یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس؛

هیچ خلاء قانونی برای جبران خسارات سرقت از بانک ملی وجود ندارد

1401/03/19 - 12:12 - کد خبر: 64983 نسخه چاپی

نصر: یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیمه نبودن صندوق‌های امانات بانک ملی که مورد سرقت قرار گرفته اند، گفت: در این که آیا بیمه نکردن صندوق‌های امانات را می‌توان مصداق کم کاری و قصور دانست یا نه کاملاً جای تامل وجود دارد و به‌نظر من اگر کسی بگوید مصداق قصور و تقصیر است، حرف گزافی نزده است.

به گزارش نصر، محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگویی با اشاره به مطالب مطرح شده درباره مسئولیت جبران خسارات ناشی از سرقت تعدادی از صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه تهران بانک ملی ایران تاکید کرد: اینکه امین فقط در صورت تعدی و تفریط ضامن است، قاعده‌ی درستی است منتهی اینچنین نیست که الان قضاوت پیش از موعد کنیم و بگوییم قصور و تقصیری از سوی بانک در کار نبوده است.
وی با طرح این پرسش که «چطور می‌شود که صندوق‌هایی که باید به بالاترین میزان ایمنی مجهز  باشند و از نظر مراقبت بیشترین هوشیاری درباره آن رعایت شود، به راحتی مورد دست‌برد قرار بگیرد؟» اظهار کرد: هیچ خلاء قانونی درباره جبران خسارات سرقت از صندوق امانات وجود ندارد؛ چراکه قانون شفاف و واضح است. کسانی که امانت‌دار مردم بودند باید نهایت دقت را لحاظ می‌کردند و سیستم‌های امنیتی و ایمنی مناسبی را اتخاذ می‌کردند.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در صورتی که در این فقره سرقت، کارمندی قصور کرده باشد در شخصیت‌های حقوقی، ولو اینکه قصور توسط اشخاص حقیقی رخ دهد مسئولیت متوجه اشخاص حقوقی می‌شود و این‌گونه نیست که اگر یک شخص حقیقی قصوری کرد و توان جبران خسارت را نداشت، شخصیت حقوقی را به راحتی عاری از نقص بدانیم؛ چراکه مردم نه به اعتبار اشخاص بلکه به اعتبار کلیت شخصیت حقوقی که خود را عرضه می‌کنند، اعتماد می‌کنند و امانت خود را در صندوق امانات بانک قرار می‌دهند.
نقدعلی با تاکید بر اینکه در این زمینه قانون کاملاً شفاف است و به راحتی نمی‌توان بانک ملی را عاری از مسئولیت دانست، خاطر نشان کرد: اینکه عنوان شده چنانچه قصور از کارمند باشد، بانک مسئولیت ندارد مردود است و قابل پذیرش نیست.
وی در ادامه درباره وضعیت بیمه صندوق امانات گفت: همین موضوع نیز یک مساله است و باید بررسی شود که آیا بیمه نکردن صندوق‌های امانات را می‌توان مصداق کم کاری و قصور دانست یا نه! چطور می‌شود برای یک پروژه چند روزه عمرانی باید کارگران با بیمه کرد ولی صندوق امانات مردم در بانک را نباید بیمه کرد؟ به‌نظر می‌رسد جای تامل در این زمینه کاملاً وجود دارد و به‌نظر من اگر کسی بگوید مصداق قصور و تقصیر است، حرف گزافی نزده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس قاعده فقهی «الأمین لا یضمن إلا بالتعدی أو بالتفریط» و همچنین قانون «امین» در صورتی که «تعدی» و «تفریط» نکند، در تلف شدن مال امانت تقصیری بر گردن او نیست؛ درباره موضوع سرقت از صندوف امانات بانک ملی به نظر من قاضی پرونده باید بررسی کند که آیا بیمه نکردن می‌تواند مصداق قصور باشد یا خیر.
نقدعلی در پایان با بیان اینکه «کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در صورت لزوم در این خصوص قطعاً ورود خواهد کرد»، خاطر نشان کرد: چون اتفاقی که رخ داده موضوعی خاص است، برای قضاوت درباره آن باید پرونده به طور کامل بررسی شود ولی اجمالاً نمی‌توان گفت که بانک تقصیری نداشته‌است.
انتهای پیام/
هیچ خلاء قانونی برای جبران خسارات سرقت از بانک ملی وجود ندارد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار