رشیدی در تحریریه «نصر» مطرح کرد؛

مقاومت سیستم شهرداری در برابر شفافیت/ حادثه ناگوار مترو تبریز، ماحصل عدم نظارت و مدیریت صحیح بود

1401/03/11 - 11:27 - کد خبر: 64324 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی تبریز در خصوص رونمایی سامانه شفافیت و عدم تکمیل داده‌های سامانه، گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که برای تکمیل داده‌های سامانه باید منابع اطلاعاتی لازم در دسترس پشتیبانی سایت قرار گیرد و از طرفی سیستم شهرداری در برابر شفافیت مقاوم است، البته این مقاومت در اکثر سیستم‌های اداری شهرهای مختلف وجود دارد.

به گزارش نصر، روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیلی نصر، پاسخگوی سوالات خبرنگاران این مجموعه شد و از جزئیات مسائل شهری سخن گفت.
 
مدیران شهری به فرجام پروژه‌های مشارکتی نمی‌اندیشند
روح اله رشیدی در خصوص ابتر ماندن اکثر پروژه‌های مشارکتی تبریز، با بیان اینکه مفهوم کلمه مشارکت در بحث مدیریت شهری حلاجی نشده است و صرفاً در برداشت سطحی از نمونه‌های خارجی در دهه‌های گذشته خلاصه شده است، گفت: تفکر غالب مدیران شهری این است که اگر سرمایه گذار با بودجه کلان درخواست مشارکت دهد، حتماً توان اجرای پروژه دارد، اما این یک تفکر اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه مفهوم برون سپاری و مشارکت همواره مبهم بوده و هنوز در نظام اقتصادی جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: مدیران شهری بدون تفکر به فرجام پروژه‌ها، در حالت خوش بینانه تنها به اجرا و ایجاد سابقه کاری برای خود می‌اندیشند و به جزئیات قراردادها توجهی ندارند و نتیجه این تفکر نیمه تمام ماندن پروژه‌های مشارکتی است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر مکلف به تسهیل مشارکت مردم در امور شهری هستند و این به معنی مدیریت مردمی شهر است نه به این مفهوم که کل سرنوشت مدیریت شهری به دست تعدادی از سرمایه گذاران سپرده شود.
رشیدی با تاکید بر لزوم استفاده از دانش حقوقی و کارشناسان متخصص در بحث بررسی قراردادها، اضافه کرد: واقعیت این است که مدیریت شهری ما آماده میزبانی از مشارکت نیست.
وی با اشاره به اینکه سازمان سرمایه گذاری شهرداری فقط امور اداری را انجام می‌دهد و این شهرداری است که در خصوص پروژه‌ها، قراردادها و مشارکت‌ها تصمیم می‌گیرد، افزود: قصه پارک حاشیه‌ای شهر، یک نمونه از پروژه‌های مشارکتی شهرداری است که مشکلات عدیده دارد، سهم شهرداری از این پروژه سالانه است و قوانین آن استاندارد نیست، سازمان ترافیک نیز رسماً اعلام کرد که شرکت متولی پارک حاشیه‌ای شفافیتی در نحوه اجرای این پروژه ندارد و به دلیل امکان نظارت ممکن نیست.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز، راه حل خروج از فرآیند ابتر ماندن پروژه‌های مشارکتی کلانشهر تبریز را توقف در ادامه این روند ناآگاهانه دانست و گفت: توقف این روند نادرست، قدم اول برای حل مشکل است.
 

 
جزئیات تعیین تکلیف پروژه‌های مشارکتی با بانک شهر
رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع بانک شهر و اختلافات آن با شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: بانک شهر و شهرداری، چند پروژه مشارکتی دارند که متاسفانه نیمه‌تمام و معلق باقی مانده. برای تعیین تکلیف این پروژه‌ها لازم است منافع شهرداری با دقت توسط مدیریت شهری دنبال و تثبیت شود. مدیران بانک شهر پیشنهادی داده بودند که از نظر شهردار سابق، تامین‌کننده منافع شهرداری نبود و در واقع، مشکلات بانک شهر را حل می‌کرد اما تاثیری در تضمین حقوق شهرداری نداشت. پیشنهاد شهردار سابق این بود که همه‌ی پنج پروژه‌های نیمه تمام مشارکتی را یک‌کاسه کنند و مابه‌التفاوت را محاسبه نمایند اما بانک شهر چهار پروژه‌ را پیشنهاد داد. این هم مطلوب نبود برای شهرداری. بنابراین تفاوت رویکرد، منجر به اختلاف شد. توقع ما هم از شهردار این بود که ضمن گره‌گشایی از وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام، منافع شهرداری را حفظ کند. اگرچه در این موضوع، بین اعضای شورا تفاوت نگاه وجود داشت. این ماجرا به صحن کشیده شد و دیدیم که چه شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه موضوع جدیدی که در خصوص همکاری با بانک شهر شعب آذربایجان شرقی مطرح است و از سوی رییس شورا بیان شده است، ابعاد متفاوتی با موضوع گذشته بانک شهر دارد، ادامه داد: این همکاری در خصوص تعدادی از مکان‌هایی است که شهرداری به بانک مذکور برای ایجاد کیوسک، باجه عابر بانک و دیگر موارد داده است، که مقرر شد با توجه به مراودات مطرح شده باید جزئیات و هزینه‌ها بررسی شود.

"پارک بزرگ تبریز" پروژه‌ای برای یکپارچه‌سازی و حفاظت از زمین‌های کشاورزی حکم آباد
عضو شورای اسلامی تبریز در خصوص آینده نافرجام پروژه پارک بزرگ تبریز و ابعاد پنهان این پروژه معطل مانده، گفت: در اولین مراحل ایده پردازی پروژه "پارک بزرگ تبریز" مقرر شد این پروژه در راستای حفاظت از باغات، اراضی و مزارع کشاورزان مستقر در محل، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد بازارچه فروش یکپارچه و منسجم اجرا شود که در همین جهت ابعاد مختلفی مطرح و با برآورد ۱۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌ریزی شده بود.
رشیدی افزود: این طرح، در زمان شورا و شهردار قبلی، ضلع شمالی آجی چای، باغات حکم آباد و اراضی اطراف محل، در مجموع پارک بزرگ را تشکیل می‌داد و کمیته راهبردی پروژه نیز تشکیل شده بود تا اینکه این طرح به دوره‌ی شورای ششم رسید. شورا با آن برآورد و ابعاد، مخالفت کرد. قرار شد شهرداری اصلاح کند. در دوره‌ی شهردار سابق با تشکیل کمیته فنی، ابعاد پروژه کاهش داده شد و به حدود چهل پروژه با هدف حفاظت اراضی رسید. ریزپروژه‌هایی از جمله اصلاح سیستم آبیاری، ایجاد بازارچه فروش محصولات و چند پروژه دیگر نیز تعریف شده بود. این طرح در قالب لایحه به شورا ارائه شد.
وی ادامه داد: در این فاصله، مدیریت شهرداری دچار دگرگونی شد و بررسی جزئیات به سال جدید موکول شد. در همین بین مشاور طرح، طرحی جدید را به کمیته فنی که بالاترین مرجع پروژه‌های عمرانی شهرداری ارسال کرده بود و متوجه شدیم طرح تغییرات بسیاری به خود دیده است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه پروژه پارک بزرگ تبریز به عنوان طرح حفاظت از باغات، مزارع و اراضی بایر اطراف مطرح است، اضافه کرد: ما جز به این هدف، فکر نمی‌کنیم چرا که پنجاه سال است مردم منطقه منتظرند اما اتفاقی نیفتاده. در طرح جدید متاسفانه به این موضوع، کم توجهی شده بود و برگشت خورد تا اصلاح شود. احداث پارک شهری اولویت ندارد برای شورا. بنابراین منتظریم طرح بازنگری شده با محوریت حفاظت مزارع، دوباره به شورا برگردد.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی شورای اسلامی تبریز از اجرا این پروژه کمک به معیشت کشاورزان و حفظ اراضی کشاورزی است، گفت: با توجه به تغییرات وسیع طرح در ابعاد و هزینه‌ها و دور شدن از هدف اصلی طرح، تصویب و اجرای آن را مشروط به اصلاح با هدف مذکور کردیم.
 

 
تغییر شهردار و دگرگونی در بدنه شهرداری، نابهنگام بود
این عضو شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه دگرگونی در مدیریت شهرداری، همزمان با مقطع مهمی از اخذ تصمیمات اساسی مانند بررسی برنامه و بودجه سال جدید و لزوم تعیین تکلیف برخی لوایح مهم شهرداری بود، گفت: تغییر شهردار آن هم درست در مقطعی که چند لایحه مهم در نوبت بررسی بود، باعث شد بسیاری از تصمیمات شورا که به مرحله تصویب و یا اجرا رسیده بود متوقف و یا دچار تغییر شود. این اتفاق، موجب عقب افتادگی و تعویق بسیاری تصمیمات مهم و دوباره‌کاری‌ها شد.
رشیدی با بیان اینکه دگرگونی در بدنه شهرداری بسیار نابهنگام بود، افزود: و اگر آن تغییرات یک ماه بعد هم اتفاق می‌افتاد، مسئله خاصی پیش نمی‌آمد اما متاسفانه چنین نشد.
وی اضافه کرد: تاخیر در تصمیم در طرح پارک بزرگ تبریز، عدم اجرای صحیح اساسنامه سازمان حمل و نقل ریلی و‌ آشفتگی در مترو و مشکلات دیگری که در اجرای پروژه‌های دیگر شاهد هستیم، ناشی از همین تعجیل در تغییر شهردار است.
 
حادثه ناگوار مترو تبریز، ماحصل عدم نظارت و مدیریت صحیح
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای تبریز در خصوص جزئیات ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی و بحث انحلال شرکت بهره برداری مترو تبریز، گفت: اساسنامه سازمان حمل و نقل ریلی سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت کشور ابلاغ شد. شورا هم بر اجرای این اساسنامه تاکید کرد. مصوبه شورا به شهردار ابلاغ شد و قرار شد شرکت بهره‌برداری منحل شود و به عنوان معاونت بهره‌برداری در سازمان جدید حمل و نقل ریلی عمل نماید.
رشیدی ادامه داد: شورای ششم با ایجاد سازمان حمل و نقل ریلی در راستای یکپارچه‌سازی مدیریتی در بخش احداث و بهره برداری موافق است و مقدمات تسویه شرکت بهره برداری برای ادغام در سازمان حمل ونقل ریلی قبل از ایجاد دگرگونی در شهرداری انجام شده بود.
وی اضافه کرد: تغییر نابهنگام شهردار، در اجرای این طرح نیز اثر گذاشت و تکلیف شرکت بهره برداری مترو تبریز و ایجاد سازمان فعلاً معلق مانده است و اتفاقات خوبی نمی‌افتد در این مجموعه.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی خط یک مترو تبریز، گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته مبلغی بالغ بر ۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه نیاز است که در بودجه سال جدید، دیده شده است.
رشیدی با اشاره به اینکه در پی اتفاق ناگواری که اواخر سال ۹۹ در فاز سوم تونل جنوبی خط یک مترو تبریز اتفاق افتاد، اتمام پروژه متوقف شد، افزود: این اتفاق نشان از عدم مدیریت صحیح و نظارت لازم در اجرا بود. دقت لازم در اجرای طرح، توسط پیمانکار، انجام نشده بود.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های شهری، از جمله مترو محاسبات حساس و میلیمتری هستند، ادامه داد: کوچکترین خطا، منجر به حوادث ناگوار می‌شود، بنابراین کار در این مجموعه دشوار است و مستلزم دقت مضاعف.
امیدواریم با همراهی مدیریت ارشد استان، این سازمان از بلاتکلیفی و تعلیق رها شود چرا که شهر، متضرر می‌شود از این بابت.
 

 
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نیازمند حمایت دولت
رشیدی در خصوص جزئیات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی، گفت: دولت در ۸ سال گذشته سهم خریدی برای ناوگان عمومی تعریف نکرده بود، تنها در سال ۹۹ اوراق ۱۰۰ میلیاردی داده شد که سال ۱۴۰۰ با آن پول، نوزده دستگاه اتوبوس خریداری شد.
وی با تاکید بر اینکه عدم نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در حال استفاده باعث می‌شود در پایان امسال، تعداد اتوبوس‌های فعال، به زیر صد دستگاه برسد، افزود: با منابعی که در بودجه امسال دیده شده امیدواریم بخشی از این نیاز تامین شود و به تدریج، حدود یکصد دستگاه اتوبوس به خطوط، تزریق شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه سالهاست برای نوسازی تاکسی‌ها تسهیلاتی داده نشده، گفت: جدیداً شهردار لایحه‌ای برای اخذ تسهیلات جهت نوسازی تاکسی‌ها به شورا ارایه کرد که خوشبختانه با نظر مساعد، تصویب شد.
رشیدی ادامه داد: ۱۱ هزار تاکسی در حال فعالیت هستند که میزان قابل توجهی از آنها فرسوده و بیش از ۵۰۰ دستگاه کاربراتوری هستند.
وی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۸ درصد دنبال می‌شود گ. از این میزان سود، ۱۴درصد را شهرداری و ۴درصد را راننده تقبل می‌کند. شهرداری آماده است سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای این منظور هزینه کند. تحقق این حرکت، به میزان استقبال راننده‌ها، نظام بانکی و توان خودروسازی بستگی دارد.
 
هوشمندسازی یک عنوان ویترینی برای پروژه هاست
رشیدی با بیان اینکه هوشمندسازی در زمینه ترافیک شهری، امری فرعی و بیشتر یک ایده‌ی ویترینی است، گفت: حل مسئله‌ی ترافیک تبریز بیش و پیش از آنکه به هوشمندسازی و یا احداث روگذر و زیر گذر نیاز داشته باشد به بازنگری‌های اساسی در زمینه‌ی شهرسازی نیازمند است.
وی ادامه داد: برای حل بخشی از مشکلات ترافیکی، نیاز است، مراکز پزشکی و درمانی از هسته مرکزی شهر فاصله بگیرد و ساختمان‌هایی از جمله شیخ الرئیس، مجتمع بهاران، ساختمان آزادی و کیلینیک سلامت معضل‌های ترافیکی خیابان ازادی و گلگشت هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه بیش از هزار واحد پزشکی در محدوده منطقه سه شهرداری از جمله هفده شهریور مستقر است، اضافه کرد: تمرکز در زمینه پزشکی و درمانی، نه تنها موجب خسارت‌های زیاد به اقتصاد شهر و مردم شده، بلکه اقتصاد پزشکان را نیز متاثر کرده است.
 

 
مقاومت سیستم شهرداری در برابر شفافیت
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی تبریز در خصوص رونمایی سامانه شفافیت و عدم تکمیل داده‌های سامانه، گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که برای تکمیل داده‌های سامانه باید منابع اطلاعاتی لازم در دسترس پشتیبانی سایت قرار گیرد و از طرفی سیستم شهرداری به صورت سنتی و عادت‌شده در برابر شفافیت مقاوم است، البته این مقاومت در اکثر سیستم‌های اداری شهرهای مختلف وجود دارد.
رشیدی ادامه داد: با وجود تاکید شورا به شفاف‌سازی امور شهری و شهرداری، این موضوع هنوز کند پیش می‌رود. شورای ششم واقعا به دنبال ایجاد شفافیت است.
وی اضافه کرد: پیش از این پرتال شفافیت در دسترس عموم بود، اما شورا بر تبدیل این پرتال به سامانه تاکید داشت و سازمان فاوای شهرداری تبریز عهده‌دار ایجاد سامانه شفافیت شد.
رشیدی با اشاره بر اینکه از نظر بنده سامانه شفافیت که رونمایی شد، ۲۰ درصد از آنچیزی است که توقع داریم، گفت: تصمیم بر این شد به هر نحوی که هست سامانه رونمایی شود تا شورا و شهرداری به نوعی زیر بار مسئولیت برود و با نقدهایی که از افکار عمومی می‌رسد، خود را ملزم به تکمیل و اصلاح کند.
وی ادامه داد: اگر ریسک رونمایی ناقص سامانه را به عهده گرفتیم یعنی، به تعیین تکلیف پافشاری داریم و این امر قدم مثبتی برای حرکت تمام واحدهای شهرداری اعم از مالی، اقتصادی، شهرسازی، خدمات شهری و عمرانی به سمت سیستمی شدن و شفافیت خواهد بود. راه موفقیت سامانه شفافیت، تکامل آن و تن دادن به شفاف‌سازی در بدنه شهرداری تبریز است.
این عضو شورای اسلامی تبریز در ادامه به پروژه احداث تونل ارتباطی فیبر نوری به طول ۲۵۷ کیلومتر در کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: فراخوان برای شناسایی مشارکت‌کننده در اجرای پروژه به زودی منتشر خواهد شد.
رشیدی در پایان افزود: اجرای پروژه فیبرنوری مسائه حیاتی برای شهر است و می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری عمل کند‌.
انتهای پیام/
 
مقاومت سیستم شهرداری در برابر شفافیت/ حادثه ناگوار مترو تبریز، ماحصل عدم نظارت و مدیریت صحیح بود گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار