رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور؛

درآمدزایی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان فراهم می‌شود

1401/03/16 - 18:28 - کد خبر: 64720 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای موفق تبصره ۷۵ را گامی بزرگ برای درآمدزایی، اثربخشی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان اعلام کرد.

به گزارش نصر، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامحسین حسینی نیا با بیان این که مربیان با بهره‌گیری از آئین‌نامه مذکور، بر اساس ماهیت آموزشی خود می‌توانند اقدام به امر تولید، قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند، گفت: البته آموزش‌های ارایه شده باید منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد.
وی افزود: مربیان سازمان می‌توانند با اجرای این تبصره از مزایای مالی بیشتری نسبت به دستورالعمل پیشین، بهره‌مند شوند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: این دستورالعمل در راستای آموزش اثربخش و کارآمدتر با مشارکت مهارت‌آموز در فرآیند پروژه و محیط کار عملی و ترغیب بیشتر مهارت‌آموزان در فرآیند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم‌انداز روشنی از آینده به مهارت‌آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی‌های مواد اولیه و مصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون‌های پروژه محور و در چارچوب برنامه‌های آموزشی (عرضه‌محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت‌آموزان، مربیان و سایر کارکنان مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه‌های هدف) کسب می‌شود.
به گفته حسینی نیا، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می‌کنند، مکلف هستند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که انجام این امر با برنامه‌های آموزشی آنها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش‌هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود.
حسینی نیا، با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، خاطرنشان کرد: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم برای اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم‌افزایی بین اعضای کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه‌های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر در بهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش‌ها و کاستی‌ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات، خدمات و سایر هزینه‌های جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی است.
وی معرفی خدمات قابل ارایه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی چهار ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه بر اساس مفاد این دستورالعمل، برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی و... را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.
معاون وزیر کار اظهار داشت: مراکز آموزشی موظف‌اند با رعایت اهداف موردنظر که توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت‌آموزان را موردتوجه قرار دهند و میزان مشارکت مهارت‌آموزان باتوجه‌به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آئین‌نامه بند(ی) تبصره ۷۵» را تحول در حوزه مهارت‌آموزی با اجرای طرح‌های محوری عنوان کرد و افزود: اجرای دستورالعمل مذکور با توجه به جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال را به دنبال دارد.
انتهای پیام/
درآمدزایی و کارآمدی آموزش‌های مهارتی برای مربیان و کارآموزان فراهم می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار