رییس سازمان جهاد کشاورزی استان؛

9 کشاورز آذربایجان‌شرقی نمونه ملی شدند

1401/03/21 - 13:38 - کد خبر: 65124 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه ۹ کشاورز استان به عنوان نمونه ملی کشور انتخاب شدند، گفت: در هیچ دوره انتخاب تاکنون بیش از چهار کشاورز نمونه نداشتیم و برای نخستین بار است که این تعداد معرفی می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز شنبه در مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در روز اول هفته جهادکشاورزی، اظهار کرد: ۸۵ کشاورز نمونه استانی به وزارتخانه اعلام شد تا از بین کشاورزان استانی تمام کشور، معرفی انجام شود و بر این اساس از آذربایجان شرقی ۹ کشاورز شهرستان های بناب( سه نفر)، شبستر( دو نفر)، اهر، جلفا، بستان آباد و اسکو برگزیده شدند. 
وی افزود: راهبردی بودن محصول از نظر امنیت عذایی، ایجاد ارزش افزوده، نفوذ دانش، استفاده بهینه از آب، ارتقای بهره وری، حفاظت از حوزه آب و خاک، افزایش حجم تولید در واحد سطح، اهمیت رشته از جهت توسعه پایدار، کود، سم و حفظ محیط زیست از جمله شاخص های انتخاب کشاورز نمونه ملی و استانی است. 

اصلاح نظام یارانه ای برای حمایت از تولیدکننده داخلی است 
فتحی همچنین با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه ای کاملا در جهت حمایت از تولیدکننده داخلی است، گفت: این اصلاح موجب وارد شدن محصولات کشاورزی به عرصه جدی رقابت در بازارهای جهانی می شود گرچه در ماه های ابتدایی به طور طبیعی مشکلاتی را در پی خواهد داشت اما آینده روشنی وجود خواهد داشت.  
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همگام شدن محصولات کشاورزی با قیمت های جهانی به نفع بخش کشاورزی است در این راه به همراهی و حمایت کشاورزان نیاز است. 
وی همچنین اظهار کرد: در راستای امنیت غذایی در آذربایجان شرقی جهش تولید در دیم زارها اتفاق افتاده است البته سطح زیرکشت دیم زارها در استان در رتبه اول قرار دارد و از طرفی توصیه های فنی موجب این جهش شده است. 

ورود دانش و علوم جدید به بخش کشاورزی تسریع شود
فتحی خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی در جهت امنیت غذایی مورد تاکید وزارتخانه است و باید توسعه کشاورزی دانش بنیان مورد توجه باشد چون دانش موجب توسعه می شود و بر این اساس باید ورود دانش و علوم جدید به بخش کشاورزی تسریع شود. 
وی افزود: با استفاده از علوم و فنون جدید، عملکرد و بهره وری در واحد سطح افزایش می یابد و دانش روز به خصوص در کاهش مصرف آب و بهبود وضعیت خاک باید استفاده شود.
وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی، تاکید کرد: امنیت غذایی مترادف امنیت ملی است و با تحقق آن هر دو محقق می شود بر این اساس باید در کالاهای راهبردی به خودمان متکی باشیم و امنیت ایجاد کنیم، حداقل امنیت در تولید غلات اولویت است که عملکرد مناسبی وجود دارد. 
وی یادآور شد: جنگ بین اکراین و روسیه نشان داد که امنیت غذایی چه میزان اهمیت دارد و جنگ می تواند تولید محصولات کشاورزی را به مخاطره بیندازد بر این اساس باید هر کشور بتواند کالاهای راهبردی را خودش تولید کند و به تاکید امام راحل و رهبر انقلاب، باید در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشیم. 
وی تاکید کرد: کشاورزان در ایجاد امنیت غذایی نقش اصلی را ایفا می کنند چون تولید کننده محصولات کشاورزی در واقع تولید کننده امنیت است البته دولت هم باید در این عرصه نقش خود را ایفا کند تا تضمین امنیت غذایی کامل شود.
انتهای پیام/
9 کشاورز آذربایجان‌شرقی نمونه ملی شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار