نماینده ویژه رییس جمهور مطرح کرد:

بررسی مشکلات سد آرباطان شهرستان هریس

1401/03/12 - 13:26 - کد خبر: 64453 نسخه چاپی

نصر: سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور با حضور در شهرستان هریس پس از غبارروبی مزار شهدا و نثار فاتحه به روح شهیدان این شهرستان و همچنین دیدار با خانواده شهدا، از سد آرباطان دیدن و مشکلات این سد را از نزدیک بررسی کرد.

به گزارش نصر، این سد از سال ۱۳۸۷ به دلیل فرونشست و نشتی آب غیرقابل استفاده شده است و با توجه به قطع آبگیری لایه نمکی در مخزن سد ایجاد شده است.
مردم منطقه با سفر نماینده دولت به این شهرستان امیدوار به احیای این سد هستند. این سد می تواند کشاورزی منطقه را متحول کند.  
وزیر ورزش و جوانان همچنین از نیروگاه برق شهرستان هریس نیز بازدید کرد.  در این بازدید نماینده شهرستان های اهر و هریس در خانه ملت، گزارشی در خصوص فاز اول این پروژه و توضیحاتی را در خصوص الزام راه اندازی فاز دوم ارائه کرد. 
احمد محرم زاده کرد: زمین فاز دوم خریداری و زیر ساختها آماده شده است که به محض صدور مجوز و تامین اعتبار احداث خواهد شد.
نماینده مردم هریس و اهر گفت: در صورت راه اندازی این پروژه، برای ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.
سجادی در ادامه از مجموعه ورزشی تختی شهرستان هریس دیدن کرد و عباس قلی‌پور رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان در خصوص تجهیز کامل سالن اختصاصی تکواندو هریس توضیحاتی داد.
سد ارباطان هریس با ۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت در سال ۱۳۶۳ توسط سازمان کشاورزی و با هدف تأمین آب کشاورزی و شرب ساخته و در سال ۱۳۸۱ آبگیری شد. جهت استفاده از آب سد در مزارع پایاب، پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و کانال های مورد نیاز آن از سال ۱۳۸۳ با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار شروع شد.
علت تخریب این سد  در سال ۱۳۸۷ به علت وجود لایه های گچی و نمکی در لایه های سطوح زیرین سد تخریب شده و ۲۷ میلیون متر مکعب آب آن به لایه های زیرین نفوذ کرده و از مزارع پائین دست به صورت گودال های بزرگ خارج شده است.
  قراربود از آب سد ارباطان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد استفاده شود، برنامه ریزی هایی هم برای تأمین آب آشامیدنی سه شهر و ۱۷ روستا از این سد شده و آب مورد نیاز نیروگاه یک هزار و یکصد مگاواتی سیکل ترکیبی هریس نیز از آب این سد تامین شود.
  در نتیجه مطالعات علاج بخشی، دو روش ایجاد مانع در داخل لایه نمک برای قطع جریان تراوش و روش قطع ارتباط بین کف مخزن و لایه های زیرین برای جلوگیری از ورود آب به زمین توسط مهندسان مشاور پیشنهاد شده و جهت انتخاب گزینه نهایی علاج بخشی سد و تخصیص اعتبارات لازم  از روش مطالعات ژئو فیزیک استفاده خواهد شد.
انتهای پیام/
بررسی مشکلات سد آرباطان شهرستان هریس خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار