ولادیمیر پوتین:

باید سرزمین های اصلی کشورمان را پس بگیریم

1401/03/21 - 12:49 - کد خبر: 65096 نسخه چاپی

نصر: پوتین گفت که کشورش تلاش می کند سرزمین های اصلی خود را بازگرداند همانطور که "پطرس کبیر" چنین کرد.

به گزارش نصر، به نوشته بی بی سی عربی، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه حمله کشورش به اوکراین را اینگونه توجیه کرد که روسیه تلاش می کند سرزمین های اصلی خود را بازگرداند همانگونه که حاکم روسیه پطرس بزرگ در اوایل قرن 18 اینگونه انجام داد.
این سخنان در میانه حمله نظامی روسیه به اوکراین مطرح می شود. روسیه تلاش می کند شهرهای شرقی و جنوبی اوکراین را اشغال کند و تحت کنترل خود درآورد.
 پطرس کبیر در ویکی پدیا این گونه معرفی شده: پتر یکم یا پتر بزرگ (۹ ژوئن ۱۶۷۲ – ۸ فوریه ۱۷۲۵)، تزار روسیه بود که در ده‌سالگی به حکومت رسید. او از ۷ مه ۱۶۸۲ تا ۸ فوریه ۱۷۲۵ میلادی (کمتر از ۴۳ سال)، همراه با برادر بیمار و ناتوانش ایوان پنجم بر روسیه حکومت کرد. او مشهورترین تزار روسیه است. او توانست، روسیه را با اصلاحات و کشورگشایی به یک ابرقدرت اروپایی تبدیل کند.
پوتین که در نشستی در مسکو سخن می گفت افزود: پطرس بزرگ جنگ شمال را به مدت 21 سال راه انداخت. این اعتقاد وجود داشت که با سوئد به جنگ پرداخت و چیزی از آنها را تحت کنترل خود گرفت اما او چیزی را در اختیار نگرفت بلکه وی فقط سرزمین را بازگرداند.
رئیس جمهور روسیه که به منطقه ای اشاره می کرد که در آن شهر سنت پترزبورگ تاسیس شد ادامه داد در آن موقع هیچ کشور اروپایی اعتراف نکرد که این منطقه، خاک روسیه است.
پوتین افزود: در آن موقع، همه اعتراف کردند این منطقه متعلق به سوئد است اما این منطقه تحت سیطره دولت روسیه بود. با همه معیارها ما باید آماده و قوی باشیم. ما باید سرزمین هایمان را بازگردانیم.

او با اشاره روشن به حمله روسیه به اوکراین ادامه داد: اگر از این نظر سخن بگوییم که این ارزش های اصلی، اساس وجودی ماست قطعا در حل ماموریت هایی که با آنها مواجه هستیم موفق خواهیم بود.
میخایلو بوداولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این سخنان گفت: اعتراف پوتین به مصادره سرزمین ها و تشبیه خودش به پطرس بزرگ ثابت می کند درگیری وجود ندارد بلکه سیطره خونین بر کشور است با استفاده از بهانه های جعلی درباره نسل کشی یک ملت.
او افزود نباید درباره حفظ آبروی روسیه سخن گفت بلکه باید گفتگوهایی درباره پایین آوردن فتیله امپریالیسم باشد.
این سخنان بعد از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته بود این مهم است که روسیه به دلیل تجاوز به اوکراین نباید ذلیل و بی آبرو شود. اوکراین از این سخنان ماکرون به شدت عصبانی شد و انتقاد کرد.
همزمان دادگاه کشور اعلام استقلال کرده دونستک (در شرق اوکراین) برای دو بریتانیایی و یک مراکشی که در صف ارتش اوکراین می جنگیدند و اسیر شدند؛ حکم اعدام صادر کرد.
هم اکنون ارتش روسیه در کنار نیروهای کشور اعلام استقلال کرده دونتسک در حال جنگ با ارتش دولت اوکراین هستند. نیروهای نظامی دونتسک و لوهانسک در 8 سال اخیر برای جدایی و کسب استقلال از اوکراین با ارتش این کشور در حال جنگ بودند و هستند.
به جز روسیه، هیچ کشوری در جهان، استقلال دو منطقه دونستک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت نشناخته اند.
این سه شهروند خارجی برای جنگ در صف ارتش اوکراین به این کشور آمده بود.
شهروند مراکشی 21 ساله ابراهیم سعدون نام دارد و پدرش گفته او در اوکراین دانشجو و مشخص تحصیل بود.
انتهای پیام/
باید سرزمین های اصلی کشورمان را پس بگیریم خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار