گزارش اختصاصی «نصر» از وضعیت حمل و نقل تبریز:

سیستم حمل و نقل کلانشهر تبریز تاسف بار است /  تبریز نیازمند برنامه جامع حمل ونقل عمومی است 

1401/03/16 - 18:59 - کد خبر: 64683 نسخه چاپی

نصر: اگر بتوانیم در تبریز در طول دو سال 900 دستگاه اتوبوس تزریق کنیم حتما از مشکل حمل و نقل عمومی را پشت سر گذاشته و از وضعیت بحران را عبور می کنیم، اما این نکته را فراموش نکنیم که تنها اتوبوس جوابگوی تبریز نیست و باید در کنار اتوبوس، مینی بوس و ون و دیگر خودرو ها در قالب حمل و نقل ترکیبی صورت بگیرد.

به گزارش نصر، حمل و نقل در زندگی کنونی بشر وظیفه جابجایی ایمن، سریع، اقتصادی و مطابق الگوی زیست محیطی مسافر را به عهده دارد، حمل و نقل از ضرورت های گریز ناپذیر هر اجتماع انسانی است که موجب پویایی توسعه ی اقتصادی  و اجتماعی می گردد. 
اهمیت شبکه حمل و نقل در ساختار اجتماعی، اقتصادی، و حتی سیاسی و نظامی جوامع امروز به اندازه ای است که کارشناسان آن  را زیر بنای توسعه پایدار هر جامعه می دانند، حمل و نقل جز لاینفک زندگی بشری و یکی از ستون های توسعه پایدار است.
در حال حاضر حمل و نقل عمومی یکی از نیازهای اصلی و حیاتی هر شهر به حساب می‌آید که متاسفانه مدیریت شهری تبریز تاکنون هیچ موفقیتی در آن نداشته و اکنون مشکلات زیادی را برای مردم و شهر ایجاد کرده است.
ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز نیاز مبرم به ساماندهی و بازسازی اساسی و البته شفاف دارد، زیر ساخت های معیوب حمل و نقل در تبریز در سال های گذشته مشهود بوده، مانور تبلیغاتی اعضای شورای ادوار گذشته و تیتر های خبری چون " مجوز خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس صادر شد"؛ " خیز شورا و شهرداری تبریز برای افزایش تعداد اتوبوسهای شهر" ؛ " واگذاری ۱۶۴ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی تصویب شد" و... خبر از آن می دهد که عزم جدی برای حل این مشکل وجود ندارد.
اگرچه ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز همچنان زیر بار بی‌توجهی و وعده‌های توخالی مسئولان مربوطه به سر می‌برد و هر سال شاهد روند افزایشی نرخ تاکسی و اتوبوس هستیم اما متأسفانه نه تنها خبری از توسعه خدمات در این زمینه نیست، بلکه انگیزه جدی هم در این راستا دیده نمی‌شود، نقد اساسی به شورای دور پنجم وارد است؛ آنها در دوره مدیریت خود با وعده ها و کار های نمایشی شهر را در یک دوره چهارساله فلج کرده و به حال خود رها کردند.
در حالیکه اکثر کلانشهر های کشور در حال توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی خود هستند و هر ساله به تسهیلات اضافی برای تاکسیرانان تلاش می کنند اما تبریز همچنان از حمل و نقل شهروندانش به اقصی نقاط شهر رنج می برد و این کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترویی که تکمیل آن در تبریز به آرزو تبدیل شده است، حرف تازه‌ای نیست بلکه سالهاست این مشکلات در کلانشهر تبریز حس می‌شود.
نیاز کلانشهر تبریز با جمعیت نزدیک به 2 میلیون نفری به ناوگان حمل و نقل، ضرورتی است که مدیران شهری باید به صورت جدی دنبال کنند.

هزینه 200 دستگاه اتوبوس تامین شده است
"یعقوب هوشیار"شهردار کلانشهر تبریز در جلسه علنی شورای شهر در فروردین 1401 با اشاره به وضعیت اتوبوسرانی تبریز و حومه، گفت: کلانشهر تبریز نیاز به 300 دستگاه اتوبوس برای سال جاری دارد تا از بحران عبور کنیم، هزینه 200 دستگاه برای سال جاری تامین شده و برای 100 دستگاه دیگر تلاش می کنیم.

تخصیص ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر تبریز
"احمد وحیدی" وزیر کشور در سفری که به همراه رییس جمهور به تبریز داشت در جمع اعضای شورای شهر و شهردار تبریز با اعلام این خبر افزود: بر اساس درخواست و تقاضای اعضای شورا و شهردار تبریز، ناوگان حمل و نقل درون شهری نیازمند نوسازی و بهسازی است و وزرات کشور برنامه ریزی های لازم برای تامین و تخصیص ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدی برای تبریز را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وزیر کشور در عین حال افزود: تلاش می کنیم در صورت تولید داخلی و تامین اتوبوس های جدید، این تعداد اتوبوس مورد نیاز تبریز را در اختیار شهرداری قرار دهیم.

نصف تاکسی های تبریز فرسوده است
"عبدالرحیم قاصدی" مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در گفتگویی با نصر به وضعیت تاکسیرانی پرداخت و گفت: بیش از ده هزار دستگاه تاکسی در تبریز داریم که از این آمار 5811 دستگاه فرسوده است.
وی ادامه داد: تعداد تاکسی هایی که اکنون در سطح شهر تبریز فعالیت می کنند کافی نیست و اگر خودرو های شخصی و اسنپ نباشند جوابگوی مردم نخواهیم بود.
وی به تسهیلات تاکسیرانان پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته هم قیمت خودرو زیاد شده و هم تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود تاکسیرانان توانی برای خرید و نوسازی ندارند.
قاصدی از حمایت های شهردار خبر داد و گفت: شهردار به بحث نوسازی تاکسیرانی نگاه ویژه ای دارد، امیدواریم علاوه بر نوسازی؛ مصوبه ارائه تسهیلات 4 درصدی برای تاکسیرانان که اکنون روند اداری را طی می کند، بعد از تایید بتوانیم تسهیلات 4 درصدی برای تاکسیرانان عزیزمان ارائه کنیم.
وی در ادامه به تعاونی های موجود در تاکسیرانی اشاره کرد و افزود: دو تعاونی تاکسیرانی داریم که برخی از خدمات با نظارت سازمان از آن طریق صورت می گیرد؛ تعمیرگاه ویژه برای تاکسیرانان را پیگیر هستیم، اما اگر بتوانیم بحث نوسازی را پیگیری کنیم خیلی از مشکلات تاکسیرانان حل می‌شود. 
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز از طرح معاینه فن رایگان خبر داد و اظهار کرد: در بحث معاینه فنی از اسفند سال گذشته توانستیم طرح معاینه فنی رایگان را با همکاری شهردار و شورای شهر اجرایی کنیم که امسال نیز این طرح ادامه خواهد داشت. 
وی به اقداماتی که در راستای هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی انجام شده است اشاره کرد و گفت: در بحث پرداخت کرایه ها به سمت الکترونیکی حرکت کرده ایم و اکنون  5 هزار دستگاه خودرو مجهز به QRcode و بخشی از خودرو ها مجهز به دستگاه pos بانکی هستند.

نمی توانم مصاحبه کنم!
"ایوب اسماعیلی" مدیرعامل شرکت واحد و اتوبوسرانی تبریز و حومه در تماس خبرنگار نصر حاضر به مصاحبه نشده و گفت: معذورم و نمیتوانم فعلا مصاحبه کنم!

مترو تبریز بی در و پیکر شده است!
" مصطفی مولوی فرد" مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه نیز به تماس خبرنگار نصر جوابی نداد؛ این اولین بار نیست که وی حاضر به مصاحبه نمی شود.
این در حالی است که مترو تبریز ابهامات زیادی دارد که تاکنون هیچ یک از آنها شفاف نشده و مردم تاکنون از همه آنها بی خبر اند، دوشنبه ۱۵ دی ماه 1399 بود که در ایستگاه قونقای متروی تبریز که بخشی از فاز سوم خط یک متروی این شهر است، حادثه‌ای به اورژانس تبریز اطلاع رسانی شد، در این حادثه یکی از واگن های قطار شهری از ریل خارج و راهبر مترو زخمی شده بود.
فاز ۳ خط یک مترو تبریز کمتر از یک ماه بود که توسط "محمود واعظی" رئیس دفتر رئیس جمهوری با وجود نواقصات اساسی افتتاح شد!
رییس وقت کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز تا آخرین لحظه حضورش در شورای شهر تبریز از شفاف سازی در رابطه با این موضوع سر باز کرد!  
در روز های گذشته نیز "روح الله دهقان‌نژاد" عضو شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه علنی شورای شهر تبریز با بیان اینکه سال‌هاست، میلیارد‌ها تومان در زیر زمین شهر تبریز هزینه می‌شود بدون اینکه مردم‌نتیجه بگیرند گفت: بحث تحقیق و تفحص ۲ بار در شورای پنجم مطرح شده، اما همواره مسکوت مانده است، تحقیق و تفحص از مترو باید در شورای ششم در اولویت باشد.
وی نیز چندین بار اتفاقات مترو را به مدیران شهری گوشزد کرده و در جلسه شورا خطاب به اعضای شورا و شهردار گفت: صبر مرا امتحان نکنید، نگذارید به مردم بگویم در مترو چه اتفاقاتی می افتد.
مترو تبریز نیز موضوع جدیدی نیست، آغاز عملیات مترو تبریز همزمان با سایر کلانشهر های کشور شروع شد اما وضعیت آنها با مترو تبریز به هیچ وجه قابل قیاس نیست.
ایستگاه مترویی که در تبریز گم شد و قطاری که قرار بود اگر تمام نشود حتی با طناب کشیده شود اکنون با انبوهی از مشکلات و حاشیه ها روبرو است.

گلایه شهروندان از وضعیت حمل و نقل 
یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار نصر به بوی بد داخل اتوبوس و فرسوده بودن آنها اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از اتوبوس های مسیر BRT موجود در سطح شهر تبریز تمیز نیستند، بسیاری از آنها صندلی شکسته و بدنه معیوبی دارند.
علی حسنی اضافه کرد: بعنوان یک شهروند تبریزی شرم میکنم از مسافرینی که به تبریز آمده و سوار این اتوبوس ها می شوند.
اما این تنها شهروندی نبود که به وضعیت اتوبوس ها اعتراض داشت، "سمانه توکلی" از دانشجویان تبریز و مشتری روزانه اتوبوس های این مسیر بود که از ازدحام مردم به داخل اتوبوس ها گلایه کرد و گفت: در داخل اتوبوس ها کرونا موج میزند! کسی نمیتواند بگوید پروتکل های بهداشتی را رعایت میکنم.
وی درادامه به نبود کافی تاکسی های زرد رنگ تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکل هزینه و بیشتر بودن قیمت تاکسی ها نسبت به اتوبوس تعداد آنها در سطح شهر کافی نیست و مجبورا باید ازدحام در داخل اتوبوس را قبول کرده و سوار آن شویم.

تنها اتوبوس جوابگوی تبریز نیست
شرکت خودروسازي ستاره نيک آريا (اسنا) مجموعه اي است که صد در صد سهام آن مربوط به بخش خصوصي بوده و فعاليت رسمي اين شرکت از سال 1380 و در حوزه هاي توليد، واردات، صادرات، خدمات و مشاوره در امر خودرو آغاز شد.
"جلیل هاشمی" مدیر عامل شرکت خودروسازی SNA از تولید کنندگان اتوبوس شهری در تبریز است، وی در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: در دوره آقای روحانی اصلا اهمیتی به حمل و نقل شهری داده نشد و نهایتا تولید اتوبوس شهری راکد شد، از زمانی که دولت آقای رئیسی آمده است تولید را شروع کرده ایم، البته تا این لحظه نیز هیچ کمکی به ما نشده است ولی می‌دانستیم با توجه به اینکه در 8 سال گذشته و اواخر دوره آقای احمدی نژاد هیچ اتوبوسی خریداری نشده و در 12 سال دولت حمل و نقل عمومی را به حال خود رها کرده بود.
وی در ادامه به کیفیت اتوبوس ها تولیدی این شرکت اشاره کرد و گفت: به جرات میتوانم بگویم اتوبوسی که ما تولید می‌کنیم بالاتر از اتوبوس های تولیدی در اروپا است، امکانات رفاهی برای راننده، مسافرین، مسافرین مسن، معلول و جانبازان، کودکان و... در اتوبوس های تولیدی ما پیش بینی شده است.
هاشمی به جدیدترین تکنولوژی های اتوبوس های ساخته شده پرداخت و اظهار کرد: تصفیه هوای داخل کابین جهت استرلیزاسیون، usb شارژ موبایل برای هر صندلی، دوربین 360 درجه برای کنترل راننده از لحاظ ایمنی و کاهش تصادفات، سیستم ایکاس (سیستمی که ارتفاع اتوبوس را کاهش می‌دهد تا مسافران راحت تر سوار شوند) ظاهری شیک و زیبا که در نمایشگاه تهران نیز مورد استقبال مدعوین قرار گرفته بود از اتوبوس های تولیدی شرکت SNA است.
وی در ادامه به دیداری که با شهردار تبریز داشت پرداخت و گفت: در دیداری که با آقای هوشیار داشتیم تفاهم نامه ای با شهرداری بسته ایم و چهارچوب مشخص شده است، شهرداری تبریز قصد خرید 900 دستگاه اتوبوس در طول دو سال دارد، اما تا این لحظه وارد کار های اجرایی و اخذ پیش پرداخت نشده ایم.
وی خاطرنشان کرد: تولیدی که اکنون نیز انجام می‌دهیم با اولویت تبریز انجام می‌شود اما اگر به هر دلیلی فروش در تبریز صورت نگیرد اتوبوس ها به سایر شهر ها فروخته می شود. 
هاشمی با اشاره به وضعیت حمل ونقل تبریز گفت: اگر بتوانیم در تبریز در طول دو سال 900 دستگاه اتوبوس تزریق کنیم حتما از مشکل حمل و نقل عمومی را پشت سر گذاشته و از وضعیت بحران را عبور می کنیم، اما این نکته را فراموش نکنیم که تنها اتوبوس جوابگوی تبریز نیست و باید در کنار اتوبوس، مینی بوس و ون و دیگر خودرو ها در قالب حمل و نقل ترکیبی صورت بگیرد. 
وی ادامه داد: اغلب محلات تبریز امکان تردد اتوبوس را ندارند و باید ون و مینی بوس وارد حمل و نقل عمومی شود؛ شهروندانی که در مناطق حاشیه نشین حضور دارند نیز از این امکان استفاده کنند. 
وی در واکنش به تعمیر اتوبوس های فرسوده تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا چیزی بنام تعمیر و بازسازی اتوبوس نداریم، وقتی اتوبوسی ده سال عمر کرده دیگر عمر خود را کرده است. 
وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی تبریز یک برنامه جامع می‌خواهد، اگر نسخه حمل و نقل عمومی تبریز نوشته نشود وضعیت بهتر نخواهد شد. 
"روح اله رشیدی" رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تبریز با حضور در تحریریه نصر در خصوص جزئیات ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی و بحث انحلال شرکت بهره برداری مترو تبریز، گفت: اساسنامه سازمان حمل و نقل ریلی سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت کشور ابلاغ شد. شورا هم بر اجرای این اساسنامه تاکید کرد. مصوبه شورا به شهردار ابلاغ شد و قرار شد شرکت بهره‌برداری منحل شود و به عنوان معاونت بهره‌برداری در سازمان جدید حمل و نقل ریلی عمل نماید.
رشیدی ادامه داد: شورای ششم با ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی در راستای یکپارچه‌سازی مدیریتی در بخش احداث و بهره برداری موافق است و مقدمات تسویه شرکت بهره برداری برای ادغام در سازمان حمل ونقل ریلی قبل از ایجاد دگرگونی در شهرداری انجام شده بود.
وی اضافه کرد: تغییر نابهنگام شهردار، در اجرای این طرح نیز اثر گذاشت و تکلیف شرکت بهره برداری مترو تبریز و ایجاد سازمان فعلاً معلق مانده است و اتفاقات خوبی نمی‌افتد در این مجموعه.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی خط یک مترو تبریز، گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته مبلغی بالغ بر ۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه نیاز است که در بودجه سال جدید، دیده شده است.
رشیدی با اشاره به اینکه در پی اتفاق ناگواری که اواخر سال ۹۹ در فاز سوم تونل جنوبی خط یک مترو تبریز اتفاق افتاد، اتمام پروژه متوقف شد، افزود: این اتفاق نشان از عدم مدیریت صحیح و نظارت لازم در اجرا بود. دقت لازم در اجرای طرح، توسط پیمانکار، انجام نشده بود.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های شهری، از جمله مترو محاسبات حساس و میلیمتری هستند، ادامه داد: کوچکترین خطا، منجر به حوادث ناگوار می‌شود، بنابراین کار در این مجموعه دشوار است و مستلزم دقت مضاعف.
امیدواریم با همراهی مدیریت ارشد استان، این سازمان از بلاتکلیفی و تعلیق رها شود چرا که شهر، متضرر می‌شود از این بابت.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نیازمند حمایت دولت
رشیدی در خصوص جزئیات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی، گفت: دولت در ۸ سال گذشته سهم خریدی برای ناوگان عمومی تعریف نکرده بود، تنها در سال ۹۹ اوراق ۱۰۰ میلیاردی داده شد که سال ۱۴۰۰ با آن پول، 19 دستگاه اتوبوس خریداری شد.
وی با تاکید بر اینکه عدم نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در حال استفاده باعث می‌شود در پایان امسال، تعداد اتوبوس‌های فعال، به زیر صد دستگاه برسد، افزود: با منابعی که در بودجه امسال دیده شده امیدواریم بخشی از این نیاز تامین شود و به تدریج، حدود یکصد دستگاه اتوبوس به خطوط، تزریق شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه سالهاست برای نوسازی تاکسی‌ها تسهیلاتی داده نشده، گفت: جدیداً شهردار لایحه‌ای برای اخذ تسهیلات جهت نوسازی تاکسی‌ها به شورا ارایه کرد که خوشبختانه با نظر مساعد، تصویب شد.
رشیدی ادامه داد: ۱۱ هزار تاکسی در حال فعالیت هستند که میزان قابل توجهی از آنها فرسوده و بیش از ۵۰۰ دستگاه کاربراتوری هستند.
وی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۸ درصد دنبال می‌شود گ. از این میزان سود، ۱۴درصد را شهرداری و ۴درصد را راننده تقبل می‌کند. شهرداری آماده است سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای این منظور هزینه کند. تحقق این حرکت، به میزان استقبال راننده‌ها، نظام بانکی و توان خودروسازی بستگی دارد.

تبریز نیازمند برنامه جامع حمل ونقل عمومی است
این گزارش می افزاید؛ رئیس کمیسیون عمران‌، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر پیشتر نیز در جلسه مسئله شناسی حمل و نقل و ترافیک تبریز با بیان اینکه امروز در شهر تبریز نیازمند برنامه جامع در زمینه عمران و حمل و نقل هستیم گفت: بسیاری از مسائل در زمینه حمل و نقل وجود دارد که باید برای رفع آنها برنامه داشته باشیم؛ امروز تبریز نیازمند برنامه جامعی برای کنترل ترافیک، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای پروژه های عمرانی در زمینه حمل و نقل می‌باشد که براساس انسان محوری و نیاز واقعی شهر تدوین شده باشد.
انتهای پیام/
سیستم حمل و نقل کلانشهر تبریز تاسف بار است /  تبریز نیازمند برنامه جامع حمل ونقل عمومی است  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار