نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

پاکیزگی از آلودگی‌ها و گناهان، مهمترین آثار عمل عبادی حج است

1401/03/16 - 09:23 - کد خبر: 64634 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین آثار عمل عبادی حج، به پاکیزگی از آلودگی‌ها و گناهان اشاره کرد که این خود می‌تواند برکات بی‌شماری را در پی داشته باشد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان از زائرین خواست رشد آگاهی و معرفت خود را افزایش دهند و با خانه خدا و تاریخ کهن و آشنایی با محل نزول وحی و آثار به جای مانده از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(س) و طبعاً زنده شدن تاریخ اسلام و خاطرات تلخ و شیرین آن در جای جای مکه و مدینه آشنا کنند.
وی ادامه داد: این عوامل انسان را با مجموعه‌ای از اطلاعات وسیع آشنا می‌سازد و با دقت می‌توان گفت که یک دوره تاریخ اسلام عملاً مرور می‌شود و امروزه می‌توان از طریق زیارت آنها و آشنا شدن با مقام و منزلت و مظلومیت آنان و استفاده از کلمات و سخنان گهربارشان، بر معرفت و معلومات خود افزود.
وی در خطاب به زائران بیت الله الحرام گفت: هر فردی که از گناهان پاک شد، یقیناً در آخرت رستگار خواهد بود و بهشت جاویدان جایگاه او می‌شود؛ حج هم اثر گناه زدایی دارد و هم پاداش گران سنگی به نام بهشت که پیامبر اکرم(ص) فرماید «الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَیْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا الْجَنَّةُ؛ حج مقبول را پاداشی جز بهشت نیست.
وی گفت: بین عمل و ایمان و اعتقاد رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ هر چه اعمال نیک و خیر بیشتر شود، بر قدرت ایمان افزوده می‌شود و بر عکس، اعمال ناشایست و انجام گناه ایمان را ضعیف و سست می‌کند که حج مجموعه اعمال و عباداتی است که شدیداً بر تقویت و اصلاح و افزایش ایمان تأثیر گذار است، لذا امام زین العابدین(ع) فرمود «حِجُّوا وَ اَعْتَمِرُوا... یَصْلُحْ إِیمَانُکُمْ...؛ حج و عمره را به جا آوردید... تا ایمان شما اصلاح و تقویت شود.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه حج را مجموعه اعمالی دانست که انسان را با توحید و یگانگی خدا و یاد او و همین طور با موحدان تاریخ و بندگان صالح و ذاکر خدا، یعنی انبیاء و اولیاء آشنا می‌سازد. 
وی تاکید کرد: اتصال به توحید و مبدأ هستی و یاد خدا، باعث آرامش روحی و روانی انسان می‌شود به راستی اگر به دقت ملاحظه شود، با تمام هجوم جمعیت و تراکم آن، گرمی هوا و سنگینی اعمال در لحظه بستن احرام و لبیک گفتن، حین طواف و در حال سعی بین صفا و مروه، در عرفات و منی و در همه جا آنچه از چهره حاجیان مشهود است، آرامش روحی و روانی و نشاط و شادی درونی غیر قابل وصف است.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم به تاثیر حج و رشد اخلاقی انسان آن اشاره کرد و گفت: از یک طرف، با ممنوعیت جدل و ناسزاگویی و... انسان را تمرین می‌کند که برای همیشه از رذائل اخلاقی زبانی دوری جوید و از طرف دیگر، با ایجاد خشوع قلبی و تواضع درونی، تکبر و غرور و خود خواهی را که محور و عامل بسیاری از گناهان و رذائل اخلاقی است، از انسان دور می‌سازد.
وی از دیگر آثار اخلاقی و روانی حج، به دنیا گریزی اشاره کرد؛ همان دنیایی که محبت آن عامل تمام خطاها و گناهان است که حجّ خانه خدا می تواند محبت به دنیا و زرق و برق آن را کمرنگ و یا زائل کند.
امام جمعه تبریز، افزود: مراسم حج بهترین فرصت برای توبه به درگاه خداوند است، در این ایام باید بازار و دنیا را کنار گذاشت و از فرصت حضور در سرزمین وحی استفاده کرد.
همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان آذربایجان شرقی روز یکشنبه (۱۵ خردادماه) با حضور گسترده زائرین کاروانهای آذربایجان شرقی در مجموعه ورزشی شهرداری تبریز برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در پایان این همایش نیز آموزش مناسک حج توسط حجت‌الاسلام والمسلمین نوبری به صورت عملی و نمادین با حضور جمعی از زائران و کارگزاران حج برگزار شد.
انتهای پیام/
 پاکیزگی از آلودگی‌ها و گناهان، مهمترین آثار عمل عبادی حج است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار