مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در مصاحبه اختصاصی «نصر» با مطرح کرد؛

پارک های موضوعی در تبریز ایجاد می شوند/  70 درصد آب فضای سبز صرف چمن می شود!

1401/03/23 - 14:56 - کد خبر: 64749 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: درختان قدیمی در تبریز نشان از باغشهر بودن تبریز قدیم می‌دهند که اکثر آنها اکنون در حال خشک شدن است و باید این موضوع قبلا علت یابی می شد، علت خشک شدن درختان کهن بدلیل آبخوری کم آنها است، درخت صد ساله ای داریم که کنار آن فضای یک متری برای آب خوری ندارد.

به گزارش نصر،" اکبر امجدی" در گفتگوی حضوری با نصر در واکنش به قلع و قمع درختان وسط رفوژ اتوبان کسایی تبریز، گفت: حذف رفوژ اتوبان کسایی یک پروژه ملی است که قبل از حضور بنده در سازمان اعتبار آن مصوب شده و مسئولین استانی پیگیر این موضوع بوده و هستند، استاندار و معاون عمرانی استاندار شخصا پیگیر حذف رفوژ اتوبان کسایی بودند.

حذف رفوژ اتوبان کسایی یک پروژه ملی بود
وی تصریح کرد: یک سال قبل از اینکه بنده در سازمان حضور داشته باشم در مدیریت های قبلی و در حفظ و گسترش به این موضوع رای داده شده بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا امضای شما پای قطع درختان وسط اتوبان کسایی است؟ گفت: حذف رفوژ اتوبان کسایی از موضوعاتی است که قبلا چندین بار بررسی و نهایتا حفظ گسترش به جهت اینکه اتوبان تعریض خواهد شد و جز پروژه های ملی است و درختان باید انتقال داده شود انجام شده و امضای بنده پای این موضوع نیست و از ظرفی به جهت ملی بودن پروژه عوارضی هم از اداره راه گرفته نشده است.


 
وی تکمیل کرد: حذف رفوژ اتوبان کسایی کاملا قانونی بود که یک سال قبل تصویب شده و نهایتا در زمان حضور بنده اجرایی شد، در قانون حفظ و گسترش نیز این مورد پیش بینی شده است که در پروژه های ملی باید درختان را انتقال دهیم؛ کاری که بنده در این راستا انجام دادم، در فرجه زمانی و استانداردی که انتقال درخت امکان پذیر بود با تمام تلاش همکارانم انجام داده و سعی کردیم در زمان استاندارد درختان را به پارک جنگلی عباس میرزا انتقال دهیم.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت اتوبان بر عهده وزارت راه است، افزود: اینکه اکنون پروژه کار می‌شود یا نه ربطی به سازمان فضای سبز و شهرداری ندارد، این سوال را باید مدیران ارشد استانی جوابگو باشند که چنین پروژه ملی بعد از انتقال درختان که در روند اجرایی آن هم اصرار بود پس چرا کار نمی‌شود و به حال خود رها شده؟ 

70 درصد آب صرف آبیاری چمن می شود!
امجدی در ادامه به موضوع کم آبی و برنامه های سازمان سیما منظر اشاره کرد و گفت: سالانه 11 میلیون متر مکعب مصرف آب خام فضای سبز شهر تبریز است که 70 درصد آن صرف چمن می‌شود! این نشان می‌دهد که بافت غالب مصرف ما در فضای سبز تبریز بر روی چمن ها است، از نظر اکولوژیکی میزان اکسیژنی که از چمن متصاعد می‌شود دو هزار و 500 کیلوگرم در سال است اما در درخت سالانه حدود 13 هزار کیلوگرم در سال است، کارکرد چمن و اکولوژی آن بسیار کم و مصرف آب بیشتری دارد.
وی افزود: تبریز تنها کلانشهری است که چمن کاری آن نسبت به بقیه کلانشهر های هم‌تراز آن تقریبا دو برابر است! 
وی در رابطه با حذف چمن و برنامه سازمان سیما منظر توضیح داد: نمی توان چمن را بصورت یکجا حذف کرد، برنامه داریم چمن را به صورت تدریجی و با برنامه هر سال 5 الی 4 درصد کمتر کنیم، در این صورت بعد از 4 سال شاهد کاهش 40 درصدی چمن و هم تراز با سایر کلانشهر ها خواهیم بود و این منجر به کاهش مصرف آب در چمن خواهد بود.
امجدی اضافه کرد: حذف تدریجی چمن را با کاشت گزینه های جایگزین گونه های خزنده، گونه ارقام ردیفی در سطح شهر آغاز کرده ایم.


شبکه آب خام تبریز ظرفیت انتقال هدر رفت آب مترو را ندارد
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به وضعیت آب تبریز، افزود: اگر بخواهیم وضعیت آب شهری را تقسیم بندی کنیم باید در دو قسمت چهار راه منصور به سمت غرب بعنوان منطقه پر آب با کیفیت آب پایین و دارای شوری اما قابل استفاده؛ چهار راه منصور به سمت شرق تبریز منطقه کم آب و کیفیت آب بالا تقسیم کنیم.
وی در واکنش به هدر رفت آب مترو در ایستگاه های عملیاتی توضیح داد: هدر رفت آبی که در منطقه غرب تبریز از طریق مترو انجام می‌شود منطقه ای است که در آنجا نیاز به آب نبوده و به میزان کافی وجود دارد، کمبود آب تبریز بیشتر در مناطق شرقی و برای انتقال آب غرب به شرق تبریز نیازمند شبکه جامع آب هستیم.
وی تصریح کرد: در شبکه آب خام تبریز برای انتقال هدر رفت آب مترو به شرق تبریز ظرفیتی وجود ندارد و شبکه آب خام تبریز یکی از ضروری ترین موضوعات برای فضای سبز کلانشهر تبریز است.
وی تکمیل کرد: برای مدیریت آب خام تبریز 4 برنامه اساسی باید در نظر گرفته شود، اول اینکه شبکه جامع آب خام تبریز باید کار شود ( برای مطالعات آن در سال جاری بودجه در نظر گرفته شده است) دوم استفاده از پساب شهری که در تمام کلانشهر ها صورت می گیرد و برای منطقه یک به این منظور هزینه در نظر گرفته ایم که بصورت لوکال صورت خواهد گرفت، باید در پساب این نکته را فراموش نکنیم که با استفاده از امکانات تصفیه پساب در کشورمان استفاده از پساب برای فضای سبز را ارزيابي کنیم. سوم، برای مدیریت مصرف آب بصورت معقول بهترین گزینه کاهش سطح چمن است، که حداقل 30 درصد مصرف آب کاهش یافته و می‌توان از آن آب در توسعه فضای سبز شهری استفاده کرد و چهارم، گونه های کم نیاز به آب است که در حال رایزنی هستیم و در کمیته فنی با حضور ارگان های مختلف صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر در افق 20 ساله، منابع آبی تبریز را به درستی مدیریت کنیم قطعا با کمبود آب مواجه نخواهیم شد.


سرانه فضای سبز هر شهروند چقدر است؟
وی در ادامه به سرانه فضای سبز هر شهروند تبریزی اشاره کرد و توضیح داد: برای سرانه فضای سبز سه نوع تعریف وجود دارد؛ یک تعریف از دیدگاه شهرسازی است که می‌گوید فضای سبز محلی است که مردم بتوانند از آنجا استفاده کنند که شامل پارک های شهری است و در آنجا سرانه ما حدود 5 متر مربع است، تعریف دیگر از وزارت کشور است که می‌گوید به غیر از پارک ها داخل محدوده شهری است که کل این سرانه را اگر حساب کنیم حدودا 15 متر مربع می شود.
وی افزود: اما در بین اینها محل هایی داریم که نه بعنوان پارک و نه فضای عمومی به حساب می آید؛ سرانه کلی فضای سبز تبریز 15 متر مربع و سرانه پارک ها که جمعا 192 پارک هست نزدیک 5 متر و سرانه پارک های جنگلی و شهری حدود 12 متر مربع است که نیاز است در این راستا تلاش کنیم و فضای سبز را به استاندارد لازم برسانیم که یکی از اصلی ترین برنامه های من در سازمان سیما منظر است، بعنوان مثال پارک های جنگلی را تبدیل به پارک های شهری خواهم کرد تا سرانه از 12 متر بالا برود.

آب خوری درختان کهن محدود شده است
امجدی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا درختان تنومند تبریز در چند سال اخیر خشک و واژگون می شوند، گفت؟ درختان قدیمی در تبریز نشان از باغشهر بودن تبریز قدیم می‌دهد که اکثر آنها اکنون در حال خشک شدن است و باید این موضوع قبلا علت یابی می شد، علت خشک شدن درختان کهن بدلیل آبخوری کم آنها است، درخت صد ساله ای داریم که کنار آن فضای یک متری برای آب خوری ندارد، اگر به درختی که آب نرسد قطعا خشک خواهد شد، خشک شدن درخت بصورت آنی رخ نمی‌دهد و این در طول سالیان اتفاق می افتد، یکی از برنامه هایی که به مناطق شهرداری ابلاغ کرده ایک این است که آب خوری درختان را باز کند، اگر به این درختان آب کافی و کود لازم داده و بصورت صحیح نگهداری شوند مشکل حل می‌شود، اما اکنون در طول سالیان گذشته این اتفاق بخوبی نیفتاده و منجر به خشک شدن درخت شده است، باید این درخت به دلیل احتمال سقوط برداشته شود چون ریشه آن محدود شده و وزن آن وقتی سنگین می‌شود قطعا سقوط خواهد، این موضوع را به مناطق نیز گزارش داده ایم که اگر درختانی در منطقه دارید که احتمال سقوط دارند اعلام کنید تا بصورت کارشناسی شده درختان برداشته شود، همچنین به معاونین سیما منظر اعلام کرده ایم درختانی که از جنس چوب سخت هستند و آبخوری نداشته و احتمال سقوط دارند مجسمه چوبی در همان محل که موقعیت مناسبی دارند، ایجاد کنند.


با کاشت یک میلیون درخت موافق بودم
وی سپس به کاشت یک میلیون درخت در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: نمیتوانم به موضوع کاشت یک میلیون اصله درخت در تبریز نظر بدهم، اما با محتوی این طرح موافق ام ولی به شکل آن بحث دارم، محتوی طرح این است که هر کجا زمین خالی داریم در آنجا درخت بکاریم، همه با این موافق هستند؛ اینکه بگوییم این طرح شکست خورده است بی انصافی ست، کلی فضای خالی در شهر ما وجود داشت که درخت کاشته شده و نمود داشته است، اما به شکل و خروجی آن بحث دارم.

ایجاد پارک موضوعی در تبریز
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از ایجاد پارک های موضوعی خبر داد و افزود: یکی از برنامه های من برای چهار سال آینده ایجاد پارک های موضوعی است، یکی از ایراد های ما در 192 مورد پارک محله ای تبریز کپی برداری است! همه پارک ها عین هم و شبیه سازی شده یکدیگر است، به غیر از ایل گلی و باغمیشه و عینالی؛ اگر از 192 مورد پارک ده مورد آن را کسر کنیم بقیه پارک ها عین هم اند!
وی تصریح کرد: چیزی بنام تنوع در پارک های ما دیده نمی شود، هیچ تفاوتی در شاکله طراحی پارک های تبریز وجود ندارد، مدل و موضوعات طراحی پارک های ما باید تغییر کند، باغ پرندگان، پارک کودک و نوجوان، پارک کتاب، پارک بانوان، پارک ایثارگران و... می‌توانند بعنوان پارک موضوعی ایجاد شوند.
امجدی با اشاره شعار تبریز دوستدار کودک و نوجوان گفت: یکی از برنامه های اصلی ما در پارک های موضوعی ایجاد پارک کودک و نوجوان با استاندارد های لازم کودکان و نواجوانان است.


 
زیباسازی ورودی های شهر کمک همگان را می طلبد
وی در ادامه از زیباسازی مبادی ورودی شهر پرداخت و گفت: غیر از نگاه سازمان زیباسازی باید شهرداری به ورودی های شهر تبریز پرداخت کند، فراتر از سازمان زیباسازی باید سایر سازمان ها نیز به این مهم ورود داشته باشند، شهرداری باید به کلان قضیه ورود کرده و سازمان زیباسازی یکی از نهاد های دخیل در این امر باشد.

اردیبهشت تا شهریور بهار تبریز است
امجدی به بهار تبریز در اردیبهشت ماه پرداخت و اظهار کرد: باید قبول کنیم که بهار تبریز در اردیبهشت ماه است، کسی نمی‌تواند این را تغییر دهد، نمی‌توان در بهمن یا اسفند ماه در تبریز بهار ایجاد کرد، بهار شیراز در بهمن و اسفند است اما بهار تبریز در اردیبهشت ماه است و باید افکار عمومی را به این سمت تداعی کنیم و به مردم بگوییم که آب و هوای ما در اردیبهشت ماه بهترین میزبان برای گردشگران است، از طرفی باید شهرمان را برای میزبانی از گردشگران در فصول اردیبهشت تا آخر شهریور آماده کنیم سیستم تبریز این را ایجاب می‌کند، باید این زمان را در سطح کشور تبلیغ کنیم.

باید به جوانان فرصت داد
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به اهمییت مدیریت و جوانگرایی اشاره کرد و افزود: معتقدم که باید به سمت جوانگرایی حرکت کنیم و کسی را سرکار بیاوریم که روحیه کار کردن داشته باشد، جای مسئولینی که در سازمان تغییر داده ام را جوانان گرفته است چرا که با وجود جوانان می‌توان روحیه کار را تداعی کرد، حتما باید به جوانان میدان داد.

هرس امسال فنی ترین هرس بود
وی در ادامه به نبود برنامه فضای سبز تبریز پرداخت و گفت: فضای سبز در تبریز بدون طراحی توسعه یافته است، باید بازطراحی مجدد صورت گیرد برنامه محور بودن در شاکله فضای سبز باید انجام شود، تنها چیزی که در فضای سبز تبریز وجود نداشت هرس بود که به جرات می توان گفت هرس امسال فنی ترین هرس بود که انجام شده است به این نکته هم باید توجه داشت که هرس تنها برنامه یکسال نیست، باید برای هرس بلند مدت فکر کنیم، باید حفظ و نگهداری درختان بصورت منظم صورت گيرد و بازپیرایی اصولی انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر در فضای سبز تبریز کیفیت کم است بدلیل نظارت ضعیف است، در این راستا کلیه تانکر های را به GPS مجهز کرده و تعداد ناظران فضای سبز را دوبرابر کرده ایم، صورت وضعیت ها بصورت روزانه در سامانه وارد می‌شود و سامانه 137 را به عوامل فضای سبز مناطق لینک کرده ایم؛ نهادینه کردن آموزش فضای سبز باید در شهر صورت بگیرد، واحد آموزش را در سازمان فعال کرده ایم، همه اینها بخشی از اقداماتی است که برای بهبود عملکرد نیازمند آنها بودیم.

 
قلع و قمع درختان توسط اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی
وی در پایان به قلع و قمع درختان تنومند توسط اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی پرداخت و افزود: متاسفانه اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی نهالستانی به وسعت 12 هکتار در ایل گلی داشت که تولید نهال می‌کند، با توجیه اینکه می‌خواهند درختان را برای کاشت نهال استفاده کنند 300 مورد درخت 20 الی 30 ساله از بهترین گونه ها را بدون اخذ مجوز قطع کردند.
وی افزود: برای تهیه گزارش از این نهالستان مجبور به اخذ حکم قضایی شدیم، دو پرونده کیفری و حقوقی تشکیل داده ایم؛ پرونده حقوقی کمیسیون حفظ و گسترش رای صادر کرده و قرار است جریمه به نفع دولت به حساب شهرداری وصول شود.
انتهای پیام/
پارک های موضوعی در تبریز ایجاد می شوند/  70 درصد آب فضای سبز صرف چمن می شود! محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار