مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی؛

آژانس و ایران به همکاری و شفاف‌سازی درباره برخی امور نیاز دارند

1401/03/16 - 16:52 - کد خبر: 64711 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این آژانس و ایران به همکاری و توضیح درخصوص برخی امور مبهم نیاز دارند.

به گزارش نصر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری خود گفت که آنچه رخ داده است نشان می دهد که ما و ایران به همکاری و شفاف سازی و توضیح درخصوص برخی امور نیاز داریم.
وی تاکید کرد: ایران برنامه هسته ای بلندپروازانه دارد و به نفع این کشور است که با ما همکاری کند و درخصوص امور مبهم توضیح دهد.
گروسی گفت: چیزی که ایران به ما داده است کافی نیست و باید توضیحات لازم را ارائه دهد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی آغازین جلسه شورای حکام نیز مدعی شده بود که ایران پاسخی قانع کننده به سوالات آژانس درباره وجود مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده نداده است.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در این خصوص گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس  انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.
خطیب زاده با بیان این که گزارش ارایه شده دقیق نیست، تصریح کرد : ما صریح و روشن گفتیم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، در همین ارتباط  افزود: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.
وی گفت: در دستیابی ایران به اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای تنها مساله، زمان است. خواستار تداوم همکاری با ایران برای رسیدن به راه حل برای برنامه هسته ای این کشور هستیم.
انتهای پیام/
آژانس و ایران به همکاری و شفاف‌سازی درباره برخی امور نیاز دارند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار