گفت‌و‌گوی اختصاصی با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش؛

رژیم صهیونیستی را در قامت تهدید نمی‌بینیم/ طراز تهدید رژیم اسرائیل برای ما در حد گروه‌های معاند و معارض است

1401/03/10 - 09:35 - کد خبر: 64225 نسخه چاپی

نصر: فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش گفت: رژیم صهیونیستی هیچ گاه در قد و قامت یک تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران نبوده است که بتوانیم تهدید جدی حسابش کنیم. همان طور که مقام معظم رهبری هم قبلاً اشاره کرده بودند، ارتش برای روزهای بزرگ است و چهارتا خرابکاری اسرائیلی‌ها نمی‌تواند آن‌ها را در ردیف یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی کند. طراز تهدید رژیم اسرائیل برای ما در حد گروه‌های معاند و معارض است.

به گزارش نصر، بیست و نهم فروردین سالروز گرامی‌داشت ارتش جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از ایثارگری‌های نیروی زمینی محوری ارتش است. در روزهای پرتلاطم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سربرآوردن گروه‌های متخاصم در برخی مناطق کشور، نیروهای ارتش به سرعت برای مقابله با تروریست‌ها به مناطق عملیاتی وارد شدند، اما برخی گروه‌های سیاسی چپ و راست و نیز بخشی از دولت موقت، در حالی که ارتش دست به اسلحه و در حال مقابله با گروه‌های اخلال‌گر امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور بود، شعارها و طرح‌هایی علیه ارتش مطرح کردند و خواستار انحلال آن شدند!
در ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران این کشمکش‌های سیاسی علیه ارتش ادامه داشت تا اینکه امام خمینی (ره) در روز 26 فروردین 1358 با یک بیانیه و فرمان تاریخی خط بطلانی بر تلاش‌های معاندان بر انحلال ارتش کشیده و با تاکید بر اینکه ارتش هم‌چنان پابرجا خواهد ماند، روز 29 فروردین را به نام «روز ارتش جمهوری اسلامی ایران» نام‌گذاری کرده و ارتش را یک «ارتش محمدی» دانستند. در بخشی از این بیانیه تاریخی آمده بود: «... روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.».
ارتش خیلی زود به رسالت خود عمل کرد و امنیت و یکپارچگی را به کشور بازگرداند، اما در حالی که هنوز درگیری‌های ارتش با گروه‌های تروریستی در غرب کشور پایان نیافته بود، در 31 شهریور 1359 به خیال اینکه ارتش ایران تضعیف شده، یک جنگ تمام عیار علیه کشورمان تحمیل شد تا عیار مردان رشید ارتش جمهوری اسلامی ایران عیان‌تر شود.
وقوع جنگ، مردم و ارتش را منسجم‌تر کرد و با سامان گرفتن نیروهای داوطلب مردمی و تشکیل سپاه، صفحه جنگ برگشت و کسانی که وعده ناهار و کنفرانس خبری در تهران را داده بودند، پی به اشتباه محاسباتی خود بردند.
پس از جنگ همواره ارتش در حال پیشرفت و بروزرسانی سازمان، آموزش‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی خود بوده است. به بهانه تبریک و تهنیت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران میهمان سرتیپ حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا شدیم.


امیر سرتیپ ستاد علی حاجیلو با رویی گشاده و زبان روزه پذیرای گروه خبری «نصر» شد و به سوالات مختلف ما پاسخ گفت. با ما در این گفت‌و‌گوی تفصیلی همراه شوید.
***
امیر؛ از اینکه دعوت ما برای مصاحبه را پذیرفتید از شما سپاسگزارم و روز ارتش را به شما و هم‌رزمان شما تبریک می‌گویم. لطفاً از اهمیت ارتش و روز ارتش برایمان بگویید و اینکه در آن ماه‌های ابتدایی انقلاب چه گذشت؟
من هم از حضور شما ممنونم. 29 فروردین در تاریخ انقلاب اسلامی یک اتفاق مهم و تاریخی است و امام (ره) با نامگذاری 29 فروردین به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران توطئه دشمنان برای تضعیف و خلع سلاح کشور را ناکام گذاشتند. امیر سپهبد شهید قرنی در این رابطه نقشی ویژه داشتند و ارتش را در شرایط حساس آن روزها انسجام بخشیدند و مانع شدند که گروه‌های چپ و راست و یک تعداد افراد ساده لوح و نفوذی در دولت موقت که می‌خواستند نظام نوپای جهموری اسلامی را خلع سلاح کنند به اهداف خود برای انحلال ارتش دست پیدا کنند. دشمنان با توطئه علیه ارتش به دنبال خلع سلاح کشور و در ادامه آن تجزیه کشور و رسیدن به آمال و آرزوهای خود بودند و لذا حضرت امام (ره) با تدبیر هوشمندانه خود مانع به سرانجام رسیدن این توطئه شدند. این اقدام امام (ره) یک تدبیر نظامی درست و ویژه در آن دوره بود که پس از آن دستور تشکیل سپاه پاسدران و بسیج مستضعفان را دادند که باعث شکل‌گیری یک دفاع چندلایه برای کشور در سال‌های بعدی شد.
در دو سال گذشته شکل نمایش قدرت ارتش فرق کرده و ارتش جنبه‌های دیگری از قدرت خود را در حوزه‌های مردم یاری، مواسات و همدلی، مبارزه علیه همه‌گیری بیماری کرونا و دیگر اشکال مختلف به نمایش گذاشت و نشان داد که توانمندی ارتش فقط نظامی نیست و وقتی در فروردین 98 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان ماموریت‌های اصلی ارتش را تبیین کردند که ارتش از روز اول پیروزی انقلاب دو ماموریت عمده داشته که یکی مبارزه با اشرار، گروه‌های تروریستی و معارضین مسلح و دشمنان نظام و دیگری دفاع از حدود و ثغور کشور بوده که در هشت سال دفاع مقدس به زیباترین نحو به نمایش درآمد که «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» را در عملکرد ارتش نشان داد. ماموریت دیگر ارتش که متفاوت با ماموریت‌های نظامی آن است، عملیات‌های مردم یاری در حوادث مختلف مانند سیل و زلزله، مبارزه با شیوع بیماری کرونا و... است که مصداق «رُحَماءُ بَینَهُم‌» است. رهبری فرمودند که در حادثه سیل گلستان، ارتش قبل از ستاد بحران حضور یافت و در زلزله سرپل ذهاب هم چنین بود و ارتش عین پدری دلسوز به کمک مردم شتافت.
 
این روزها سالگرد شهادت سپهبد قرنی و سپهبد صیاد شیرازی هم هست. به نظر شما چرا دشمن از مقابله مستقیم به ترور فرماندهان ارشد نیروی مسلح که ادامه هم داشته و به ترور سپهبد سلیمانی انجامید، روی آورده است؟
دشمن همه راه‌ها را برای به شکست کشاندن جمهوری اسلامی ایران تجربه کرده و همه توانایی‌هایی را که برای ضربه زدن به ما می‌توانسته، از آن بهره برده است. در اوایل انقلاب استراتژی انحلال ارتش، حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب و... را پیگیری می‌کرد و به محض اینکه از انحلال ارتش ناامید شد، 9 روز پس از آن سپهبد قرنی را به وسیله ترور به شهادت رساند و پس از آن به ترور شخصیت‌های انقلاب از جمله شهید مطهری و دیگر عزیزان پرداخت. دشمن انهدام زیرساخت‌ها را هم دنبال کرد و وقتی از همه این‌ها نتیجه نگرفت، با خیال ضعیف شدن ارتش، جنگ هشت ساله را تحمیل کرد و پس از شکست در آن، جنگ‌های نیابتی و در همین اواخر هم داعش را ایجاد کرد. آنها می‌دانند در جنگ سخت و رودرو با جمهوری اسلامی ایران دستاوردی نخواهند داشت و لذا به راهبرد «هزار چاقو» روی آورده‌اند و تلاش می‌کنند ضربه‌های کوچک به جاهای حساس وارد کنند، اما بدانند بازهم موفق نخواهند شد؛ لذا دشمن به دنبال حذف فیزیکی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ماست.
شهید صیاد شیرازی یک فرمانده حقیقتاً نابغه و منحصربفرد بود و تنها با 14 سال خدمت، به سبب نبوغ و تسلط ویژه‌اش بر امور نظامی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخت‌ترین برهه تاریخ این نیرو منصوب شد و عملیات‌های متعدد و موفق آزادسازی اراضی اشغالی کشور را فرماندهی کرد. شما در هیچ یک ارتش‌های جهان نمی‌توانید چنین چیزی بیابید. شهید صیاد در یک محیط بحرانی قرار داشت و در شرایط پس از انقلاب و اخراج مستشاران خارجی توانست یکی از موفق‌ترین فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی باشد. شهید صیاد شیرازی هم از اخلاق، صداقت، نظامی‌گری و تسلط بر امور فرماندهی یک فرمانده نخبه بود و مقام معظم رهبری در هنگام شهادت ایشان بر پیکر پاک شهید بوسه زدند. شهید سپهبد قرنی هم که خیلی کم از خدمات ایشان یاد می‌شود، حضرت امام بارها از خدمات ایشان برای حفظ انقلاب و انسجام ارتش تقدیر کرده بودند و به دستور امام (ره) پیکر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.
همه این‌ها از آموزه‌های عاشورا سرچشمه می‌گیرند و این چیزی نیست که با ترور و حذف فیزیکی تمام شود و این یک چشمه جوشان است و همه هم رزمان ما با این آموزه‌ها اخت هستند و دشمن بداند با ترور فرماندهانی مثل شهیدان قرنی، صیاد شیرازی و سلیمانی، صدها فرمانده دیگر از همین چشمه جوشان عاشورایی به میدان خواهند خروشید.
 

 
امیر، جنگ در شرایطی به ایران تحمیل شد که داخل کشور شرایط سیاسی و امنیتی پایداری نبود. اما ارتش چگونه توانست در این شرایط با نیروهای محدود مدافع خرمشهر 34 روز در مقابل چندین لشکر تا بن دندان مسلح بعثی مقاومت کند؟
ارتشی‌ها از دل همین مردم بودند و از جای دیگری نیامده بودند، با همان روحیه و ایمان. هر چند برخی از فرماندهان ارشد در ابتدای انقلاب تسویه شدند، اما قاطبه بدنه ارتش با ایمان، عزت و اراده قلبی از ناموس، مملکت و نظام اسلامی مقابل متجاوزان بعثی دفاع کردند. در روزهای ابتدایی جنگ حدود 11 هزار نفر نیروی پیاده ارتش به مرز اعزام شد و بعلاوه آن‌ها 12 لشکر، 12 تیپ مستقل، از جمله لشکر 92 و 81 در غرب و تیپ 237 زرهی شیراز به منطقه اعزام شدند و شوک اولیه جنگ را گرفتند تا ارتش به انسجام بیشتر برسد و به مرور با شکل‌گیری نیروهای مردمی خط مقدم شکل و قوت گرفت و مقاومت جانانه‌ای با توکل بر نصرت الهی شکل گرفت. در سال اول جنگ علاوه بر تثبیت شرایط میدان، عملیات موفق "ضربت ذوالفقار" در مقابل عملیات "سیف السعد" دشمن در منطقه کرمانشاه انجام گرفت که در پی آن دشمن سراسیمه نیروهای تهاجمی خود را در منطقه پخش کرد.
 
دشمن فکر می‌کرد با یک ارتش از هم گسسته مواجه است؟!
بله، اما نیروی هوایی در روز اول و روز فردای آغاز رسمی جنگ این تصور را باطل کرد و ضربه سنگینی به زیرساخت‌ها و نیروی هوایی عراق وارد کرد. آنها با شرایطی که پس از انقلاب به وجود آمده بود، شاید روی کاغذ درست فکر می‌کردند، اما همان روز نیروی هوایی ارتش و فردای آن روز با اجرای طرح عملیات کمان 99 مناطق نظامی و زیرساخت‌های نظامی دشمن را منهدم کرد و هیچ آسیبی به مراکز جمعیتی عراق وارد نکرد. انقلاب اسلامی ذاتاً برای بر هم زدن معادلات معمولی آمده بود و آن‌ها دانستند که چقدر در محاسبات خود دچار اشتباه شدند.
 
 
امیر، ارتشی که 8 سال جنگ را پشت سر گذاشته است، امروز به یک خوداتکایی ارزشمند رسیده که امنیت مولد آن را به یک امنیت تولید داخل تبدیل کرده و این بسیار ارزشمند است. ارتش چگونه و با چه روحیه‌ای به این موفقیت‌ها دست یافته است؟
ما در تولید علم نظامی و طراحی سازمان خوداتکاء هستیم. اگر به ارتش‌های جهان نگاه کنید، ساختار سازمانی‌شان یا از غرب تبعیت می‌کند و یا از شرق، اما ارتش ما یک ساختار مستقل دارد. حتی برخی قدرت‌های بزرگ هم از ساختار ما الگو گرفته‌اند. امروز تجهیزات ما بومی شده و در این زمینه هم خوداتکاء هستیم. آئین نامه‌های جنگ و آموزش‌های ما متکی به اندیشمندان نظامی داخل است و نیروهای مسلح ما چه به لحاظ تجهیزات، چه نیروی انسانی و آموزش‌ها مستقل‌اند، استقلالی که با مطالعه و علم به دست آمده است و این طرح‌ها و آموزش‌ها با توجه شرایط و تهدیدهای جدید منطقه و جهان بروزرسانی می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه در منطقه‌ای قرار گرفته که جزو ناامن‌ترین مناطق جهان است، اما امن‌ترین شرایط کشورهای منطقه را تجربه می‌کند و این ثمره چنین تلاش‌هایی است که امنیت پایدار و درون زا را به ارمغان می‌آورند و امنیت پایدار پیش نیاز توسعه پایدار است و بحمدلله پیشرفت‌های مختلف در شاخه‌های مختلف در علوم و فنون نتیجه این اقتدار و امنیت پایدار است.
دشمنان هم این را خوب می‌دانند و این دانش چیزی نیست که با جنگ و ترور از بین برود و طوری هم نیست که با شهادت یک نفر از بین برود. در راس همه این امور، هدایت‌های حکیمانه و دوراندیشی مدبرانه مقام معظم رهبری قرار دارد. سابقه ندارد که تهدیدی در آینده متوجه منطقه و کشور شده باشد، اما مقام معظم فرماندهی کل قوا آن را پیش‌بینی نکرده باشند و این دشمنان را شگفت زده کرده است. نمونه آن ببینید طرح‌های دفاع هیبریدی و چندگانه که امروز در نشست امنینی مونیخ بررسی می‌شود، ما در جمهوری اسلامی ایران 30 سال پیش اجرایی کرده‌ایم و و امروز نتایج آن را می‌بینیم.
 

 
امیر، امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در چه سطحی از آمادگی دفاعی به سر می‌برد و به نظر شما تهدیدات رژیم صهیونیستی چقدر جدی و مهم است؟
اولاً امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در چهارگوشه کشور به طور مقتدرانه و هوشمندانه در مرزها حضور دارد و ارتش امروز در اوج اقتدار از اول شکل‌گیری خود قرار دارد که هیچ گاه سابقه نداشته است و امروز ارتش ما ارتشی است که به قدرت لایزال الهی متصل است. دشمنان حتی تفکر تعدی و تجاوز نظامی به کشورمان را به ذهنشان هم راه نمی‌دهند. رژیم صهیونیستی هم بالاخره هر چه بیشتر دست و پا بزند، بیشتر در باتلاق فروخواهد رفت و وعده 25 ساله نابودی آن هم تخلف ناپذیر است و زمان آن هم روز به روز کمتر می‌شود. تحرکاتی هم که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند، در حد گروه‌های معاند و معارض است.
 
شما به عنوان یک فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کنید؟
خیر، به هیچ وجه. رژیم صهیونیستی هیچ گاه در قد و قامت یک تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران نبوده است که بتوانیم تهدید جدی حسابش کنیم. همان طور که مقام معظم رهبری هم قبلاً اشاره کرده بودند، ارتش برای روزهای بزرگ است و چهارتا خرابکاری اسرائیلی‌ها نمی‌تواند آن‌ها را در ردیف یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی کند. طراز تهدید رژیم اسرائیل برای ما در حد گروه‌های معاند و معارض است و بیش از آن هم نمی‌تواند تهدیدی ایجاد کند و خودشان هم به خوبی این را می‌دانند. نابودی رژیم صهیونیستی در حال رقم خوردن است و روز به روز به تاریخ انقضای آن نزدیک می‌شویم.
 
پیشرفت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی بسیار بزرگ و چشمگیر بوده است که به بخش‌های کوچکی از آن‌ها در رسانه‌ها اشاره شده است. به نظر شما ارتش این موفقیت‌ها را مرهون کدام الگو و سبک مدیریتی است؟
به نظر شخصی من، اولاً اینکه ما یک فرمانده داریم و مقام معظم رهبری به خوبی این روند را تدبیر کرده‌اند و ثانیاً صداقت و راستی در ارتش الگو است و سرآمد همه ویژگی هاست. بعداً توجه به انرژی‌ها و ظرفیت‌های درونی خود ارتش در حوزه‌های مختلف بوده است. شما ببینید که در 7-6 سال اخیر که تحریم‌ها شدت یافته و در خیلی از بخش‌های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته، اما در بخش‌های مشابه ارتش نه تنها هیچ تاثیری نداشته، بلکه موجب جهش هم شده است؛ این یک واقعیت است.
در بحث تحرک نیروی زمینی ارتش ببینید که در جنگ آسیب دیده بود، سطح تحرک نزاجا از 19 درصد به بالای 70 درصد در سطح میانگین رسیده است و در برخی یگان‌ها مانند نیروهای مخصوص و توپخانه 100 درصد شده است. وقتی از نیروی زمینی ارتش سخن می‌گوییم، یعنی 50 درصد نیروهای مسلح کشور. این موفقیت‌ها در سایه توکل به خدا، صداقت و پاکدستی، توجه به نیروهای درونی و سیستم نظارتی و بازرسی دقیق ارتش و همچنین روحیه ولایتمداری ارتشیان به دست آمده است.
 

 
امیر؛ فکر می‌کنید چرا ارتش در میان مردم این قدر محبوب است؟
بله، بر اساس نظرسنجی‌هایی که شده ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی به عنوان محبوب‌ترین سازمان در بین ارگان‌های کشور در بین مردم بوده است. علتش هم چیزی نیست جز اینکه به هر آنچه که می‌گوید عمل می‌کند و بسیاری هم ناگفته می‌مانند و امروز هم ما تا حدی که در رژه‌ها و بیانیه‌های رسمی اعلان شده، اجازه داریم و می‌توانیم مسائل ارتش را در رسانه‌ها مطرح کنیم. اما بدانید آنچه که مطرح می‌کنیم یک دهم ظرفیت‌های ارتش نیست و مردم عزیز بدانند خدمتگزاران آن‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی برای ارتقای آمادگی دفاعی و رزمی برای پاسداشت حدود و ثغور و منافع ملی دریغ نمی‌کنند. مردم اهل محاسبه‌اند و وقتی می‌بینند ارتش در هر حادثه‌ای و آسیبی که به آن‌ها وارد می‌شود در خط اول خدمتگزاری بدون چشم داشت و بدون توجه به شرح وظایف سازمانی خود حضور پیدا می‌کند، طبیعی است که چنین ارتشی را دوست داشته باشند. این موجب افتخار ماست و الحمدلله تا امروز خدمات ارتش اثرگذار بوده است و همرزمان من در سراسر کشور طلایه‌دار خدمتگزاری مردم می‌شوند.
 
از فرصتی که در اختیار رسانه نصرنیوز قرار دادید، سپاسگزارم. اگر در پایان صحبتی با مردم مانده، بفرمایید.
افتخار ما این است که سرباز ولایت، فدایی ملت، مدافع منافع کشور و تمامیت ارضی آن هستیم و این بزرگترین افتخار ماست و به ملت عزیز این نوید را می‌دهیم که با کمک خداوند متعال در حوزه نظامی و امنیتی هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملت و دولت ایران نیست و ما هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنیم. در بحث حوادث طبیعی و غیر طبیعی هم که جان و مال مردم را تهدید کند، ارتش با همه توانایی و امکانات خود حضور یافته و خواهد یافت و ما به عنوان یک نیروی دفاعی حرفه‌ای برای همه اتفاقات و حوادث احتمالی آینده طرح عملیاتی مدون داریم. در مورد شیوع بیماری کرونا دیدید که ارتش توان یگان‌های عملیاتی خود در حوزه بهداشت، امداد و درمان را پای کار آورد و بیمارستان تنفسی 2000 تختخوابی تهران را در عرض 48 ساعت ایجاد کرد و 5 بیمارستان تخصصی تنفسی را در 5 استان کشور در کمترین زمان ایجاد کرد و در اختیار مردم قرار داد. این الگوی بسیاری از کشورها شده است و در بین همین تهدیدها هم چنین توانمندی‌هایی بروز می‌یابد و ما همیشه در معرض تهدیدها بوده است که رشد کرده‌ایم. کلام آخر اینکه ما خود را فدایی ملت می‌دانیم و هیچ گاه در دفاع از حریم ولایت و جمهوری اسلامی ایران کوتاه نخواهیم آمد.

گفتگو از: محمد سهرابی
نسخه دیجیتال شماره دوم ماهنامه نصر آذربایجان

انتهای پیام/
رژیم صهیونیستی را در قامت تهدید نمی‌بینیم/ طراز تهدید رژیم اسرائیل برای ما در حد گروه‌های معاند و معارض است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار