مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت آذربایجان شرقی

یک هزار و 515 آذربایجانی حاجی شوند/ حج فرصتی برای حل مشکلات مسلمانان است

1401/03/13 - 23:00 - کد خبر: 64546 نسخه چاپی

نصر: مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت آذربایجان شرقی گفت: حج کانون معارف الهی است و اجتماع سالانه بین مسلمین جهان است و حج فرصتی برای حل مشکلات مسلمانان و تمرین بندگی خدا است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ایران‌نژاد، مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت اظهار کرد: این هفته، هفته حج است و به همه مشتاقان زیارت تبریک می‌گویم. 
وی با بیان اینکه اولین نکته‌ای که در عالم به عنوان معبد شناخته شده است، خانه خداست، افزود: خداوند به حضرت آدم دستور بنای این خانه را داد ولی در اثر سیل و طوفان این خانه تخریب شد و خداوند به حضرت ابراهیم دستور بنای دوباره را داد. 
مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت ادامه داد: خداوند به حضرت ابراهیم دستور داد که فرزند و‌ همسر خود را در آن بیابان رها کند و خود خانه خدا را بنا کند. 
وی با اشاره بر اینکه بعد از ساخت خانه خدا، خداوند دستور داد تا حضرت ابراهیم(ع) مردم را برای طواف خانه خدا دعوت کند، گفت: حضرت ابراهیم به پروردگار گفت که صدای من به هیچ جا نمی‌رسد و عده‌ اندکی به زیارت می‌آیند ولی خداوند به او گفتند که از تو دعوت و از ما به گوش رساندن آن صدا به همه. به طوریکه این صدا به گوش آنهایی که هنوز به دنیا نیامده‌ است هم رسیده است. 
ایران‌نژاد به حجرالاسواد، مقام ابراهیم، حجر اسماعیل اشاره کرد و گفت: اینها همگی نشانه‌هایی الهی هستند. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایام رحلت امام رضوان‌الله است بنده مختصرا از دیدگاه ایشان به حج خواهم گفت طوریکه ایشان گفته‌اند که حج کانون معارف الهی است و اجتماع سالانه بین مسلمین جهان است و حج فرصتی برای حل مشکلات مسلمانان و تمرین بندگی خدا است. 
مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت آذربایجان شرقی متذکر شد: حج عبادت عمر است و سالی یکبار این رحمت به روی بشر باز می‌شود. 
وی تصریح کرد: به خاطر کرونا دوسالی بود که حج تعطیل شده بود؛ عربستان سعودی اجازه ورود حجاج را نمی‌داد ولی الان بعد از دو سال عده‌ای محدود به حج مشرف خواهند شد.
ایران‌نژاد ابراز کرد: از کل دنیا فقط یک میلیون زائر به خانه خدا خواهند رفت که سهم کشور ما ۳۹ هزار و ۶۵۰ نفر است و این تعداد را به کل استان‌ها تقسیم شده و از آذربایجان‌شرقی یک هزار و ۵۱۵ زائر به خانه خدا مشرف خواهند شد. 
وی ادامه داد: هر سال سی کاروان به حج مشرف می‌شد و الان ۱۱ کاروان از استان راهی حج خواهد شد. 
ایران‌نژاد به محدودیتی از سوی عربستان سعودی اشاره کرد که مورد اعتراض همگان قرار گرفت، گفت: محدودیت سنی مقرر شده مورد اعتراض واقع شد زیرا شاید یک فرد هفتاد ساله چابک‌تر از یک فرد پنجاه ساله است. 
وی بیان داشت: بیشترین سوالی که از دفتر حج و زیارت می‌شود این است که سن من بیش از ۶۵ سال شد و دیگر نمی‌توانم بروم که جوابش خیر است زیرا این محدودیت فقط برای امسال است که عربستان سعودی به خاطر آسیب‌پذیری این قشر قرار داده است انشالله از سال دیگر همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. 
مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت بیان داشت: سال ۱۳۹۹ کل کاروان‌ها برای تشرف تشکیل یافته بود و نزدیک به ۷۴ هزار نفر هم ثبت‌نام کرده و هم پولشان را واریز کرده بودند. 
وی ادامه داد: ما فقط توانستیم افرادی که هم پولشان را واریز و هم انتخاب شده بودند را با شرط تعیین شده انتخاب کردیم به طوریکه ۲۲ هزار نفر از آنها بالای ۶۵ سال بود و عده‌ای هم زوجین بودند که سن یکی شامل می‌شد و سن زوج دیگر مشمول محدودیت نمی‌شد و این منجر شد تا هر دو از سفر منصرف شوند. 
ایران‌نژاد گفت: یک هزار و ۵۱۵ نفر در کاروان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و در حال حاضر کاروان‌ها آماده تشرف است و زمان پرواز از ۲۲ تا ۲۴ خرداد می‌باشد. 
وی توضیح داد: مقرر بود تا عربستان سعودی با همان قیمتی که در سال ۹۹ گرفته است، حج را برگزار کند ولی عربستان سعودی الان قیمت را ۳۰۰ برابر قیمت مشاعر افزایش داده است و به عبارتی باید حجاج ۳۲ میلیون دیگر هم پرداخت کنند. 
انتهای پیام/
یک هزار و 515 آذربایجانی حاجی شوند/ حج فرصتی برای حل مشکلات مسلمانان است خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار