در دیدار وزرای کشور ایران و عراق مطرح شد

فراهم شدن تسهیلات سفر برای زائرین دو کشور/ موافقت عراق با سفر روزانه دوهزار زائر زمینی بدون روادید

1401/03/17 - 20:02 - کد خبر: 64830 نسخه چاپی

نصر: وزیر کشور ایران با همتای عراقی خود در محل وزارت کشور دیدار کرد و دو طرف تفاهمنامه‌ای درمورد سفر زائرین امضا کردند.

به گزارش نصر، وزیر کشور ایران با همتای عراقی خود در محل وزارت کشور دیدار کرد و دو طرف تفاهمنامه‌ای درمورد سفر زائرین امضا کردند.
احمد وحیدی وزیر کشور ایران با همتای عراقی خود عثمان الغانمی وزیر کشور عراق، صبح امروز سه شنبه هفدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ در محل وزارت کشور دیدار کرد. وزیر کشور در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات این نشست پرداخت‌. 
وحیدی با اشاره به امضای چندین تفاهم نامه بین دو کشور گفت: امروز میزبان برادر عزیزم، آقای  عثمان الغانمی وزیر کشور عراق بودیم که در رابطه با موضوعات متنوع و مورد علاقه دو کشور اعم از مسائل مرزی و تجارت مرز و بازارچه های مرزی و توسعه روابط استان های مرزی با یکدیگر و موضوعات مربوط به زائرین صحبت شد. 
وی در همین راستا ادامه داد: دو تفاهم نامه در این دیدار به امضا رسید؛ یک تفاهم نامه در حوزه امنیتی و تفاهم نامه دیگری در حوزه زوار و اربعین به امضا رسید. که با حسن نظرات طرفین  در جلسه نتایج خوبی را در تجارت مرزی و امنیت مرزی شاهد خواهیم بود و تعاملات در این حوزه افزایش خواهد یافت و در حوزه زوار هم دستاورد های خوبی داشته باشیم.
وزیر کشور در رابطه با فراهم شدن تسهیلات در ایران برای زوار عراقی در آینده نزدیک گفت: قصد و اراده طرفین بر این است تا این سفر ها تسهیل شود، از عراق خبرها و قول های خوبی گرفته شده تا زائرین عزیز برای عتبات در ایام عرفه ، محرم و اربعین با سهولت و لغو روادید در آنجا حضور یابند و  متقابلا این زمینه در ایران هم فراهم خواهد شد تا برای عراقی ها برای زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس و زیارت حضرت معصومه(س) در قم و سایر مراکز مذهبی تسهیلاتی فراهم شود. شرایط زائران با این قولی که دوستان عراقی داده اند شرایط تسهیل می‌شود و کار جلو می‌رود.
همچنین در این دیدار وزیر کشور عراق در رابطه با ویزای زمینی اربعین گفت: امروز ما یک سفر دوستانه به جمهوری اسلامی ایران و یک دیدار طولانی با وزیر کشور داشتیم، در این جلسه امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور و بسیاری از پرونده های دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ عبور غیر قانونی از مرز ها و قاچاق غیر قانونی کالا و قاچاق  مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق گذرگاه های غیر رسمی و بسیاری از این مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
وی ادامه داد: همه گیری کرونا بر تبادل سفر ها میان دو کشور تاثیر منفی داشت، اکنون و بعد از بهبود وضعیت بهداشتی و با سیطره یافتن بر همه گیری کرونا شاهد بودیم که از چند ماه قبل، گذرگاه های هوایی به روی مسافرین دو کشور باز شده است و لغو روادید از طریق این گذرگاه های هوایی برای مسافرین دو کشور صورت گرفت‌. 
الغانمی با اشاره به موافقت نامه دولت عراق گفت: دیروز قبل از سفر به ایران، از طرف دولت عراق و شخص نخست وزیر موافقت نامه ای صادر شد و به دست من رسید که براساس آن اجازه داده می‌شود روزانه دو هزار تن زائر از طریق گذرگاه های زمینی به شکل لغو روادید  از گذرگاه زمینی وارد عراق شوند و از ابتدای هفته آینده مکانیسم لازم برای ورود این افراد به عراق توسط دو وزارت خانه مربوطه اندیشیده خواهد شد و به شکل تدریجی شاهد افزایش این تعداد خواهیم بود.
وی در ادامه عنوان کرد: میدانیم که سفر های هوایی هزینه بردار است و عمده مسافران ایرانی و عراقی مایل هستند از طریق زمینی به زیارت عتبات  مقدس بروند از هیچ کوششی برای تحقق آرزوی این زوار دریغ نخواهیم کرد تا این زیارت های متبادل گسترش پیدا کند‌.
وزیر کشور عراق با اشاره به یادداشت تفاهم بین ایران وعراق گفت: پیش از این یک یادداشت تفاهم بین ایران و عراق وجود داشت که در این جلسه در رابطه با امنیت مشترک و نوار مرزی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت و در شورای امنیت ملی عراق این بحث یادداشت تفاهم مطرح شد و بنده به عنوان وزیر کشور مکلف شدم که آن را به امضا برسانم.
وی افزود: در این جلسه همچنین به بحث قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر هم اشاره شد و توافق شد که دو کمیته تشکیل شود یک‌ کمیته از سوی ایران و دیگری از سوی عراق، که به شکل مشترک مواد این یادداشت تفاهم را دنبال کنند طی سال‌های گذشته یک شبه یادداشت تفاهم بین دو کشور انجام شده بود که جزئیات سفر اربعین در آن ذکر شده است.
الغانمی ادامه داد: زمانی که رئیس ستاد مشترک ارتش بودم به یاد می آورم که این یادداشت تفاهم بین وزیر کشور سابق ایران و وزیر کشور سابق عراق به امضا رسید که در رابطه با امنیت زائرین در سفر های اربعین بود، اما به دلیل کرونا اجرایی شدن آن تعلیق شد اما با پایان یافتن کرونا مجدد این یادداشت تفاهم اجرایی می‌شود. زیارت اربعین و سفر اربعین و زیارت عرفه ویژگی های خاصی دارد و انجام این زیارت ها در راستای منافع دو کشور است‌. 
وزیر کشور عراق در پایان افزود: این زیارت ها و آیین ها در بین مردم ریشه دار است و نسل به نسل منتقل می‌شود مگر آنکه مسئله قاهره‌ای مانند کرونا پیش آید که چنین اموری از دست ما خارج است.
انتهای پیام/
فراهم شدن تسهیلات سفر برای زائرین دو کشور/ موافقت عراق با سفر روزانه دوهزار زائر زمینی بدون روادید خبرگزاری برنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار