انتقاد اولیانوف از احتمال طرح قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام

1401/03/12 - 10:32 - کد خبر: 64420 نسخه چاپی

نصر: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتقاد از طرح قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد که این اقدام به احیای برجام کمکی نخواهد کرد.

به گزارش نصر، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر طرح یک قطعنامه ضد ایرانی در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.
اولیانوف در پیام خود نوشت: شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران ممکن است در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی میز قرار گیرد.
وی ادامه داد: دو سوال در این خصوص مطرح می‌شود؛ ۱. آیا چنین قطعنامه‌ای برای حفظ روابط منظم میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مفید خواهد بود؟ ۲. آیا به احیای برجام کمک خواهد کرد؟ من تردید دارم.
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.
بنا بر گزارش رویترز، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان پیش‌نویس یک قطعنامه را برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.
در پیش‌نویس این قطعنامه که رویترز ادعای می‌کند آن را رویت کرده، آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.
ادعای خبرگزاری رویترز درباره تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران از سوی این چند کشور در پی این مطرح می‌شود که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد، ایران همچنان به سئوالات در خصوص منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.
خبرگزاری رویترز در این باره ادعا کرد: در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه(۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد.
رویترز همچنین ادامه داد: در این گزارش آمده است که مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.
این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره گزارش اخیر آژانس اتمی گفت:‌ متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد تهران به صورت مکتوب پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی (مدیرکل آژانس اتمی) در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت:‌ این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به طرح قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام در صفحه توییتر خود نوشت: رژیم اسراییل، به‌عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست.
 ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند.
وی افزود: زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند. آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو  آماده‌ایم.
انتهای پیام/
انتقاد اولیانوف از احتمال طرح قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار