خدابخشی در برنامه در مسیر توسعه :

بانک ها سپرده های مردمی را در همان استان، سرمایه گذاری و تسهیلات پرداخت کنند

1401/03/09 - 17:00 - کد خبر: 64184 نسخه چاپی

نصر: رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت:در توسعه متوازن به دنبال نگاه عادلانه برای توزیع تسهیلات بانکی در همه استان ها هستیم این درست نیست که برخی بانک ها در مناطق محروم اقدام به جمع آوری سپرده مردم کرده و بجای سرمایه گذاری در همان استان محروم،در استان دیگر سرمایه گذاری کرده و تسهیلات پخش کنند.

به گزارش نصر، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه،9 خرداد ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع « سپرده های بانکی و توسعه متوازن استان ها» پخش شد، در این خصوص گفت: در فرآیند برنامه‌های توسعه سه مرحله هدف گذاری کلان، تعادل بین بخش های مختلف و  اجرای طرح هایی که توجیه فنی و اقتصادی دارند طی می شود تا فرآیند توسعه به طور کامل محقق شود.

بانک ها سپرده های مردم مناطق محروم را در همان استان سرمایه گذاری کنند
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه طرح هایی که در مناطق مختلف کشور اجرا می شود باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد، تاکید کرد: اعتبار این پروژه ها توسط دولت یا بخش خصوصی تامین می شود که در صورت اجرا توسط بخش خصوصی، این بخش نیازمند تسهیلات است.
وی تاکید کرد: در توسعه متوازن به دنبال نگاه عادلانه برای توزیع تسهیلات بانکی در همه استان‌ها هستیم این درست نیست که برخی بانک ها در مناطق محروم اقدام به جمع آوری سپرده مردم کرده و بجای سرمایه گذاری در همان استان محروم، در استان دیگر سرمایه گذاری کرده و تسهیلات پخش کنند.

سپرده های مردمی یک استان، در همان استان به عنوان تسهیلات پرداخت شود
خدابخشی تاکید کرد: بر اساس آمار، در بانک های خصوصی نسبت تسهیلات پرداخت شده به سپرده جمع آوری شده 63 درصد است که در استاندارد جهانی این عدد بین 70 تا 80 درصد می باشد، این نشان دهنده این است بانک های خصوصی بجای پرداخت تسهیلات اقدام به سرمایه گذاری برای خود می کنند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه همین نسبت 63 درصد پرداخت تسهیلات نسبت به سپرده مردمی در استان های مختلف متفاوت است، افزود: برای مثال این نسبت در استان گیلان تنها 28 و در استان هرمزگان 27 درصد است اما این نسبت در استان تهران به 78 درصد می رسد، ما به دنبال این هستیم که سپرده های جمع آوری شده در یک استان، در همان استان سرمایه گذاری شده و تسهیلات پرداخت شود.
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس افزود: وضعیت تسهیلات پرداختی در بانک های دولتی بهتر از بخش خصوصی است، بر اساس آمار در بانک های دولتی نسبت تسهیلات پرداخت شده به سپرده جمع آوری شده 79 درصد است و در بانک های تخصصی دولتی همین نسبت 126 درصد است که از این مقدار، بخش قابل توجه آن اعتبارات دولتی بوده که بانک ها مکلف به پرداخت آن شده اند.

لزوم بازآرایی در تامین منابع مالی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه
خدابخشی افزود: ما موافق سرمایه گذاری بانک ها هستیم اما سرمایه گذاری بایستی در مناطق مختلف کشور  و بصورت عادلانه باشد و بانک ها در نقطه ای که سپرده های مردمی را جمع کرده اند اقدام به پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری کنند.
وی تاکید کرد:باید یک بازآرایی در تامین منابع مالی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه انجام شود و قاعده گذاری های لازم برای الزام بانک ها به انجام سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات به میزان سپرده های مردمی جمع آوری شده صورت گیرد و بانک مرکزی نیز باید استقلال بیشتری داشته و بتواند با قدرت بیشتر بر بانک های خصوصی نیز نظارت کند.
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس افزود: در برنامه هفتم توسعه باید زیر ساخت های لازم در استان های مختلف پیش بینی شود و توسعه متوارن جهت گیری اصلی در برنامه توسعه باشد.
هادی قوامی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد و محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون، سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز دیگر مهمانان برنامه بود که نظرات خود در این خصوص بیان داشتند.
پایان پیام/
بانک ها سپرده های مردمی را در همان استان، سرمایه گذاری و تسهیلات پرداخت کنند خبرگزاری خانه ملت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار