خبر/

سید محمود دعایی درگذشت

1401/03/16 - 07:39 - کد خبر: 64654 نسخه چاپی

نصر: حجت الاسلام سید محمود دعایی، یار دیرین امام و مدیر روزنامه اطلاعات درگذشت

به گزارش نصر، یار دیرین امام و مدیر روزنامه اطلاعات چشم بر این جهان فانی بست و به دیار باقی شتافت.
در سال 1320 در یزد، سیدمحمود دعایی دیده به جهان گشود. او بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد.

تحصیلات
دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال 1346 سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت، و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند، که به سرانجام نرسید.
 
سوابق اجرایی

 سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشورهای خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.
او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است، و از سال 1359 تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال 1382 به عنوان نماینده مردم حضور داشته است.
او در فاصله سال های 1357 تا 1359 به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوده، و پیش از آن نیز در سال های اقامت حضرت امام در نجف یکی از همراهان ایشان بوده است. 
سید محمود دعایی بدلیل انسداد مجرای تنفسی درگذشت. 
بر اساس اطلاعات اولیه، مرحوم سید محمود دعایی در روزهای اخیر حالات سرماخوردگی داشت و شب گذشته با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری و ساعتی پیش آسمانی می‌شوند.
 
مراسم تشییع
مراسم وداع با حجت‌الاسلام دعایی، دوشنبه ۱۶ خرداد بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شماره ۱ جماران برگزار می‌شود.
مراسم تشییع و خاکسپاری آن یار صدیق امام روز سه شنبه ۱۷ خرداد از حسینیه شماره یک جماران به سمت موسسه اطلاعات و از موسسه اطلاعات به سمت حرم مطهر امام خمینی انجام خواهد شد و پیکر ایشان در کنار مراد و مقتدای خویش آرام خواهد گرفت.
انتهای پیام/
سید محمود دعایی درگذشت خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار