اکران نمایش "کبوتران چاهی" در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی

1401/03/18 - 12:28 - کد خبر: 64867 نسخه چاپی

نصر: در نخستین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی نمایش "کبوتران چاهی" به کارگردانی "شهرام احمدی" به روی صحنه رفت.

به گزارش نصر، نویسندگی این نمایش را "عدالت فرزانه" بر عهده داشته و "وحید مبصری" به عنوان دستیار کارگردان، "شهرام احمدی" به عنوان طراح صحنه، "بابک محمدی‌" به عنوان طراح پوستر، "امیر مرتضی پورقنبری و عطیم واعظی" به عنوان مدیر صحنه، "ریحانه خدیر" به عنوان منشی صحنه و "فاطمه حسینی"، "فیروزه نعمتی"، "رقیه زارعیون"، "الناز ثابت ایمانی" و "نفیسه حبیب الهی" به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند.
موضوع این نمایش بدین ترتیب است که چند نفر خانم جهت زیارت عازم مشهد می‌شوند و وسیله نقلیه‌شان در راه خراب شده و اتفاقاتی برایشان رقم میخورد.
در ادامه مصاحبه‌ای با کارگردان این نمایش را مشاهده می‌کنید:

تعریف شما از  هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟
هنر آئینی برگرفته از گذشته است و رنگ و بوی فرهنگ  دارد و نشانه تمدن ماست، هنری که با فطرت انسان نزدیکی دارد و تصویری در قالب تئاتر، نقاشی، فیلم و...که هنرمند برای نسل معاصر ما رقم می‌زند.

به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟
به نظر من ابتدا ما خودمان باید با فرهنگ رضوی آشنا شده و مانوس شویم و سپس آن را به دیگران انتقال دهیم. آموزه‌های دینی و تقویت سیره علوی و فرهنگ رضوی می‌تواند در قالب یک اثر تاثیر گذار هنری از جانب هنرمندان برای قشر جوان  ارائه شود.

رسالت دستگاههای فرهنگی در نشر و گسترش هنر آیینی چیست؟
اصلی ترین رسالت دستگاههای فرهنگی، تربیت هنرمندانی است که ادامه دهنده راه بزرگان و فرهیختگانی باشند که برایمان الگو بودند، تربیت هنرمندی که اندیشه‌مدار باشد و بتواند تولید محتوا و اندیشه بکند.

جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی و کشوری چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از هنر دینی و آیینی دارد؟
برگزاری حشنواره به خودی خود باعث ایجاد چالش برای هنرمندان در رشته‌های مختلف می‌شود و اگر این چالش توام با نگرشی هنرمندانه و  فرهنگ مدار باشد و بتواند ایجاد انگیزه نماید منجر به حضور جوانان چه در عرصه تولید هنری و چه به عنوان مخاطب می‌شود و این امر نیز خود زمینه را برای ایجاد شناخت از فرهنگ رضوی و ترغیب جوانان به سمت هنر آیینی و دینی فراهم می‌کند.

برگزاری جشنواره تئاتر رضوی  تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
بدون شک هر جشنواره ای با توجه به موضوعیت خود می‌تواند در تولید اثر و محتوا تاثیرگذار باشد و در این میان جشنواره تئاتر رضوی با توجه به شاخصه‌هایی که دارد خود جریان‌ساز است و این جریان‌سازی در تولید محتوا تاثیر بسیاری دارد.

راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟
بهره‌گیری از تمام امکانات استان برای برگزاری بهتر و باشکوه تر جشنواره، حمایت از گروههای هنری برای ایجاد زمینه حضور بیشتر و اجرای عمومی و همراهی مسئولین نهادهای فرهنگی با هنرمندان می‌تواند سطح کمی و کیفی جشنواره را ارتقا بخشد.
گفتنی است شهرام احمدی فعالیت هنری خود را از سال ۷۹ آغازکرده است.
بازی در نمایشهای آرش، تبارخون، رازها و دروغ ها، سر نخ و... و کارگردانی نمایش‌های رازها و دروغ‌ها، نگین، سرنخ، لیلا درآینه، ترانه تلخ تارا، مونس و ... از جمله فعالیتهای هنری این هنرمند است.
وی شرکت در چندین جشنواره استانی و سراسری و دریافت جوایز بخش کارگردانی و طراحی صحنه را در کارنامه فعالیت خود دارد.
انتهای پیام/
اکران نمایش نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار