آغاز برداشت محصول «کاملینا» از مزارع خداآفرین

1401/03/10 - 11:57 - کد خبر: 64236 نسخه چاپی

نصر: برداشت دانه های روغنی «کاملینا» برای نخستین بار در روستاهای دهستان کیوان بخش مرکزی خداآفرین با سطح زیر کشت ۶ هکتار آغاز شد .

به گزارش نصر، علی اکبر نکونام فرماندار خداافرین روز سه شنبه در بازدید از مزارع کاملینا با اشاره به اینکه پیش بینی می شود میانگین تولید این محصول یک و نیم تن در هکتار باشد، افزود: کشت دانه روغنی کاملینا به منظور  تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن خوراکی توسعه می یابد.
وی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا دارای ویژگیهایی همچون نیاز آبی کم ، قابلیت کشت پائیزه و برداشت در خردادماه ، سازگاری با تغییرات اقلیمی و مقاومت در برابر خشکی و آفات و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت، ابراز امیدواری کرد تا توسعه کشت این محصول گامی موثر در جهت اقتصادی شدن کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان باشد.
به گزارش ایرنا گیاه دانه روغنی کاملینا یا «Camelina sativa» بر اساس نتایج پژوهش‌ها احتیاج آبی بسیار کمی داشته و در برابر سرمای بهاره مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دانه روغنی به خصوص کلزا دارد.
همچنین بر اساس آنچه که در کتاب «کاملینا، گیاهی کم‌توقع و سازگار» طی سال ۱۳۹۸ از سوی دانشگاه رازی منتشر شد، این گیاه از مقاومت بالایی در برابر آفت‌های رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک‌های گرده‌خوار برخوردار است.
خواص و کاربردهای کاملینا در این کتاب اینگونه توصیف شده است که «روغن آن دارای مقادیر بالایی از امگا ۳ است که باعث پیشگیری از سرطان و چاقی می‌شود؛ در صنعت به عنوان سوخت زیستی، تولید رزین، واکس‌ها و همچنین برای تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد».
کاملینا یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده است.
انتهای پیام/
آغاز برداشت محصول «کاملینا» از مزارع خداآفرین خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار