خبر/

حل مشکل ضمانت بانکی صاحبان مشاغل خانگی

1401/03/22 - 12:07 - کد خبر: 65230 نسخه چاپی

نصر: پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به سال قبل رشد سه برابری داشته و با رویکرد حمایتی وزارت کار، مشکل تضمین بانکی صاحبان مشاغل خانگی درحال برطرف شدن است.

به گزارش نصر، در حال حاضر فعالیت‌های مبتنی بر اشتغال خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته و کسب و کارهای خانگی یکی از راه‌های ارزان و کم سرمایه برای اشتغالزایی و درآمدزایی به شمار می رود.
هزینه پایین و بهره وری بالا، از مزیت‌های مهم مشاغل خانگی است و برابر آمارها ۲۳ درصد کل مشاغل در کشورهای فوق صنعتی را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دور جدید، حمایت ویژه‌ای از کسب و کارهای خانگی داشته و تسهیل صدور مجوزهای مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده است؛ به نحوی که در دولت سیزدهم مجوزهای مشاغل خانگی ۱۰ برابر شده و بیش از دو سوم مجوزها به شکل آنی و تنها یک سوم از مجوزها سه روزه صادر می شود.
سرپرست دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تازگی از رشد سه برابری تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به سال قبل خبر داده و با اشاره به وجود ۵۰۹ رشته در بخش مشاغل خانگی گفته است: ۴۸۶ رشته مشاغل خانگی، ثبت محور است و امکان صدور مجوز آنها وجود دارد.
او مهارت افزایی و آموزش را از اولویت‌های اساسی در مشاغل خانگی عنوان کرده و می افزاید: در حوزه مشاغل خانگی متقاضیان پس از خود اظهاری ۶ ماه فرصت دارند تا بسته مهارتی و آموزش‌های این حوزه را فرا گرفته و مدرک فنی خود را جهت تسهیلات ارائه دهند.
متقاضیان مشاغل خانگی ۶ ماه فرصت دارند بسته مهارتی مربوطه را فراگرفته و مدرک فنی جهت دریافت تسهیلات ارائه دهند
به گفته همتیان یکی از مشکلات حوزه مشاغل خانگی، ضمانت بانکی است ولی با رویکرد جدید در بخش مشاغل خانگی، وحدت بین وزارت کار و بانکهای عامل به وجود آمده و دغدغه ضامن و مشکلات این حوزه برطرف می شود.
با توجه به آنکه در زمینه تامین مالی مشاغل خانگی، حمایت ویژه ای در نظر گرفته شده است، با همکاری بانک مرکزی اعتبارات مناسبی در این خصوص پیش بینی و جهت جذب به بانکهای عامل ابلاغ شده است.
در حال حاضر تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و آمارها نشان می دهد که در ۹ ماهه فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۷۵ هزار مجوز از طریق سامانه مشاغل خانگی صادر شده است.
پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش سه برابری تسهیلات اشتغال خانگی خبر داده و گفته بود:" منابع تسهیلات مشاغل خانگی امسال ۲۰۰ درصد افزایش یافته و نظام مجوزها در حوزه مشاغل خانگی در این دوره به شدت تسهیل شده است.
انتهای پیام/
حل مشکل ضمانت بانکی صاحبان مشاغل خانگی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار