پیام الیاس کردی:

با تشکیل اتاق برای حمایت از بازار موافق نبودم/ پول وارد شده به بورس متعلق به این بازار نبود

1401/03/18 - 13:04 - کد خبر: 64873 نسخه چاپی

نصر: پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه «با تشکیل اتاق برای حمایت از بازار موافق نبودم»، گفت: پولی که وارد بازار شد از جنس بورس نبود.

به گزارش نصر، پیام الیاس کردی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: زمانی که بازار در حال شکستن مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد بود، برخی‌ها معتقد بودند که این مقاومت با قدرت شکسته شده، اما الان می‌بینیم که در حال افت به سمت حمایت یک میلیون و 500 هزار واحد هستیم.
وی با بیان اینکه «در آن مقطع دو اتفاق بزرگ افتاده بود»، خاطرنشان کرد: روزی که شاخص اصلاح خود را آغاز کرد، ارزش معاملات بازار به صورت شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرد و حدود 30، 40 درصد از روزهای قبل بالاتر بود و در روزهای آینده نیز ارزش معاملات به تدریج بیشتر و بیشتر افت کرد و روز گذشته (سه‌شنبه) شور ارزش معاملات در آمد؛ تا جایی که ارزش معاملات خرد به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان رسید.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در هفته جاری، اتفاقات زیادی رخ داده که می‌توان درمورد آنها به بحث پرداخت. یکی از این اتفاقات، نگرانی‌ها از جلسه شورای حکام است. برخی‌ها معتقدند که احتمالاً از این جلسه متن جالبی درباره ایران خارج نشود و برخی دیگر نیز معتقدند که آنها به دنبال وادار کردن ایران به مذاکره مستقیم و مسیر دیپلماتیک هستند. این مباحث، تاثیر خوبی روی بازار سرمایه نداشت.
پیام الیاس کردی، نرخ بهره را دیگر عامل تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه دانسته و تصریح کرد: بسیاری از سهام بازار، با پی بر ای پنج در حال معامله هستند و خود را با نرخ بهره حدوداً 20 درصدی وفق داده است. پیش از این، طرحی به تصویب رسیده بود که نرخ بهره بین بانکی به زیر 20 درصد کاهش یابد، اما به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور، اصلاً به این سمت نرفت و تقریباً بر روی 20 درصد تثبت شده است.
وی افزود: در فضای مجازی، شایعه افزایش چند درصدی نرخ بهره بین بانکی مطرح شد که اگر این افزایش اعمال شود، شاید بازار سرمایه به واسطه افت یک واحدی پی بر ای ها با اصلاح مواجه شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ دلار، خاطرنشان کرد: نرخ دلار در بازار افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. البته رشد دلار به شکل درصدی، حدود 10 الی 15 درصد بوده، اما متاسفانه در بازار سرمایه حتی برخی از سهام اصلاح 30 درصدی را هم طی هفته‌های اخیر تجربه کرده‌اند. طی تمامی این سال‌ها، بازار سرمایه با فاصله حدوداً 4 الی 6 ماهه نسبت به دلار حرکت کرده؛ به طور مثال زمانی که دلار امروز سقف جدیدی را لمس می‌کند، اثر آن 6 ماه بعد بر روی بازار سرمایه مشخص می‌شود.
پیام الیاس کردی راجع‌به کاهش ارزش معاملات بازار سرمایه طی یکی، دو روز اخیر عنوان کرد: گاهی اوقات پولی وارد بازار می‌شود که جنس آن از جنس بازار سرمایه نیست. انگار پول از یک جای دیگر به بورس تزریق شده بود تا این بازار را از عددهای پایین به سطح یک میلیون و 600 هزار واحد برساند و حالا هم این پول از بازار خارج شد. گواه این حرف، خروج وحشتناک پول و ارزش معاملات عجیب و غریب بازار است.
وی یادآور شد: با وجود اینکه برخی از سهم‌ها 20، 15 درصد اصلاح کرده‌اند، خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود. ارزش معاملات هم تقریباً 50 درصد کاهش داشته و نصف شده است. اگر ارزش معاملات را در بالاترین نرخ خود در حوالی هشت هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، رسیدن آن به حدود چهار هزار و 500 هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که روزهای سختی پیش‌رو داریم.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «به نظر شما آینده بورس چه خواهد شد؟»، گفت: اگر در هفته آینده، ارزش معاملات حداقل به 6 هزار میلیارد تومان برسد و در این ناحیه تثبیت شود، می‌توان به اصلاح موقت و رشد مجدد بازار امیدوار بود، اما اگر روند کنونی ادامه‌دار باشد، بازار حتی می‌تواند بار دیگر به سطوح پایین‌تری هم برگردد. اگر هم رشد دلار ادامه‌دار باشد، پس از فاصله 4 تا 6 ماهه بورس می‌تواند رشد خود را آغاز کند و حتی از بازار دلار جلوتر برود.
پیام الیاس کردی، به شائبه‌های دستکاری در بازار سرمایه واکنش نشان داد و اظهار داشت: باید یک مسئله‌ای را قبول کنیم. حمایت دو رو دارد؛ در یک مقطعی شرایط بازار به گونه‌ای رقم می‌خورد که مردم و کارشناسان عصبی هستند و اتاق یا جلسه‌ای تشکیل می‌شود که نه از بازار، بلکه از شاخص کل حمایت کنند. در این شرایط، می‌بینیم که شاخص و سهام بزرگ را به راحتی بالا می‌برند. اگر ما آن حرکت را مورد تشویق قرار می‌دهیم، باید این حرکت و روند کنونی را هم بپذیریم و بگوییم که «اشکالی ندارد و اگر باز هم در بازار دستکاری کردند مشکلی پیش نمی‌آید.»
وی تاکید کرد: من با حمایت به آن شکل و تشکیل اتاق چندان موافق نیستم. البته این حرکت به نفع حاضران در آن اتاق‌ها هم شد که در کف‌های قیمتی چندین هزار میلیارد تومان خرید کردند و به سودهای خوبی رسیدند. متاسفانه بازار از این اتفاق خبر نداشت و دیرتر و بالاتر وارد شد. زمانی هم که فعالان بازار قصد ورود داشتند، دوستان خیلی زودتر فروختند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «آیا دستکاری در بورس را تایید می‌کنید؟»، خاطرنشان کرد: دوستان در یک مقطع با سناریوی حمایت از بازار دست به خرید سهام زدند و با هدف اینکه نماد را نگه دارند و یا در قیمت‌های پایین‌‎تر نسبت به خرید آن اقدام کنند، دست به فروش زده‌اند. پس اسم این کار دستکاری نیست. اصلاً نیازی به دستکاری نیست و آنها فقط کافی است در نمادهای خودشان فروشنده باشند. هدف این دوستان با هدف سهامداران متفاوت است.
انتهای پیام/
با تشکیل اتاق برای حمایت از بازار موافق نبودم/ پول وارد شده به بورس متعلق به این بازار نبود آژانس خبری تحلیلی شهر بورس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار