اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه‌شناسی ایران؛

انجمن دیرینه‌شناسی بر ضرورت وجودی مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی تاکید کرد

1401/03/18 - 12:37 - کد خبر: 64871 نسخه چاپی

نصر: اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه‌شناسی ایران با ارسال نامه‌ای به «علی سلاجقه» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ضرورت وجودی و فعالیت مراکز علمی و تحقیقاتی مرتبط با زیای فسیلی همچون مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش نصر، در این نامه که روز چهارشنبه یک نسخه از آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، آمده است: برگزاری موفقیت‌آمیز پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در مراغه فرصتی بی‌بدیل فراهم آورد تا جامعه دیرینه‌شناسی ایران در کنار مجموعه حفاظت از محیط زیست کشور، در راستای معرفی و صیانت از تنوع زیستی دیرینه کشورمان گام‌های موثری بردارند.
در ادامه این نامه آمده است: گوناگونی بی‌نظیر دیرینه‌شناختی ثبت شده در لایه‌های رسوبی این سرزمین از البرز تا زاگرس و از کپه‌داغ تا مکران، جلوه‌های خدادادی بی‌نظیری از شکوه حیات به شمار می‌رود که نیازمند انجام مطالعات دقیق علمی و حفاظت مناسب در قالب ژئوسایت‌های فسیلی صحرایی جهت معرفی به علاقه‌مندان و در مسیر توسعه پایدار زمینی است.
در نامه اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه شناسی ایران به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: انجام پژوهش در گستره دانش بی‌انتهای دیرینه‌شناسی که هم ویژگی‌های یک علم بنیادین را دارد و هم به لحاظ جنبه‌های کاربردی از مبانی اساسی پژوهش‌های زمین‌شناختی و اکتشافی است، علاوه بر وجود نیروی انسانی متفکّر، خلّاق، کوشا و خردمند، نیازمند حمایت سازمان‌های مرتبط همچون مجموعه سازمان معزّز حفاظت محیط زیست کشور است.
در ادامه این نامه نوشته شده است: تمرکز پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه بر مسأله فسیل‌های مهره‌داران بزرگ در ایران، حاکی از نقش مهم این گروه خاص در شناخت سرگذشت حیات و اقلیم دیرینه و نیز ضرورت وجود مراکز علمی تحقیقاتی مرتبط با این زیای فسیلی همچون مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه است.
اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه شناسی ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که مرکز تحقیقات دیرینه شناسی کشور مستقر در مراغه در آینده نزدیک و با حمایت دلسوزانه سازمان حفاظت محیط زیست از نهادهای علمی پیش‌رو در علم دیرینه شناسی مهره داران در ایران و جهان باشد.
در ادامه این نامه آمده است: برگزاری پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در سال جهانی علوم پایه، در کنار دستاوردهای مهم خود می‌تواند زمینه‌ساز تقویت تعامل و ارتباط عمیق و افزایش همدلی، همفکری و هماهنگی انجمن دیرینه‌شناسی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور شود و از این مسیر، سختی‌های مطالعه و حفاظت از زیست‌بوم دیرینه کشورمان آسان‌تر گردد.
نگارندگان این نامه همچنین از دست اندرکاران و مدیران دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و نیز اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی به دلیل یاری ها و همکاری‌ های بی‌چشمداشت قدردانی کرده اند.
انتهای پیام/
انجمن دیرینه‌شناسی بر ضرورت وجودی مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی تاکید کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار