تبریزیم(64)/

برج یانقین تبریز + تصاویر

1401/04/01 - 07:57 - کد خبر: 64761 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی اماکن و مراکز تاریخی به برج آتش نشانی تبریز می رسیم؛ برجی که از جمله بناهای جالب این شهر به شمار می رود.

به گزارش نصر، برج آتش نشانی در نبش خیابان خاقانی، بهادری تبریز واقع است که باری هر تماشاگر جالب توجه می باشد. تاریخ بنای آن مربوط به دوره قاجاریه است.
 

این برج آجری ۲۳ متر ارتفاع دارد و پلان آن در داخل برج دایره شکل است و یک رشته راه حلزونی به قسمت فوقانی برج راه می یابد.
 

آتش نشانی تبریز، اولین آتش نشانی در ایران است که سابقه صد ساله دارد و با تأسیس اولین بلدیه (شهرداری) در تبریز، اولین آتش نشانی نیز به وجود آمد.
 

این برج کارکرد دیده بانی داشت و شب ها نگهبانی در اتاق فوقانی آن کشیک می داد تا در صورت بروز آتش سوزی در هر نقطه شهر، محل آن توسط نگهبان بالای برج شناسایی می شد و با به صدا درآوردن زنگ مخصوص به اطلاع مأمورین آتش نشانی می رسید تا برای خاموش کردن آتش به آن محله گسیل شوند و تبریز هـم بـه خـاطر خطرات مکرر زلزله ساختمان های چند طبقه و بلندی نداشت بنابراین تا دوردست هـا كـاملاً قابل مشاهده بود.
 

علاوه بر این دو اتاقک فوقانی برج، همواره چراغی روشن بود هنگام شب کسانی که نیاز به امداد داشتند از طریق چراغ و برج بلند می توانستند محل ی را تشخیص داده و به آن سمت بشتابند.
 
 
بدین ترتیب، شهر تبریز از دوره قاجاریه ۱۲۹۲ شمسی دارای دستگاه های اطفای حریق و پمپاژ آب با پمپ های مسی دستی دو طرفه محصول کشور روسیه بود و تمام این پمپ ها و لوله ها و وسایل را بر ارابه ای که توسط اسبان قوی کشیده می شد سوار نموده به محل آتش سوزی حرکت می کردند.
 
 

در سال ۱۲۹۶ شمسی (۱۹۱۷ میلادی) که کم کم آثار انقلابی در جامعه روسیه پدیدار بود چهار کارشناس روسی در سازمان آتش نشانی تبریز مشغول آموزش کادر امدادگران بودند.
 

این همه وسایل در حال حاضر در موزه آتش نشانی تبریز نگهداری می شوند.
 
 
برج آتش نشانی شهر یکی از نمونه های نادر و کم نظیر در نوع خود است که تاکنون باقی مانده است.


انتهای پیام/
برج یانقین تبریز + تصاویر نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار