یادداشت/

استقلال مس آذربایجان شرط لازم توسعه است، نه کافی

1401/03/12 - 12:53 - کد خبر: 64446 نسخه چاپی

نصر: در سال‌های اخیر، خام‌فروشی مس آذربایجان که باعث تخریب محیط‌زیست از طرفی و عدم انتفاع آذربایجان از این استخراج نقل محافل شده است اما در همچنان بر همان آستانه چرخیده است.

در سال‌های اخیر، خام‌فروشی مس آذربایجان که باعث تخریب محیط‌زیست از طرفی و عدم انتفاع آذربایجان از این استخراج نقل محافل شده است اما در همچنان بر همان آستانه چرخیده است. این بحث زمانی داغ شد که بحث خرید تیم تراکتورسازی توسط صنایع ملی مس ایران توسط تعدادی از نمایندگان مطرح شد که با واکنش تند نمایندگان استان کرمان مواجه شد و این‌بار نمایندگان آذربایجان با میان کشیدن سهم اجتماعی صنایع مس، خواستار خرج شدن بخشی از این منبع برای آذربایجان در قالب تیم تراکتور شدند ولی عملا زور نمایندگان آذربایجان به کرمانی‌ها نچربید و خرید این تیم منتفی شد و مالک فعلی تراکتور به خواسته‌ی خود یا خواهش دیگران اعلام کرد که دیگر تراکتور را نمی‌فروشم. اما هنوز بحث استقلال مس آذربایجان جزو مطالبات مردم آذربایجان هست و گهگاهی مسئولان و نمایندگان نیز بر این امر تاکید می‌کنند اما تا چه حدی در پشت این وعده‌ها عمل و برنامه خوابیده است الله اعلم.
حالا که در روزهای سفر رییس‌جمهور به تبریز بار دیگر بحث بر سر این مطالبه داغ شده است و حتی از ایشان درخواست شده این طرح را به عنوان ارمغانی در سفرشان تبریز در نظر بگیرند باید به این نکته توجه کنیم که شرکت مس آذربایجان با اسم دهان پر کن خود در شرایط فعلی یک شرکت حمل و نقل ترانزیتی جهت حمل سنگ و پیمانکاری حفاری سنگ خواهد بود. پس اگر می‌خواهیم مس آذربایجان بنای توسعه‌ی اقتصادی آذربایجان را بگذارد باید به فکر سرمایه‌گذاری بالا در حوزه‌ی تلغیظ و ذوب مس، تحویل مس به صنایع پایین‌دستی و نهایتا ایجاد خوشه‌ی آذربایجان باشیم و اینگونه نباشد که شرکتی تحویل بگیریم که عاجز از هرگونه فرآوری و صرفا خام فروش باشد.
سخن آخر اینکه در سال‌های اخیر نمودار قیمت مس همواره رو به بالا بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در روزگاری که جهان به سوی انرژی پاک می‌رود و انرژی الکتریکی تولید شده با مس منتقل می‌شود و تنها در باتری ماشین‌های برقی نسبت به اتومبیل‌های با سوخت فسیلی مصرف مس چهار برابر شده است، باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم و مسئولان نیز در جهت احقاق حقوق مردمان این خاک تلاش کنند و اینگونه نباشد که با این ثروت هنگفت تبریز و آذربایجان که هیچ خود ورزقان هم طبق گفته‌ی مسئولان امر جزو مناطق کم‌برخوردار از اشتغال کشور باشد.

به قلم نوید محمدی نسب‌آباد
انتهای پیام/
استقلال مس آذربایجان شرط لازم توسعه است، نه کافی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار