان بسیار پرخطر هستند. این سالمندان در معرض آسیب سالمندی بوده و دارای بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان یا دیالیز، دمانس، نارسایی کبدی، ایدز یا هم‌زمان دارای ناتوانی حرکتی و هم ابتلایی هستند.
۲۱ درصد سالمندان در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به این که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد سالمندان نیز در گروه پرخطر قرار می‌گیرند، گفت: ازآنجایی‌که رشد فزاینده جمعیت سالمندان ممکن است کشور را با چالش‌های قابل‌توجهی در سال‌های آینده مواجه کند، اتخاذ تدابیر ویژه و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز ضرورت دارد و لازم است در سطح ملی اقداماتی دراین‌خصوص با مشارکت تمام بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها انجام پذیرد.
 صایینی با اشاره به این که این اقدامات باید باهدف تسهیل برقراری ارتباط مؤثر بین بخشی در استان‌ها و شهرستان‌ها برای استقرار برنامه «حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان» و پایش آن انجام پذیرد، ادامه داد: مقرر است جلسات «کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان» به‌صورت منظم برگزار شده و با اتخاذ تصمیمات کلیدی در سطح ملی موجبات تسهیل ارتباطات و تعاملات بین بخشی لازم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را فراهم آورد.
وی ادامه داد: در نشست اخیر این کمیته نیز نمایندگان وزارتخانه ها، سازمانها و بخش ها، با توجه به ظرفیت های موجود برای تعامل و تشریک مساعی در پیشبرد اهداف برنامه حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان، اعلام آمادگی کرده  و پیشنهاداتی را ارائه کردند.  
جلسه کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان ذیل کارگروه سلامت سالمندان شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی  با حضور مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، رئیس اداره سلامت سالمندان، اعضای دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سازمان بیمه نیروهای مسلح، کمیته امداد، هلال‌احمر، بسیج جامعه  پزشکی، خیرین سلامت و تشکل‌های مردم‌نهاد و نمایندگان معاونت‌های درمان، پرستاری، سازمان غذا و دارو، سازمان اورژانس کشور و آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت و اعضای هیئت علمی حوزه سالمندی تشکیل شد.
انتهای پیام/
۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند کشور غربالگری شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار