رئیس کمیته بیماری‌های خاص کمیسیون بهداشت؛

درمان بیماری بیمه کشور انحصار زدایی برای بازساخت اساسی است

1401/03/21 - 14:33 - کد خبر: 65135 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام بیمار بیمه‌ای کشور گفت: پوشش همگانی بیمه‌ها باید مشمول حال اقشار ضعیف جامعه به ویژه کارگران باشد، این نظام بیمه‌ای نیازمند اصلاحات و بازساخت اساسی است؛ به گونه‌ای که شاهد عدالت بهداشتی به واسطه روی کار آمدن بیمه‌ای اثر بخش باشیم.

به گزارش نصر، سلمان اسحاقی در گفت و گویی در مورد گرانی دارو وعدم حمایت بیمه‌ها گفت: در زمان بررسی حذف ارز چهرهزار و 200 تومانی در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شد، قیمت کالاهای اساسی از مصوب شهریور سال ۱۴۰۰ بیشتر نشود و همچنین برای حذف این ارز باید زیر ساخت‌های آن مهیا شود، رییس جمهور در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که قانون مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی به درستی اجرایی خواهد شد.
نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان دو مسئله را در موضوع حذف ارز نیمایی در نظر گرفته‌اند، نخست عدم حذف ارز دولتی با شرط و شروط برای کالاهای اساسی همچون دارو که طبق بررسی‌های صورت گرفته مشمول ارز دولتی می‌شوند؛ نکته قابل تامل اینجاست که تمام داروهایی که هم اکنون در بازار است از قبل با در نظر گرفتن ارز نیمایی تهیه شده بر همین اساس مشمول حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی نمی‌شود.

دولت بیمه‌ها را پای کار بیاورد
وی ادامه داد: پوشش تکمیلی بیمه‌ها از جمله مباحثی است که باید مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد برای رسیدن به این مهم، نیاز به ورود جدی دولت برای روی کار آوردن کل بیمه‌ها هستیم. اگر دولت بتواند بیمه‌ها را در قالب یک آیین نامه و دستورالعمل مکلف کند مابه التفاوت قیمت دارو و هزینه درمان را بپردازند بی شک تنها دغدغه بیماران درمان بیماری خواهد بود.

 بیماران پروانه‌ای درد را به قیمت جان خریدند
رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی‌های بی حد و نصاب بیشترین آسیب را برای بیماران خاص به همراه دارد، در حال حاضر بیماران پروانه‌ای برای گرفتن پانسمان درد و رنج فراوانی را تحمل می‌کنند؛ اگر شاهد حذف ارز دولتی باشیم مشکلات این گروه از بیماران بیشتر خواهد شد. باید هرچه سریعتر کمیسیون بهداشت مجلس با همکاری کمیته دارو و غذا جلسه‌ای با وزارت بهداشت در راستای حل مشکلات پیش آمده در این خصوص داشته باشد، البته نیازمند اراده‌ای محکم از طرف دولت برای روی کار آوردن بیمه‌ها و تنظیم آیین نامه‌های اجرایی هستیم.

مهار گرانی قیمت کالاهای اساسی ممکن نیست
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم توجه دولت به گرانی‌های افسارگسیخته، سازمان برنامه و بودجه مکلف است تفاوت ارز چهاهزارو 200 تومانی را در خصوص قیمت دارو به صورت مستمر بپردازد؛ زمانی که در کشور با رشد قیمت کالایی روبرو شویم مهار قیمت آن محال ممکن است، این دغدغه عموم مردم است در این شرایط باید بیمه‌ها بر حسب وظایف خود به میدان بیایند و مابه التفاوت قیمت داروهای تحت پوشش را پرداخت کنند.
اسحاقی در ادامه تصریح کرد: در روزهای آینده  مقرر شد طی جلسه‌ای رسمی کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص هماهنگی بین بیمه‌ها و پرداخت مابه التفاوت ارز چهارهزارو 200 تومانی با جزئیات کامل  به سازمان‌های بیمه‌گر  مورد رسیدگی قرار دهند.

نظام بیمه‌ای کشور بیمار است
وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نظام بیمه‌ای کشور یک نظام بیمار است، قبل از هر موردی باید افراد محروم و کم برخوردار جامعه را شناسایی کنیم، بارها مقام معظم رهبری عنوان کرده‌اند که نظام بهداشت و درمان در مقطعی از زمان باید در جایگاهی قرار بگیرد که بیماران دغدغه‌ای جز درمان بیماری نداشته باشند، متاسفانه امروز هزینه‌های درمان اصلی‌ترین مسئله بیماران است.

در عدالت بهداشتی همه بر سر یک سفره قرار بگیرند
اسحاقی با اشاره به عدم پوشش همگانی بیماران نیازمند تاکید کرد: بسیاری از دولتمردان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند اما در موضوع عدالت به ویژه عدالت بهداشتی باید همگی بر سر یک سفره بنشینند، اصلاحات در بیمه کار بسیار مشکلی است اما کمیسیون بهداشت این بازساخت بیمه‌ای را در نظامنامه و آیین نامه در دستور کار قرار خواهند داد. با تمام این تفاسیر هزینه بیمه‌ درمانی باید به گونه‌ای هدایت شود که تمام مردم به ویژه طبقه محروم جامعه از آن بهره مند شوند.

انحصار را از بیمه بگیرید
رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: پوشش همگانی بیمه‌ها باید مشمول حال اقشار ضعیف جامعه به ویژه کارگران باشد، متاسفانه بیمه تکمیلی در کشور مخصوص عده‌ای ویژه و خاص است، این نظام بیمه‌ای نیازمند اصلاحات و بازساخت اساسی است؛ به گونه‌ای که شاهد عدالت بهداشتی به واسطه روی کار آمدن بیمه‌ای اثر بخش باشیم.
پایان پیام/
درمان بیماری بیمه کشور انحصار زدایی برای بازساخت اساسی است خبرگزاری خانه ملت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار