رییس‌جمهور در نشست با خبرنگاران: 

محورهای ترانزیتی آذربایجان باید بازگشایی شوند/ مشکل دریاچه ارومیه مسأله کشور است

1401/03/13 - 14:01 - کد خبر: 64527 نسخه چاپی

نصر: رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران نتایج سفر خود را تشریح کرد.

به گزارش نصر، سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوب تولید و تجارت در آذربایجان شرقی، اهمیت ارتباط با همسایگان و صادرات را مضاعف می‌کند، تأکید کرد: می‌توان با گفتگو با جمهوری آذربایجان مسیر ریلی بین دو کشور را فعال کرد و این کار قابل انجام است. با توجه به ظرفیت‌های خوب تولید و تجارت در استان آذربایجان شرقی، ارتباط با همسایگان و صادرات برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: گفت: در این مدت بویژه پس از سفری که برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاجیکستان داشتم و در آنجا با روسای کشورهای منطقه گفتگو داشتم، اعلام کردم اولویت ما فعال کردن ارتباطات همسایگی است. تجارت با تاجیکستان در همین مدت چهار برابر شده است. 

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت است
رییس‌جمهوری تصریح کرد: با اجرای مصوبات سفر به آذربایجان شرقی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دارای اولویت با جدیت دنبال می‌شود.
رییسی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های دولت در استان است و جزو مطالبات مهم مردم و مدیران استان هم هست.

صنعت و تجارت باید در منطقه آزاد ارس متحول شود
وی با تاکید بر اینکه تولید و تجارت از بارزترین پتانسیل های آذربایجان شرقی است، گفت: تصمیمات مهم و اساسی برای استان و منطقه آزاد ارس گرفتیم که در حوزه صنعت و تجارت شاهد تحول آن خواهیم بود.
رییس‌جمهور تصریح کرد: تولید و تجارت باید در منطقه آزاد ارس باید متحول شود و مسیرهای ترانزیتی و ریلی شمال‌غرب و جلفا باید بازگشایی شود، تحقق این مهم طی با مذاکره همسایگان قابل دسترس و میسر است.
رییسی گفت: تعاملات با کشورهای همسایه باید توسعه پیدا کند، محصولات ایرانی در بازارهای منطقه مشتریان خوبی دارند و باید استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه در اولویت باشد.
وی ادامه داد: تجارت با کشورهای همسایه باید بر اساس حسن همجواری و با استفاده از ظرفیت‌های معاهدات منطقه‌ای از جمله شانگهای توسعه پیدا کند.

اعتبارات ویژه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
رییسی بر لزوم پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم تاکید کرد و گفت: در حوزه مسایل آسیب‌های اجتماعی در مورد تسهیل ازدواج جوانان اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برخی آسیب های اجتماعی زیبنده این نظام و آذربایجان شرقی نیست، تصمیمات مهمی گرفتیم که آسیب‌های اجتماعی پیشگیری و برطرف شوند.

مشکل دریاچه ارومیه مسأله کشور است
سید ابراهیم رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حفظ محیط‌زیست،  به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه نیازمند کار فوری و کارآمد است. مسأله دریاچه ارومیه تنها به استان‌های آذربایجان مربوط نیست و یک مسأله ملی است.
رییس دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داد: احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های اصلی دولت است و دستورالعمل های لازم به وزارت نیرو، محیط‌زیست و معاونت اجرایی ابلاغ شده است.
رییسی در ادامه به تخریب جنگلها و منابع طبیعی منطقه ارسباران به بهانه معدن کاری هم واکنش نشان داد و گفت: به هیچ عنوان اجازه تخریب جنگل ها و مراتع را به هیچ بهانه‌ای نمی‌دهیم معدن کاران باید بر اساس قانون باید تعهدات زیست‌محیطی خود را به انجام رسانند و سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به وظایف قانونی خود به دقت عمل کنند.
وی در پایان تاکید کرد: دولت اجازه تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی را نمی‌دهد و تخریباتی که تا کنون در محیط زیست آذربایجان شرقی و دیگر نقاط کشور انجام شده باید جبران شوند.
انتهای پیام/
محورهای ترانزیتی آذربایجان باید بازگشایی شوند/ مشکل دریاچه ارومیه مسأله کشور است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار